Nedslipade fasta ramlager, passform ?
Nedslipade fasta ramlager, passform ?
Har införskaffat ett par SKF 6202 för Sachs E15 vev.
Diametern på innerbanan verkar vara några hundradelar mindre än axeln.
Har gradat av kanterna men känns inte bra. Måste vara ett konstfel med presspassning på både ytter och innerbanan. Har köpt lagren från Ettans M.
Vet ju inte vilka lager jag fått eftersom beteckningarna försvinner vid slipningen.
Någon som har erfarenhet och tips på hu passningen på axeln ska vara ?
Diametern på innerbanan verkar vara några hundradelar mindre än axeln.
Har gradat av kanterna men känns inte bra. Måste vara ett konstfel med presspassning på både ytter och innerbanan. Har köpt lagren från Ettans M.
Vet ju inte vilka lager jag fått eftersom beteckningarna försvinner vid slipningen.
Någon som har erfarenhet och tips på hu passningen på axeln ska vara ?
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Då är du inte ensam kejsaren för ja begriper inte heller vitsen med såna lager. e ju ett rent helvete om man snabbt vill klyva motorn.kejsaren skrev:Kan ingen förklara den STORA fördelen med vanliga spårkullager ???
Jag har då inte förstått det
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Jag har monterat slipade 6203:or på KTM:ens Puchmotor, motsvarande L17, Visst det var lite våld med att få ihop allt men väl ihop så har man en vevlagring som tål pepparn, utan att behöva joxa på med shimsning kors o tvärs.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
Jag har putast av lite på veven när jag monterat dom MEN det vågar man väl inte skrriva här för risken att bli idiotförklarad är ju överhängade...
Kommer dock inte använda mig av magnetlager igen för jag har aldrig fått det bra och dom senaste motorerna har fungerat klockrent och har varit enkla att jobba med.
Kommer dock inte använda mig av magnetlager igen för jag har aldrig fått det bra och dom senaste motorerna har fungerat klockrent och har varit enkla att jobba med.
fast då får man ju istället lägga tid på att värma djävlas med monteringen istället även om det inte är svårt det hellererlan skrev:PS
jag tar gärna det lilla extra besväret med schimsningen ocg får en motor som går det där lilla lite lättare.
erlan
kanske är spårkullagren starkare vid hård trimning eller??
jag har fått för mig att man väljer spårkullager för att slippa schimsa