ZVEZDA M50 skrev:Hej!
56:an,
Förtydligande ang kontroll av kondensatorer.
Att mäta kapacitansen är i sig intressant, men det som troligtvis, i de flesta fall, gör att bilan faller är att det blir överslag i kondensatorn.
Detta ser du knappast om du kontrollmäter med det mätinstrumentet du använder.
Att mäta är att veta, men det gäller att veta hur resultatet skall tolkas och vilket värde provet skall tillmätas.
Då behöver man en ESR-mätare som mäter kondingens elektriska serieresistans.
Man kan ganska enkelt knåpa ihop en själv utan större kostnad.
56:an skrev:
Men i yttersta nödfall kan jag tänka mig en växelströmsgenerator men i så fall är det bara en enda som gäller och det är den revolutionerande amerikanska Chrysler generatorn som tog världen med häpnad när den presenterades 1959 tror jag...
Jag sökte lite på nätet om den tidigare ikväll och då fick jag veta att den populärt kallas "roundback" vilket jag inte visste tidigare.
På min Chrysler har jag en sådan på 45A(utan AC hade de 35A), har även en sprillans eftermarknadsgenerator med samma utseende på 100A+ och även en beg. 45A som är fullt fungerande.
Finns roundback och squareback beroende på hur baksidan på dom ser ut.
Så nu skall jag ut å åka i 47minuter å låta min Bosch 140A ladda lite.
squareback varianten ligger på högre effekt. 50 eller 60 A om jag minns rätt.
båda modellerna lider av hållbarhetsproblem med dioderna.
det går att öka effekten i en roundback modell med rotorn från en squareback.
det syns stor skillnad på lindningen om man tittar på den.
en annan tråkig sak är att remskivan sitter krympt på axeln, och kräver en speciell avdragare för att få loss. en vanlig kloavdragare räckker inte, då drar man sönder flänsen på remskivan.
chrysler må varit först med växelströmsgeneratorn, men det fanns ju utrymme föf förbättringar.
mitt förstahandsval vid konvertering av en amason m.fl. med likströmmare skulle vara en bosch av sen -70 - -80 tals modell i 55 eller 70A version. med fäste från ford taunus, granada, sierra m.fl. med inbyggd regulator blir det lätt att montera och koppla in den utan att göra någon som hels åverkan på elsystemet.
återmontering av likströmmaren inför t.ex. en bilträff borde gå på mindre än 10 minuter.
56:an skrev:Min fråga:
Fanns det nån B20 med dubbla spår på motorremskivan, vissa 240 hade ju B20 motorn och motsvarande B19 modeller hade dubbla remmar så kanske dessa hade det också menar jag?
Alternativt någon modell med AC som drev AC-pumpen från remskivan, fanns såna och hur såg de ut i så fall?
Mitt svar:
Jo det fanns B-20 som hade det.
Jag har haft Volvo 144 och 145 från 1974 med a/c och servostyrning och som hade två spår på motorns remskiva.
Jänkarnas generatorer är inget att hurra för. Speciellt inte de så kallade roundback. Skiten som satt i pickupen, delco remy, fungerade inte vid köpet så den förpassades och en bosch växelströmmare fick kliva in. På Cadillacen la originalet av så jag inhandlade en 160amp delco, flång ny, som höll i 3 år för nu glöder laddlampan.. Blir en bosch där sen också. Bosch är bra för skulle diodbryggan gå så finns den på OK
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
"En tiger i tanken? Hästar under huven? Nej, en kanin i karossen. Det var vad en bilverkstad i Kalmar hittade när en kund lämnade in en bil med blinkande varningslampor. "
Servostyrning på 164 var ett option. Underligt med tanke på axeltrycket fram.. Men på tex c303 som tillverkades längre med b30 måste det ju funnits flerspårsskivor.
Roundback generatorn är enligt mig den snyggaste generatorn man kan ha i ett motorrum. En orange 426 med wrinklesvarta ventilkåpor i ett välputsat motorrum och en roundback i glasblästrad aluminium som sticker upp lite stiligt. Erotiskt! Men ska man ha en generator som är snygg eller en generator som är bra?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53