Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Ja det kan rinna in i motorn utan att det syns förrän det börjar droppa ur avgasröret. Jag hade det fenomenet på en Sachs med kyrkportsförgasare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Det där verkar vara en luring och läcker det bara lite så det endast surar motorn kan det vara svårt och tänka sig det felet när man står där på vägen och motorjäkeln bara inte startar. Så här i efterhand så var det nog det problemet med sakta överflödning in i motorn och inte kinakondensatorn som jag trodde då förra helgen när jag fick gå 3 km med mopeden hem. Men kan man säja kondensatorn nu är utbytt i förebyggande syfte :lol:

Hur som helst gick mopeden trevligare nu och riktigt pigg på växlarna. Gillar man och växla så verkar 4-växlat ganska lagom :)

Nu är det här bekymret ur världen och nu är det bara resten, en monarscoot och ett par motorer men sen ska jag känna mig fri åtminstone från det här :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Det här bakdrevet för lilla Grimeca till Stockholmaren m.fl. ser ju faktiskt vettigt ut. Bättre än norscands med dom där stora hålen tycker jag. 40 kugg kan väl också vara ganska lagom till en 3-4 växlad Sachs :)

http://gamla.tradera.com/item/100708/23 ... appar-nytt
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

be säljaren kolla centrumhålet för säker hets skul.
40 kugg var en gilerastorlek på den tiden.
gilera och MCB hade olika centrumhål om inte mitt inne sviker mig.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev: Lägg märke till det alltid råder atmosfärstryck vid spridaren utom i chokeläget :)
Hej!

Någon av oss har otur när det tänks, om det råder atmosfärstryck vid spridaren, hur kan då bränslet lämna spridaren?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Det rycks med av undertrycket från motorn på andra sidan trotteln. Man kanske kan säja att spridaren befinner sig i gränsen mellan motorns undertryck och atmosfärstrycket i insuget vid luftfiltret. Kolla bilden igen får du se :)
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej
Alltså råder inte atmosfärstryck vid spridaren...
Bra att du håller med mig.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Kan du se nåt annat som skiljer de här Encarwi spridarförgasarna mot Bing nålförgasarna? :)
Skriv svar