2-växlad Sachs
2-växlad Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland när jag plockar ihop en 2-växlad Sachsmotor m. kick hugger det på tvåans växel.
Är noga m. shimsningen men trots detta hugger det.
Tacksam för svar. <!-- </EdIndex> --></div>
Är noga m. shimsningen men trots detta hugger det.
Tacksam för svar. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har detta hänt på flera motorer?
Det första jag tänker på är just shimsningen och växeljustering.
Om detta hänt på en med växelhandtag kan det vara handtaget som har utsliten växelhållare.
Eftersom du säger att shimsningen är ok så måste jag fråga: När du justerar med vajer börjar du då att justera in tvåan? <!-- </EdIndex> --></div>
Det första jag tänker på är just shimsningen och växeljustering.
Om detta hänt på en med växelhandtag kan det vara handtaget som har utsliten växelhållare.
Eftersom du säger att shimsningen är ok så måste jag fråga: När du justerar med vajer börjar du då att justera in tvåan? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om jag kör utan växelvajer ligger ju tvåans växel i konstant(i bottenläge)
och även då hugger det.
Tack för ditt svar i alla fall ! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tror inte det har m. växeljustering att göra.Raketsport skrev:Har detta hänt på flera motorer?
Det första jag tänker på är just shimsningen och växeljustering.
Om detta hänt på en med växelhandtag kan det vara handtaget som har utsliten växelhållare.
Eftersom du säger att shimsningen är ok så måste jag fråga: När du justerar med vajer börjar du då att justera in tvåan?
Om jag kör utan växelvajer ligger ju tvåans växel i konstant(i bottenläge)
och även då hugger det.
Tack för ditt svar i alla fall ! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tror att jag även byter växelföraren med.
Tack för ditt svar !
Ps. Hur ser man om växeldrevet är kasst (hur mycket slitage får finnas, själv har jag inte alls tänkt på detta när jag plockar m. växeldrev). <!-- </EdIndex> --></div>
Jaha, då är det väl bara att klyva motorskrället en gång till.tompa skrev:ja
Tror att jag även byter växelföraren med.
Tack för ditt svar !
Ps. Hur ser man om växeldrevet är kasst (hur mycket slitage får finnas, själv har jag inte alls tänkt på detta när jag plockar m. växeldrev). <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lyckas inte lägga upp nån bild, men här är länken
http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg
nr 23 ska greppa i nr 22 och 5.
har inget mått på hur slitet det får vara, men piggarna måste vara raka <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg
nr 23 ska greppa i nr 22 och 5.
har inget mått på hur slitet det får vara, men piggarna måste vara raka <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har samma problem på en 2000 -58 som gått myckett, hugger till när det blir motlut . Felet där är att tapparna blivit koniska så det halkar ur hålen vid belastning går säkert att slipa dom raka men svårigheten är att slipa lika på alla,sätt en grov fjäder utv växelarmen som hjälp att hålla i läge. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland kan man vända på medbringaren, där kanterna på hålen är skarpare. Man kan även renovera dom två små nipplarn som för medbringaren, för att minimera glapp. Eller fuska och slipa på växelföraren så den går lite längre, men inte in i drevet.
Löp ur drevet och borra bort dom fyra piggarna, pressa i nya pinnar av stål som går att härda. Härda alltihopa igen. Eller slipa axeln så att det blir som en gänga på splinsen, (stavning?) när motorn driver trycker den in medbringaren i drevet.
Ja visst utanpåliggande fjädrar, men dom sliter på nipplarna som för medbringaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Löp ur drevet och borra bort dom fyra piggarna, pressa i nya pinnar av stål som går att härda. Härda alltihopa igen. Eller slipa axeln så att det blir som en gänga på splinsen, (stavning?) när motorn driver trycker den in medbringaren i drevet.
Ja visst utanpåliggande fjädrar, men dom sliter på nipplarna som för medbringaren. <!-- </EdIndex> --></div>