Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 56:ans motor och mekartråd
näe varför skulle du hålla medzappafan skrev:Är det bara på en ventil eller cylinder så vet jag inte om jag håller med, en nock var bussigt nednött på en B18 jag hade, inga problem vare sig att starta eller gången på motorn, men det är klart det fattades "klippet" från mellanregistret & uppåt...
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
Kul att du fått fart på åket igen, nu återstår att hitta orsaken till allt det onda.
Möjliga felkällor känns som om du ringat in på ett rimligt sätt.
Bara att undersöka så att du inte har isolationsfel mot jord eller sporadiskt avbrott.
Du känner säkert till att genomförningen är värd att ta en titt på.
När det gäller kondensatorer, att det skiljer sig är ju fullkomligt naturligt.
Kapacitansen måste ju vara väl avpassade till (främst) tändspolens egenskaper.
För länge sedan gjorde jag en del mätningar och tyckte mig se att gör man stora förändringar i tändsystemet (ej byta tändspole) så kommer den optimala kapacitansen att påverkas något, hurvida detta spelar en avgörande roll i praktiska livet hann jag aldrig reda ut.
Bäst är om du kan få tag i ett oscilloskop, att titta på gnistbildningen blir ett ganska grovt verktyg.
Skall du vara noggrann måste du kika på "problematiken" över ett brett arbetsområde för att hitta den bästa kompromissen.
På den tiden jag åkte B20 så var justering av brytare/tändläge del av livet.
MEN, vill minnas att det var kring 1990 eller så som jag märkte att kvalitén på brytarena (Bosch, inköpta hos Volvo ÅF) blev sämre.
Kontaktanliggning var allt annan än parallell och fiberklackens anliggning mot brytarnocken var ofta allt annan än bra.
Vilket resulterade vis en ganska snabb förändring av inställningen.
Jag lyfte frågan till Volvo och även Bosch, fick så småningom en "tyst bekännelse" att de numera tillverkades på en annan line, troligtvis i Spanien och att det fanns vissa saker som inte var lika bra som förut. Ett brev (utan avsändare) med "varuprov" anlände efter någon vecka, behövde aldrig köpa några mer brytare...
(innehållet var tillverkat i Tyskland)
Kul att du fått fart på åket igen, nu återstår att hitta orsaken till allt det onda.
Möjliga felkällor känns som om du ringat in på ett rimligt sätt.
Bara att undersöka så att du inte har isolationsfel mot jord eller sporadiskt avbrott.
Du känner säkert till att genomförningen är värd att ta en titt på.
När det gäller kondensatorer, att det skiljer sig är ju fullkomligt naturligt.
Kapacitansen måste ju vara väl avpassade till (främst) tändspolens egenskaper.
För länge sedan gjorde jag en del mätningar och tyckte mig se att gör man stora förändringar i tändsystemet (ej byta tändspole) så kommer den optimala kapacitansen att påverkas något, hurvida detta spelar en avgörande roll i praktiska livet hann jag aldrig reda ut.
Bäst är om du kan få tag i ett oscilloskop, att titta på gnistbildningen blir ett ganska grovt verktyg.
Skall du vara noggrann måste du kika på "problematiken" över ett brett arbetsområde för att hitta den bästa kompromissen.
På den tiden jag åkte B20 så var justering av brytare/tändläge del av livet.
MEN, vill minnas att det var kring 1990 eller så som jag märkte att kvalitén på brytarena (Bosch, inköpta hos Volvo ÅF) blev sämre.
Kontaktanliggning var allt annan än parallell och fiberklackens anliggning mot brytarnocken var ofta allt annan än bra.
Vilket resulterade vis en ganska snabb förändring av inställningen.
Jag lyfte frågan till Volvo och även Bosch, fick så småningom en "tyst bekännelse" att de numera tillverkades på en annan line, troligtvis i Spanien och att det fanns vissa saker som inte var lika bra som förut. Ett brev (utan avsändare) med "varuprov" anlände efter någon vecka, behövde aldrig köpa några mer brytare...
(innehållet var tillverkat i Tyskland)
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jag satt just och gjorde en inringning av en detalj på 56:ans foto över brytarspetsarna.ZVEZDA M50 skrev:Möjliga felkällor känns som om du ringat in på ett rimligt sätt.
Bara att undersöka så att du inte har isolationsfel mot jord eller sporadiskt avbrott.
Jag hade nog i detta fallet använt en tunn fiberbricka under låspinnen.
Det ser ut som att delarna med de röda prickarna på ligger ganska nära varandra...
Men axeln till brytarspetsarna kanske redan är isolerad?
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
Värt att undersöka!
Värt att undersöka!
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 56:ans motor och mekartråd
det är mycket mer intresant när andras bilar krånglar, än när det är ens egen.
erlan
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jaha, det förklarade saken, bussningen ser "metallisk" ut på bilden, de brukar ju annars ofta vara bruna eller svarta.56:an skrev:...Bussingen av plast (pressfiber förr) går över brytararmen så brickorna och klamman isoleras från den godsanslutna mässingsaxeln.
Ja, man kan säja det är precis lika en Bosch mopedtändplatta från 50- eller början av 60-talet.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det måste vara en fantastisk matbutik som godkände reklamation på mat som köpts för flera år sedan, eller hur.56:an skrev: Ja, såna klagobrev kan faktiskt löna sig om det finns anledning bakom. Jag skrev ett sån brev om mat köpte för ett antal år sedan och jag fick en rättelse som jag vart nöjd med och kanske dom var lika nöjda för kundresponsen.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: 56:ans motor och mekartråd
fördelarlock finns nog yillräckligt lika för att passa. konsten är väl att lista ut vilket.
det skulle förvåna mig om inte det finns lock med identiska mått, men utan urtaget vid kabelgenonföringen.
kan kanske vara enklare med tradera? eller vårens marknader.
erlan
det skulle förvåna mig om inte det finns lock med identiska mått, men utan urtaget vid kabelgenonföringen.
kan kanske vara enklare med tradera? eller vårens marknader.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:32, redigerad totalt 1 gånger.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: 56:ans motor och mekartråd
Edamer är god.
Det E damer också.
Det E damer också.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: 56:ans motor och mekartråd
Minns verkstadshandbok till SAAB V4 hade olika angivna tal (microfarad?) på kondensatorer beroende på årsmodell.
Alltid undrat varför, kanske beroende på vilken tändspole man satt dit?
Kan säkert påverka livslängden på brytaren men numer är det väl inga bileletriker kvar som kan svara på det, bara byt till en ny...
Ja och när SAAB slutade med brytare slutade dom väl också göra bilar värda att ha!
Alltid undrat varför, kanske beroende på vilken tändspole man satt dit?
Kan säkert påverka livslängden på brytaren men numer är det väl inga bileletriker kvar som kan svara på det, bara byt till en ny...
Ja och när SAAB slutade med brytare slutade dom väl också göra bilar värda att ha!
Blå/vit Monark 1209