Re: 56:ans motor och mekartråd
e85 blandar sig inte med mineralolja, men det blandar sig med bensin.
blanda bensinen med diesel var ett gammalt trick för att sota motorn. hur effektivt det var vet jag inte. men knepet är visst från sidventilarnas tid.
så vitt jag vet så bör metallerna i amasonens bränslesutem tåla etanol.
packningar kan vara konstuerade för att svälla i kontakt med bensin och på ren e85 kan dom krympa tillbaka till orginalstorlek och på så vis orsak läckor.
vill du absolut köra upp avfettningen håll inblandningen låg. under 10%.
men kanske nån av kalmargrabbarna på forumet ger dig ett bud på dunken med avfettning så slipper du krångla. det är ju inte så himla enkelt att hitta riktig gammaldags avfettning i dag.
mitt tips. prova hur mycket e85 inblandat i bensinen amasonen tål. om den käns som den går fett så kan du nog börja med 50%.
erlan
blanda bensinen med diesel var ett gammalt trick för att sota motorn. hur effektivt det var vet jag inte. men knepet är visst från sidventilarnas tid.
så vitt jag vet så bör metallerna i amasonens bränslesutem tåla etanol.
packningar kan vara konstuerade för att svälla i kontakt med bensin och på ren e85 kan dom krympa tillbaka till orginalstorlek och på så vis orsak läckor.
vill du absolut köra upp avfettningen håll inblandningen låg. under 10%.
men kanske nån av kalmargrabbarna på forumet ger dig ett bud på dunken med avfettning så slipper du krångla. det är ju inte så himla enkelt att hitta riktig gammaldags avfettning i dag.
mitt tips. prova hur mycket e85 inblandat i bensinen amasonen tål. om den käns som den går fett så kan du nog börja med 50%.
erlan
Så du håller på...
Tänk på att E85 löser upp hartser i tank och ledningar så ett bränslefilter sitter inte i vägen. För att man ska få någon nytta av det högre oktanvärdet och det lägre energiinnehållet i E85 så bör kompressionen ökas samt bränsleluftblandningen bli fetare. Dessutom så sänker E85 förbränningstemperaturen vilket innebär att utsläppen av NOx (kväveoxider) ökar enormt vilket knappast är nyttigt för miljö och människa.
Tänk på att E85 löser upp hartser i tank och ledningar så ett bränslefilter sitter inte i vägen. För att man ska få någon nytta av det högre oktanvärdet och det lägre energiinnehållet i E85 så bör kompressionen ökas samt bränsleluftblandningen bli fetare. Dessutom så sänker E85 förbränningstemperaturen vilket innebär att utsläppen av NOx (kväveoxider) ökar enormt vilket knappast är nyttigt för miljö och människa.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Kollat på denna sida? www.etanol.nu
spännade överraskningar
Har du kopplingsschema på din egenbyggda batteriladdare?.
I USA uppger man även R+M/2 (RON+MON genom 2) eller AKI (Anti Knock Index). Jag minns inte exakt vad det skiljer men har för mig att 87 i USA motsvarar 93 hos oss.Skunkworkz skrev:Det är en sanning med modifikation, vet att bensinbolagenerlan skrev:PS
e85 ligger normalt på 104 oktan
erlan
uppger det men komprision o laddtryck kan hållas på samma
nivåer som 110-112 oktani bensin. Man uppger även 104-105
oktan i usa o där mäter man i PON vi mäter i RON.
Besinbolagen i sverige uppger 104 oktan (RON) för E85 på sommaren, något lägre på vintern. Jag tvivlar starkt på att det kan jämföras med 110 okanig rejsbensin. Rejssoppan är dessutom syreberikad.
Jag kör själv med metanolinprutning på en av bilarna. Eller Biltema T-röd om det kniper. Det bränslet håller i sig ungefär 110 oktan men det blir lägre genom att motorn samtidigt får vanlig 98. Det fungerar hyfsat och gör att jag kan köra 1,4 bar laddtryck med 11:1 i kompressionsförhållande utan att tändningen retarderar p.g.a. aktivitet från knacksensorerna.
Senast redigerad av Micke S den 08 jul 2013, 01:21, redigerad totalt 1 gånger.
Du behöver tillföra 40% mer bränsle med E85 än med bensin för att få samma bränsle/luft blandning. Annars kommer motorn att gå tokmagert. Det är inte heller någon vits som andra har sagt med E85 om du inte ökar kompressionen.56:an skrev: Nu ska här blandas och mixas och jag ska göra det bästa motorbränslet för gammelbilar som världen nånsin skådat
Annat som behöver kollas upp är hur E85 blandas med 2T olja. Jag vet inte men en ren gissning är att blandar sig bra genom att etanol är fettlösande.
Etanol är mer korrosivt än bensin men inte lika korrosivt som metanol. Jag har för mig att oljebytesintervallet bara är tusen mil på Flexi Fuel bilar mot kanske 3000 mil på vanliga bilar. Det är i.o.f.s ett bra sätt att skaffa sig problem i förtid att byta så sällan och mer ett sätt för tillverkarna att påvisa att servicekostnaden är låg.