Generatorström Sachs/Compact

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
juste
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 aug 2012, 23:00

Generatorström Sachs/Compact

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tutar så slocknar ljuset utan att tutan låter. Om jag släcker ljuset så låter tutan, men inte överdrivet mycket. Som jag kan se så delar ljus och tuta strömmen från samma spole. Strömmen verkar inte räcka till båda. Glödlampan till ljuset (fram) är på 15w och tutan är märkt 6V 1,5A.
Det blir enligt mina beräkningar tillsammans 24w eller 4A. Hur mycket kan egentligen den stora generatorlindningen lämna? Skulle också kunna vara så att någon monterat icke passande tuta. Någon som har någon ide'? Tror nog att jag har "kopplat rätt". <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lampan du ska ha fram är en lampa på 6V 15/15W och 15mm sockel. Mycket möjligt att någon tagit fel någon gång, börja med att byta denna.

Ett visst ljustapp verkar oundvikligt när man tutar på en veteranmoped, men ska inte slockna helt, så detta tyder på att det är fel lampa.

Nästa punkt är jordning, du jobbar med ett fordon som är minst 30år gammalt. Det har garanterat rostat/ärgat på minst en punkt som har med strömmen att göra. min lösning på detta är en jordsladd som jag drog från lamphuset och sedan skruvade i förgasarens ena pinnbult. Funkar mycket bättre efter detta.

Nästa punkt är att du har fel typ av tuta. Återigen kan den vara bortåt 30 år gammal, eller felaktig. När du har bytt lampa vet du svaret. Funkar den inte efter detta så kolla att anslutningarna till den inte är ärgade, och att tutan i sig inte ärgat eller rostat ihop.

Funkar inte detta så köp dig en ny tuta.

Trevligt mekande, och lycka till! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag som skulel gissa på strömställaren... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är inte dom nya tutorna för likström?

Har hört fler som köpt tutor som inte "fungerar" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle nog satsa på att byta ut tutan <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp ett bollhorn låter mer än en frisk tuta :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Likströmmstutan borde fungera. Den har en vippa inbyggd, som fungerar på både lik och växelström
Växelströmmsturan vibrerar av frekvensen. Därför fins det en justerskruv för att anpassa den vibrerande plåten mot spolen.
Det har hänt att dom nya ljusomkopplarna har fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Likströmmstutan borde fungera. Den har en vippa inbyggd, som fungerar på både lik och växelström
Växelströmmsturan vibrerar av frekvensen. Därför fins det en justerskruv för att anpassa den vibrerande plåten mot spolen.
Det har hänt att dom nya ljusomkopplarna har fel.
Kanske därför jag inte får min tuta att funka :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar