Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Är det inte bättre att använda lacknafta eller varför inte diesel i stället för bensin? Tror att det löser upp skiten bättre än bensin. Som avslutning i rengöringen kan man använda förtunning/thinner för att få det riktigt rent. En annan lösning är att köra grejorna i en karuselltvätt/hetvattentvätt, men det är det ju inte alla som har tillgång till.

Minns hur det var på förgasartiden, då gjorde man rent förgasare med förtunning/thinner. Det var mycket effektivt, alla föroreningar och all ingrodd smuts försvann och förgasaren blev som ny. Viktigt var förstås att man hade god luftväxling för ångorna var inte nyttiga.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

prova att koka delarn i vanligt vatten, gärn med diskmedel i.
kanske häng dom i nåt typ ett medspö så du kan röra lite på dom i vattnet, och fiska upp dom medan dom är heta så vattnet dunstar utan att rosta.
börja med kedjehjulet på trampaxeln, det med frihjulet i. får du inte det att funka så kanske det är lika bra att kolla efter en kpl växellåda.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

tompas11 skrev:Är det inte bättre att använda lacknafta eller varför inte diesel i stället för bensin? Tror att det löser upp skiten bättre än bensin. Som avslutning i rengöringen kan man använda förtunning/thinner för att få det riktigt rent. En annan lösning är att köra grejorna i en karuselltvätt/hetvattentvätt, men det är det ju inte alla som har tillgång till.

Minns hur det var på förgasartiden, då gjorde man rent förgasare med förtunning/thinner. Det var mycket effektivt, alla föroreningar och all ingrodd smuts försvann och förgasaren blev som ny. Viktigt var förstås att man hade god luftväxling för ångorna var inte nyttiga.
56:an har väl tvättat för mycket prylar i såna saker, så han tål dom inte så bra längre.

erlan
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

erlan skrev:56:an har väl tvättat för mycket prylar i såna saker, så han tål dom inte så bra längre.
Ja vem har inte gjort det...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:58, redigerad totalt 1 gånger.
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

56:an skrev:.

Men varför har cyllen koksat igen på bara ett år? Förvisso kör han mycket men ändå, bara ett år...
Han kör väl på modern 2-t-olja men använder fortfarande 4% inblandn?
Eller, han kör med 5% inblandn och använder gräsklipparens SAE30 ??? :roll:

Och du, ta det för h-e lugnt med dom där ångorna.. :shock: :shock:
Exhustrun var kemist inom bl a olja och där fick jag lära mig en del om "lösningsmedel" många av dem är mycket skadligare än man tror och det bara efter kort exponering..
Fixa nåt enkelt utsug!
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Bensin är inte strikt kemiskt definierat utan är ett handelsnamn för ett petroleumdestillat som består av över 500 olika kolväten. Alla dessa kolväten kan indelas i grupper där de vanligaste och en typisk sammansättning är:
n-paraffiner (15%)
iso-paraffiner (30%)
cycloparaffiner (12%)
aromater (35%)
olefiner (8%).
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Tror du ska tipsa han om Castrols röda 2T-olja. Jag kör med 4% av den till min gilera, lyfte av toppen häromveckan, ingen tendnes alls till igensotning. Ryker knappt någonting heller av den oljan.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja där har nog någon listig mekaniker varit framme. synd att han hade lite otur när han tänkte. även i den vevstaken till ilo som har nållager orginal så sitter det bussning. så det är ganska uppenbart att det inte är ilo orginal.
det där vevpartiet med dåligt vevstakslager? om axeltapparna med lagerlägen, konor och gängor är fina så är jag intreserad.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om inte bussningen skulle hålla i den vevstaken så kan jag tipsa om att ilo orginalstakar har lös lagerbana till vevstakslagret. jag har en stake med lagret urpressat och en stake med fin lagerbana i. men tappen och rullarna har likheter med en tvättbräda.
Jlomotorn måste varit fruktansvärt dyr att tillverka. eller rättare sagt, det måste gått åt väldigt mycket tid till att tillverka den. hur dyr arbetskraften var i 50-talets tyskland har jag ingen aning om.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Ytorna där P-boxarna löper är ju inte strålande.

Kom precis på att jag har en delad vev (där primärdrevsaxeln är något krökt men svänghjulsaxeln är rak. Tror den är bra på ytorna.
Kan kolla i helgen.

Semestern börjar ju i morgon :sol: :sol: :sol: :sol: :sol:
Fem solar av fem möjliga här på Solsidan. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag satt och tittade på tätningsytan som packboxen går mot.
men det ser ju du bättre om den ytan kan antas vara fin nog.

staken ser grov ut i smidet för att vara ilo orginal. men man hade väl fler underleverantörer.

är det tid som fattas för att du ska få ihop nån moppe åy dig själv?
eller letar du delar?

erlan
Skriv svar