Crescent Compakt 1248 Varvar inte ut

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Crescent Compakt 1248 Varvar inte ut

Inlägg av limporna » 09 aug 2012, 22:28

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har en "nyrenoverad" motor med packboxar, ramlager, lameller, olja, honad cylle, ny kolv, kondensator och tändspole. Motorn har bra gnista. När den väl startar orkar den inte varva ut och med släppt gas så dör den. Har testar flyttat tändplattan fram och tillbaka utan resultat, har även bytt förgasare och testar olika munstycken. Väntar på nya brytare som kommer i veckan, tror ni det kan vara det som är fel? Kom gärna med tips o idéer :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an » 10 aug 2012, 01:02

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller med dej och gillar också mecka mopeder och när jag var fjorton resonerade jag som du och därför blev jag också en av mopedmeckarna på den tiden men jag var inte ensam det fanns fler...

Du säjer honad cylle känns det som bra komp i motorn eller dåligt? Om man honar en cylle blir den något större och kolvspelet ökar vilket gör motorn otät. Mopedcylindrar (av gjutjärn) blir med tiden också ovala i loppet vilket gör dem än mer otäta. Du kanske borde mäta kolvspelet runt om med ett bladmått?

En annan sak du kan lyssna in är om motorn låter som den går trögt och kärvar någonstans och det både känns i svänghjulet och hörs på låga varvtal.

En mopedmotor måste också vara helt tät i vevhuset och mellan topplock och cylinder. Här får du kolla noga så det inte läcker och drar tjuvluft eller trycker ut vevhusgaserna någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte » 10 aug 2012, 05:28

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du "sotat ur" avgasröret/ljuddämparen :?:
Om det är för tätt kan det konstiga fel.
Prova utan rör om det blir skillnad :idea: <!-- </EdIndex> --></div>

limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna » 10 aug 2012, 10:33

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har testat hela 60cc paketet som fungerar på en annan sachs. Utan resultat. Vi har även testat olika avgasrör. Utan resultat. :( Bra komp har den allt! :) <!-- </EdIndex> --></div>

volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen » 10 aug 2012, 10:47

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som dålig gnista, kan se bra ut utanför cylindern men inne i under komp kan det vara obefintligt. Utanför bör den orka hoppa 5 mm ta av hatten oc tsta mot cylindern. Om inte konding eller tändspole, glöm inte att tändkabel åldras kan vara värt att byta. Kanske du kan låna en tändplatta från en annan motor det är ett lätt sätt att felsöka. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh

Användarvisningsbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 537
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul » 10 aug 2012, 10:52

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skriver att du testat olika munstycken. Men har du hittat tillräckligt stort trotts allt? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -77, Zündapp KS 50 -78
Monark 125 TTS -75

f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx » 10 aug 2012, 14:54

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror att du har slarvat någonstans vid hopmonteringen av moton så du inte fått tät vevhus för då blir den svår startat och slö bara en fundering <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka

annesta
Inlägg: 72
Blev medlem: 05 mar 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av annesta » 10 aug 2012, 15:19

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skaffa ställbart munstycke? <!-- </EdIndex> --></div>

limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna » 10 aug 2012, 22:46

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bytt tändkabel och den har en superfin blå gnista :shock:

Ja jag har ställbart munstycke så då måste det väll gå?

f50glx ja kanske har me de o göra den krånglar mycket med kicken o växlarna ibland bara slirar den när man kickar osv, men vi kör igång den med en maskin som snurrar svänghjulet med full gas
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos » 13 aug 2012, 11:51

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En vän till mig hade ett liknande problem med sin moped, hans moped varvade nästan ingenting och dog om man släppte på gasen, det berodde på att han hade satt dit ett alldeles för snålt luftfilter.
Efter att vi bytt till ett annat luftfilter så gick den som vanligt igen.

Har du rengjort luftfiltret? :?: <!-- </EdIndex> --></div>

limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna » 22 sep 2012, 11:19

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde vara något annat då vi testat med och utan olika gamla nya tvättade :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt » 22 sep 2012, 12:34

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så att det ställbara munstycket inte är södervridet = ovalt hål i botten <!-- </EdIndex> --></div>

limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna » 22 sep 2012, 12:39

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har testat lite olika munstycken :/ Men hela 60cc kitet funkar prima på en annan moped:/ Några mer tips? <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 » 22 sep 2012, 14:58

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
limporna skrev:Men hela 60cc kitet funkar prima på en annan moped:/ Några mer tips?
Då kan du ju utesluta 60cc kitet.
Alltså är det något fel med den motorn du har. Riv isär och byt vevaxeltätningar samt kolla så att inte motorn tar tjyvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den

Skriv svar