Nedslipade fasta ramlager, passform ?
Jag tror på det. En lagom insliten Schas snurrar väldigt lätt och kan ge en tomgång som är en fröjd att lyssna på. Särskilt såna där gamla med lågkomptoppen
Likaså Puchen jag kommer ihåg det tog en evighet från det man tryckte på kortslutningsknappen tills dess dom slutade snurra. Det var en egenhet på Puch.
Likaså Puchen jag kommer ihåg det tog en evighet från det man tryckte på kortslutningsknappen tills dess dom slutade snurra. Det var en egenhet på Puch.
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Han måste värdesätta magnetkontaktlagren väldigt högt med tanke på att han tar 290 riksdaler för ett NSK L17 lager.erlan skrev:jag vet inte hur många som tror på vad VRM-Roffe säger men ni kan ju läsa en bit ner här i alla fall.
http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html
erlan
Jag kommer att sätta i magnetkontaktlager. Främsta anledningen är att jag vill inte orsaka att motorn blir svår att klyva. Jag vill heller inte att någon ovetande i framtiden som blivit ägare av en Sachsmotor där tex. packboxarna behöver bytas och förväntar sig att kunna klyva motorn på ett taditionellt sätt får enorma svårigheter. Därmed tycker jag det är ett konstfel att sätta i spårkullager som kan kärva vid demontering på Sachsmotorer.
varför kallar han dom för magnetkontaktlager?erlan skrev:jag vet inte hur många som tror på vad VRM-Roffe säger men ni kan ju läsa en bit ner här i alla fall.
http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html
erlan
är det inte vinkelkontaktlager?
Dom kallas magnetlager för dom ursprungligen utvecklades för tändmagneter och mindre elektriska maskiner har jag läst någostans.kejsaren skrev:varför kallar han dom för magnetkontaktlager?erlan skrev:jag vet inte hur många som tror på vad VRM-Roffe säger men ni kan ju läsa en bit ner här i alla fall.
http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html
erlan
är det inte vinkelkontaktlager?
Ordet "magnetkontaktlager" har jag aldrig tidigare hört. För mej låter det som ett påhitteord.kejsaren skrev:varför kallar han dom för magnetkontaktlager?
Det här blir en fallgrop då båda lagertyperna liknar varandra vid en första anblick.kejsaren skrev:är det inte vinkelkontaktlager?
Vinkelkontaktkullagret är närmast släkt med det koniska rullagret medan magnetlagret är släkt med spårkullagret.
Det typiska för vinkelkontaktkullagret är att det är ansättningsbart och man kan justera radialspelet i viss mån liksom man justerar in lagerspelet på dom koniska rull-lagren på framhjulen på en bakhjulsdriven äldre bil.
Magnetlagret är inte justerbart på det sättet. De har ett givet radialspel som givetvis ökar med slitaget.
Ånej skriker någon, jag har minsann fått bort.... Jo, det kan så vara men aldrig med full anliggning runt hela den inre lagerbanans radie. Tar man bort för mycket av axialspelet vilar kulan endast mot den ena sidan på den inre lagerringen och det blir en sned belastning. Rent praktiskt kan ju detta funka länge om det inte är en räsermotor.
Magnetlagret skiljer sig från spårkullagret fler sätt än att det är delbart. En stor skillnad är att det har en helt annan kulhållare som kan göras annorlunda än den som sitter i spårkullagret. En stor fördel med magnetlagrens kulhållare är att den alltid utförs i mässing och sedan görs den stabil för att inte kulorna ska trilla ut när lagret delas. Det behöver heller inte fogas ihop utan kan göras i ett stycke vilket gör den mer hållbar.
En kulhållare i mässing gör att lagret tål högre varvtal. Mässing och stål skär inte så lätt mot varandra. Jag har sett spårkullager med kulhållare av stål som trasats sönder helt och hållet.
När jag var femton minns jag att originalkullagren i mopedmotorerna ofta hade kulhållare av mässing till vevaxeln medan de nya standardlagren som man satte dit istället hade kulhållare av stål. Det funkade och det var inget jag reflekterade över då men jag bara minns det. Nu tror jag dock att motorkonstruktörerna tänkt noga på det här. Det var ju oftast tyska motorer och tyskarna var tekniskt noga med det dom gjorde.
Kollar man gamla träbearbetningsmaskiner, kutterhyvlar och fräsar t.ex. som är högvarviga så hittar man så gott som alltid där kullager med kulhållare av mässing och ibland även kulhållare av bearbetad gjutmässing. Det här är dock förutsatt att någon inte har varit och bytt ut original höghastighets kullagren mot vanliga standardlager.
skulle tro att dom kostar nog nåt sånt om man köper dom på kullagerbutikerna helt utan rabatt.johan_puch skrev:Han måste värdesätta magnetkontaktlagren väldigt högt med tanke på att han tar 290 riksdaler för ett NSK L17 lager.erlan skrev:jag vet inte hur många som tror på vad VRM-Roffe säger men ni kan ju läsa en bit ner här i alla fall.
http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html
erlan
men det är mycket "luft" i deras prislistor.
erlan
njae där vet jag inte om jag håller med dig fullt ut 56:an.56:an skrev: Vinkelkontaktkullagret är närmast släkt med det koniska rullagret medan magnetlagret är släkt med spårkullagret.
magnetlagren måste vara så nära vinkelkontaktlager man kan komma.
men du har inte fel heller
däremot kan diskussionen om lager tas över några öl nån gång
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ungefär dubbelt så dyrt som de flesta andra skulle jag säga.erlan skrev:skulle tro att dom kostar nog nåt sånt om man köper dom på kullagerbutikerna helt utan rabatt.johan_puch skrev:Han måste värdesätta magnetkontaktlagren väldigt högt med tanke på att han tar 290 riksdaler för ett NSK L17 lager.erlan skrev:jag vet inte hur många som tror på vad VRM-Roffe säger men ni kan ju läsa en bit ner här i alla fall.
http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html
erlan
men det är mycket "luft" i deras prislistor.
erlan
Ettans mopeder tar 160:- för exakt samma lager mopedelar.se tar oxå 160:-. Att ta 290:- känns närmast hutlöst.
Att slipa ner veven någon hundradel eller två är ett måste om man använder spårkullager. Annars kommer veven ligga i spänn efter monteringen. Veven kommer sannolikt att ligga sidledsförkjuten om vevens vertikala mitt, inte bra. Hur man än mäter innan montering så har man ingen aning om var veven hamnar när allt är åtdraget med packning. Det är väl där någonstans de befinner sig som talar om shimsfria lager.P-plats.se skrev:Jag har putast av lite på veven när jag monterat dom MEN det vågar man väl inte skrriva här för risken att bli idiotförklarad är ju överhängade...
Kommer dock inte använda mig av magnetlager igen för jag har aldrig fått det bra och dom senaste motorerna har fungerat klockrent och har varit enkla att jobba med.
Det där märkte jag på silverpilarna det var svårt att mäta sig fram tills det blev rätt. Det enda var och lägga schims och sedan sätta ihop och dela motorn några gånger tills man såg att veven hamnade mitt i vevhuset samtidigt som axialspelet blev det rätta.
kejsaren,
Magnetlagret har spårkullagrets typ av inre lagerbana men det har inte vinkelkontaktkullagret. Som namnet säger är kulornas kontakt med varandra som om du lägger två vinkelhakar mot varandra och får en liten fyrkant där du kan lägga en kula.
Jag tog jämförelsen med det koniska rullagret för principens skull, annars är rullager helt olikt kullagret. Det förra är plan anliggning och det senare en sfär.
Men tack för diskussionen jag avslutar den här.
kejsaren,
Magnetlagret har spårkullagrets typ av inre lagerbana men det har inte vinkelkontaktkullagret. Som namnet säger är kulornas kontakt med varandra som om du lägger två vinkelhakar mot varandra och får en liten fyrkant där du kan lägga en kula.
Jag tog jämförelsen med det koniska rullagret för principens skull, annars är rullager helt olikt kullagret. Det förra är plan anliggning och det senare en sfär.
Men tack för diskussionen jag avslutar den här.
Tänk vad jag får lära mig en massa nytt här
290:- för ett ÄKTA NSK lager är helt normalt pris.
Det är risk för att dom som säljer "samma" lager mycket billigare har Kina kopior...
Jag vet flera inom industrin som har köpt SKF lager mycket billigare nån annanstans, än vad dom får ge hos oss.
Dom är inte lika stöddiga sen när det går att bevisa att det är nån barnarbetare på ett stampat jordgolv nånstans i Asien som har fixat lagren.
Sen finns det L17 lager med plast (polyamid) hållare.
Det är för mig en gåta hur nån kan påstå att det blir shims fritt med spårkullager!
290:- för ett ÄKTA NSK lager är helt normalt pris.
Det är risk för att dom som säljer "samma" lager mycket billigare har Kina kopior...
Jag vet flera inom industrin som har köpt SKF lager mycket billigare nån annanstans, än vad dom får ge hos oss.
Dom är inte lika stöddiga sen när det går att bevisa att det är nån barnarbetare på ett stampat jordgolv nånstans i Asien som har fixat lagren.
Sen finns det L17 lager med plast (polyamid) hållare.
Det är för mig en gåta hur nån kan påstå att det blir shims fritt med spårkullager!
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Är detta några andra NSK lager?Sura skrev:Tänk vad jag får lära mig en massa nytt här
290:- för ett ÄKTA NSK lager är helt normalt pris.
Det är risk för att dom som säljer "samma" lager mycket billigare har Kina kopior...
Jag vet flera inom industrin som har köpt SKF lager mycket billigare nån annanstans, än vad dom får ge hos oss.
Dom är inte lika stöddiga sen när det går att bevisa att det är nån barnarbetare på ett stampat jordgolv nånstans i Asien som har fixat lagren.
Sen finns det L17 lager med plast (polyamid) hållare.
Det är för mig en gåta hur nån kan påstå att det blir shims fritt med spårkullager!
http://shop.ettansmopeder.se/ramlager-l ... puch/254-0
http://mopeddelar.se/p/sachs-crescent-m ... lager.html