Det spritter i fingrarna men inget händer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Det spritter i fingrarna men inget händer

Inlägg av Professorkalllkyl »

Köpte en Solex 3800 nyligen.
Jag försöker få igång den men utan resultat.
Det blir ingen gnista på stiftet men kommer jag åt tändkabeln så spritter det i fingrarna.
Jag har bytt kondingen men det är likadant.
Jag har ohmmätt och vart jag än mäter så är det kontakt till jord även på båda sidor på kondingen och brytarna, det känns konstigt....
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Inlägg av Professorkalllkyl »

Jag har provat att dutta med 6volt på kondingen och får en ordentlig gnista, classic motor tips.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Byt tändkabel till att börja med är mitt råd
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Inlägg av Professorkalllkyl »

Jag får prova det.
En annan rolig sak.
Det sitter ingen tändhatt på den utan bara en mässingskrok.
Mystiskt, men jag tror faktiskt att det är original.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Inte så vanligt men det förekommer på en del motorer, nackdelen är just
vad du upplever, känsligt för överslag så byt ut den mot en riktig tändhatt
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Inlägg av Professorkalllkyl »

Tänkabeln är lossad och ny ska inhandlas. 15kohm var motståndet i kabeln.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja det är nog 15 kohm för mycket det.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

På gamla mopeder ska det bara vara ohm i tändspolen och cirka 6000 eller nåt åt det hållet... Annars ska det inte vara några ohm alls på ledningen till tändstiftet och inte i tändstiftet heller för den delen...

Det här är ju tvåtaktare och skulle man vilja ha radioavstörning så är det avskärming som gäller och MCB fick ju avskärmad tändhatt nån gång på mitten av 60-talet... Säkert skitdyr idag om man skulle råka hitta någon på Tradera.

Ett mindre dämpmotstånd tycks dock funka. Jag har provat med tändhattar med 1kOhm motstånd (1000 ohm) och det verkar funka bra.

Det handlar också om att hitta en tändhatt som man tycker passar bra och då det flesta har dämpmotstånd så kan man acceptera ett sådant som då bara är *litet*. :)

Någon minut senare....

När jag tänker efter så vette katten om inte MCB tändhatten hade dämpmotstånd och då ett mindre sådant.

Kanske någon som har en sådan kan mäta den? :)
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Inlägg av Professorkalllkyl »

Ny tändkabel är monterad och gnistan ser bra ut så det känns lyckat.
Däremot vill den inte gå, inte ens tända.
Startgas ger ingen skillnad så jag får väl kolla när brytarna öppnar.
Jag mätte motståndet i nya kabeln och det låg på 3kohm.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag vill påstå att även 3 kohm är för mycket. 1kohm som 56an säger kan kanske funka i länhden. men jag kör bara kopparkabel till dom invändiga tändspolarna.
tyvärr är den lite ovanlig i dag. speciellt om man vill ha 7mm. 5mm brukar moppehandlarna ha.

erlan
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

Kolla även så att inte brytarna öppnar för mycket, då har du gnista "i det fria" men inte under komp.
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Inlägg av Professorkalllkyl »

Jag tänkte kolla brytarna när jag har köpt cigarettpapper.
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Inlägg av Professorkalllkyl »

Brytarna öppnar lite sent så jag ska justera det och provstarta igen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag får inte ihop det där med cigarettpapper till brytarna :hmm:
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

56:an skrev:Jag får inte ihop det där med cigarettpapper till brytarna :hmm:
inte ja heller. de e ju tunnt som tusan så de kan man väl inte kolla med?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar