Nedslipade fasta ramlager, passform ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Nedslipade fasta ramlager, passform ?

Inlägg av igasen »

Har införskaffat ett par SKF 6202 för Sachs E15 vev.
Diametern på innerbanan verkar vara några hundradelar mindre än axeln.
Har gradat av kanterna men känns inte bra. Måste vara ett konstfel med presspassning på både ytter och innerbanan. Har köpt lagren från Ettans M.
Vet ju inte vilka lager jag fått eftersom beteckningarna försvinner vid slipningen.
Någon som har erfarenhet och tips på hu passningen på axeln ska vara ?
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Det blir så , ett krångel att montera och demontera
Dom nerslipade lagren har väl samma mått som E15 lagren men dom är ju inte "delbara"
Med E15 så pressar man ju dit innerbanan på veven och ytterbanan i kåpan sen dit med kulorna och sätt ihop
Med slipade 6202 får man pressa ihop allt samtidigt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är mycket enklare att schimsa axialspel med delbara lager :D
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Jag brukar sätta lagret i kåpan istället och tillverka en passbit till vevpartiet så det inte kröker sig när man drar ihop all med kåpskruvarna.
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Inlägg av igasen »

Om det är så det ska vara så kommer jag skicka tillbaka lagren och montera vanliga magnetlager. Shimsningen är inget problem på dem. Att pressa lagren på både block och vevaxel, är som att låsa in något i ett kassaskåp och kasta bort nyckeln...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Kan ingen förklara den STORA fördelen med vanliga spårkullager ???
Jag har då inte förstått det :roll:
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Inlägg av igasen »

Är det någon som tycker att det är acceptabelt med presspassning i både block och vevaxlar med tanke på hur skört materialet är i blocken och belastningen på vevpartiet i samband med montering samt demontering ?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det finns olika presspassningar.
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Inlägg av igasen »

56:an skrev:Det finns olika presspassningar.
Om vi håller oss till SKF 6202 innerdiameter kräver samma kraft som ett E15 lager kräver för att få det på och av vevaxlarna.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

kejsaren skrev:Kan ingen förklara den STORA fördelen med vanliga spårkullager ???
Jag har då inte förstått det :roll:
Då är du inte ensam kejsaren för ja begriper inte heller vitsen med såna lager. e ju ett rent helvete om man snabbt vill klyva motorn.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Jag har monterat slipade 6203:or på KTM:ens Puchmotor, motsvarande L17, Visst det var lite våld med att få ihop allt men väl ihop så har man en vevlagring som tål pepparn, utan att behöva joxa på med shimsning kors o tvärs.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Jag har putast av lite på veven när jag monterat dom MEN det vågar man väl inte skrriva här för risken att bli idiotförklarad är ju överhängade... :roll:
Kommer dock inte använda mig av magnetlager igen för jag har aldrig fått det bra och dom senaste motorerna har fungerat klockrent och har varit enkla att jobba med.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag har heller inte fattat fördelen med fasta lagren.
jag har gjort tvärt om, jag monterade E15 lager i min flinta.
men låti inte det hindra er som tycker det är bättre med fasta lager.
jag skulle montera lagren på veven föst och sen värma blockhalvan så jag krymper i lagren i blocket.

erland
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

PS
jag tar gärna det lilla extra besväret med schimsningen ocg får en motor som går det där lilla lite lättare.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:PS
jag tar gärna det lilla extra besväret med schimsningen ocg får en motor som går det där lilla lite lättare.

erlan
fast då får man ju istället lägga tid på att värma djävlas med monteringen istället även om det inte är svårt det heller :roll:

kanske är spårkullagren starkare vid hård trimning eller??
jag har fått för mig att man väljer spårkullager för att slippa schimsa 8)
Skriv svar