Motorrenovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åh det var snabbt svarat det där du!

Har sprängskissen, fast inte måtten på grejerna som sitter i, tack tack.

Men vet du hur man känner spelet på den axeln jag beskriver? Tänkte gå ut nu o titta efter om jag får till det där nu nämligen en gång till, höll på igår hur länge som helst men det ville sig inte ordentligt med kickens spel eller utgående axeln. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den axeln tror jag inte man behöver shimsa in, den sitter fast med kona nr 33 i kopplingslagret.
Kanske nån annan vet detta, snickarn kanske

Det finns ju shims nr 4 på den axeln, men nej jag har inget mått på detta

http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju shims där, men jag är ändå fundersam på hur man ska känna det glappet. de är för mig ett stort mysterium, men ska ut o pilla o plocka nu o se hur det går.

Tack så mkt <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På kopplingsaxeln ska spelet vara 0,05-0,1 glappet känner du om du tar bort lamellerna och känner på nr38 ut och in,kickaxeln är det 0,1-0,2 men har du fått in kickanslaget riktigt hålett styr på mässings bussnigen i blockett jag hadde broblem med det på 3-vxl. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:På kopplingsaxeln ska spelet vara 0,05-0,1 glappet känner du om du tar bort lamellerna och känner på nr38 ut och in,kickaxeln är det 0,1-0,2 men har du fått in kickanslaget riktigt hålett styr på mässings bussnigen i blockett jag hadde broblem med det på 3-vxl.
Om han känner nåt glapp på nr 38 så är väl det, det inbyggda spelet/glappet i kopplingslagret han känner <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snickarn skrev:Svetstång, jag använder en slangklämma. Rullarna monterar jag med kulagerfett i yttre lagerringen och sedan på med brickan.
:D Man tar vad man hittar först i kaoset, men slangklämma är ju lite smidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haha, jag tog min pappa till hjälp när kicken skulle spännas, funka ypperligt =)

Men det där glappet på den axeln, jag tror jag skruvar ihop motorn utan o tänka på de där spelet, för det känns lite som en gissning bara hur mkt de ska shimsas, och bättre de glappar lite än går skitvarmt, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan glappa ganska myckett och fungera bra ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär då, då är den i ett stycke motorn. På söndag så smäller de, o förhoppningsvis inte för mkt då jag ska provstartan.

Hoppas verkligen den hoppar igång snällt! <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, då var den startad, men den går i cirka 30 sekunder sen tvärdör den. De känns som tändningen försvinner eller något. har fipplat som tusan med den o tycker att den ska vara rätt inställd. Har följt gudien som finns men icke!

När den väl kommer igång så går den bra, den är rapp upp i varv och går jämt o fint men sen, brrr.

Håller på o blir galen på de här nu! Vad kan det vara för knas? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den går i 30 sec, vad händer sen, när kan du starta igen, direkt eller måste du vänta, får den ordentligt med bensin ? <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den går o starta nästan direkt efteråt, det är det som gör mig så förbryllad. Den beteer sig som man man stängde av soppakranen, men det sitter ny slang med nytt filter på, och körde en gång utan filter också o den betedde sig på samma sätt då med. Kan det vara att den fyller upp flotörhuset och sedan när bensinen där tar slut som den dör?

Exakt efter den dog så tog jag bort tändstiftet och såg så det var gnista, och det var de. En stark o kraftig. Tyckte jag gick genom förgasaren också o såg så de rann bensin genom den på ett bra sätt.

Men visst finns det inga inställningsmöjligheter på förgasaren förutom tomgången då man spänner vajern till trotteln? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då tror jag att det är bensinkranen som är igensatt, tappa ur bensinen och skruva loss kranen, ofta är det en massa beclk som lägger sig där. göre rent och fyll upp igen och prova <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:00

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är så att de är ny kran också, glömde bort o skriva det tyvärr.... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när du öppnar kran, rinner det flödigt med soppa, svårt att förklara hur mycket det ska rinna, ellrer droppar det bara <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar