Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
TolvNollNio
Inlägg: 662
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av TolvNollNio » 31 jan 2015, 00:10

Men jäkligt glad du fick ordning på bilen så du slapp svälta ihjäl! :D

Och pangerva: Det finns dom som tycker blondiner är dumma, men jag tycker inte alls det är dumt med blondiner!
Blå/vit Monark 1209

Användarvisningsbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon » 31 jan 2015, 00:45

ZVEZDA M50 skrev:När det gäller kondensatorer, att det skiljer sig är ju fullkomligt naturligt.
Kapacitansen måste ju vara väl avpassade till (främst) tändspolens egenskaper.
ZVEZDA M50 gav en bra förklaring tidigare i tråden, så fungerar det. :)

Fel värde på en konding kan även resultera i en grop i den ena brytarspetsen med tillhörande förhöjning på den andra spetsen.
E-lyt kondensatorer har ju även en förmåga att torka ut under årens lopp.

(Och i många fall av t. ex. TV-plattor som slocknat så är det just en konding som har lyft på hatten efter ca:2 år, garantitiden.)

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an » 31 jan 2015, 01:02

........
Senast redigerad av 1 56:an, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 662
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 » 31 jan 2015, 01:23

Hej!
Kondensatorer kan man inte bedöma utifrån deras fysiska omfång. Vilken typ av dielektrikum som används påverkar förhållandet mellan storlek och kapacitans.
Bara för att nämna ett exempel.

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an » 31 jan 2015, 15:40

............
Senast redigerad av 1 56:an, redigerad totalt 6 gånger.

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an » 31 jan 2015, 19:52

........
Senast redigerad av 1 56:an, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1516
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Coolvette » 31 jan 2015, 21:18

TolvNollNio skrev: Det finns dom som tycker blondiner är dumma, men jag tycker inte alls det är dumt med blondiner!
En gammal kompis hade följande bakrutedekal på bilen:

"Dåliga flickor är inte det sämsta"... 8)

TolvNollNio
Inlägg: 662
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av TolvNollNio » 31 jan 2015, 21:49

Coolvette skrev: "Dåliga flickor är inte det sämsta"... 8)
Good girls go to heaven, bad girls go anywhere.

Nä, nog med sånt trams. Min 1209 ska få en dekal med : Touch and die.
Stöldrisken borde vara minimal på en 1209:a :lol:
Blå/vit Monark 1209

TolvNollNio
Inlägg: 662
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av TolvNollNio » 31 jan 2015, 22:02

56:an skrev:
TolvNollNio skrev:Men jäkligt glad du fick ordning på bilen så du slapp svälta ihjäl! :D
Tjena, du känner igen bilden nedan va? :D

Vi råkade ju träffas där på marknaden och jag köpte lite plock vid erat bord. Sen pratade vi gamla mopeder och tändningskondensatorer :mrgreen:
Kul och träffas, april börjar bli nära och då är det veteranmarknad i Kosta, du kommer väl då? :)
Jodå, känner igen bilden. Lite ljusare än när vi kom dit 06:30
Glad "vi" hade några delar som passade :D

Å du: Vi åt middag på IKEA på hemvägen :lol:
Blå/vit Monark 1209

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an » 01 feb 2015, 20:19

.........
Senast redigerad av 1 56:an, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon » 01 feb 2015, 23:17

56:an skrev:Som ni ser nu är det ett "fönster" in i fördelaren där man nu kan se något som annars är väl fördolt och det var verkligen intressant :thumb:
Det är inte så dumt att ha, på lite äldre amerikanska GM-bilar använder man ju ett fönster
för att justera brytaravståndet med en insexnyckel och kamvinkelmätare under tiden motorn går.
gm.jpg
gm.jpg (44 KiB) Visad 844 gånger


56:an skrev: Något som verkligen förbryllar mig är den här vakuumregulatorn som tycks ha olika verkan beroende på motortyp.
På den här B18 A motorn förställer vakuumregulatorn maximalt så fort gasspjället ökas över tomgång och den går heller inte tillbaka om man ger nästan fullt gaspådrag så motorn varvar upp, men det testet blir ju bara ett ögonblick för jag vill inte varva motorn onödigt mycket.
På vissa förgasare sitter det olika vakuumanslutningar så att man kan få ut vakuum vid olika varvtal, från tomgång till fullgas.
Då kan man t.ex. höja tändkurvan vid gaspådrag genom att vakuumet stiger och klockan börjar att dra,
istället för att klockan är dragen fullt vid tomgång.
Bara som ett exempel, det finns lite att experimentera med...
(Sedan finns det ju även vakuumklockor med två anslutningar på som drar åt båda håll, dock inte samtidigt... :) )

På den här delbilden av en förgasare kan man se var det uppstår vakuum vid tomgång, delgas och fullgas:
CarbVac.jpg
CarbVac.jpg (24.88 KiB) Visad 844 gånger

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an » 02 feb 2015, 00:59

......
Senast redigerad av 1 56:an, redigerad totalt 6 gånger.

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an » 02 feb 2015, 01:57

.......
Senast redigerad av 1 56:an, redigerad totalt 6 gånger.

Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Amarace » 02 feb 2015, 05:05

Om du vill kan jag kolla om jag har kvar min låda med Zenithförgasare, där var det mässingflottörer, minns dock inte om jag skickade med den i duetten jag sålde för nåt år sedan eller om den ligger i en bil. Har jag den kvar kan jag skicka en flottör åt dig.

Användarvisningsbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 662
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 » 02 feb 2015, 09:10

Hej!

56:an, jag vet inte om jag missförstår dig?
Att stå stilla o gasa utan last ger ju knappast rätt info?
Ta och studerar vacuumförställningen med hjälp av en pump och jämför detta med de värden du får vid körning på väg under olika last o varvtalsförhållande.

Som parantes, det finns en hel uppsjö av fördelare som till det yttre ser tämligen lika ut, men dess inre ruvar på märkliga egenskaper i form av hur varvtal och vacuumförställningen reagerar. Något att tänka på OM man byter förgasare till annat utförande, den ger troligtvis en annan vacuumsignal.

Skriv svar