Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tror inte att youtubefilmen ljuger, men man har valt en demonstrationsmetod som ger det resultat man vill visa.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

1: jag menade inte att kondensatorn var trasig, jag menade att den har fel värde.
den behöver mer eller mindre mikrofaradh (stavadejag det där rätt?)
och det ska gå att avläsa på vilken av kontakterna som får en liten topp respektive en grop. men jag har glömt vilket som var vilket.

2: som du skrev så höll brytarna onormalt kort tid, och problemet kom snabbt tillbaka när du slipat brytarna. så jag trodde du skulle ta chansen att få tag på några brytare av orginalkvalitet. nog körde man 1000 mil till nästa service utan problem förr. och jag vet dom som kört x antal 1000 mil på samma brytare.

ställer du med kamvinkelmätare? dom där tändsystemen skulle väl ha större kamvinkel än dom flesta andra fyrcylindriga motorer? kommer dock inte ihåg exakt värde där heller. över 30 år sen jag lade mina tassar på en volvo B18fördelare sist.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag tror inte att youtubefilmen ljuger, men man har valt en demonstrationsmetod som ger det resultat man vill visa.
Jag tror jag vet vart du vill komma, men för dem som inte gör det, kan du utveckla lite...
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Calleberg skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag tror inte att youtubefilmen ljuger, men man har valt en demonstrationsmetod som ger det resultat man vill visa.
Jag tror jag vet vart du vill komma, men för dem som inte gör det, kan du utveckla lite...
Jag skulle gärna också vilja höra vilket budskap som försöker framföras. Förmodligen betyder det att det råder skepsis om MSD systemen ger betydligt högre tändeffekt eller ej än originalsystem.
I detta fall kan jag dock intyga att de levererar mycket hög tändenergi. Om det sedan behövs är en annan sak. Tänder det så att en motor går rent finns ingen effekt att vinna på att byta ut tändsystemet. Men i många fall som t.ex. med överladdadade motorer eller lustgasmatning fungerar det inte med vanliga tändsystem i lägen när motorn ger högt vridmoment.

Förmidligen gör det även nytta på gamla motorer med lågt kompressionsförhållande som körs på E85 för att underlätta kallstarter. Men samtidigt skulle jag personligen inte vilja modifiera något i en gammal Amazon utan se till att det som finns fungerar som det ska istället. Det ska ju gå fint att köra en sådan motor på samma tändstift och brytare 1 år eller 1000 mil utan att behöva röra något alls. För moderna motorer kör t.ex. taxikillar 20 000 mil på samma stift utan problem. Men då är det motorer som går mycket renare och har modernare tändstift och tändsystem.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Skunkworkz »

Fast då måste väl ändå en MSD tändning vara ett mycket enklare och driftssäkrare alternativ än en magnet tändning. För med magneten finns ju också brytare som kommer slitas/krångla. Men för 200 kr skulle jag köpt bara för att ha en, hade troligtvis aldrig använt den men kul att ha.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:
I går på marknaden hittade jag en Scintilla Vertex tändmagnet som direkt passar och hutta dit i fördelarhålet på motorn.
Magneten såg bra ut och säljaren begärde 200 kronor så varför tveka då? :roll:
Vilken kul grej !

Då kan du använda en kompass att ställa in tändningen med :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Men det finns en hake... :(

Man missar vacuumregleringen som ger hästsparken från B18A när man gasar på utan och växla ner efter en kurva :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Ja risken är att motorn kommer att spika när den inte har vaccumklocka, om man inte backar av tändningen permanent genom att vrida fördelaren men då tappar man effekt och bränsleekonomi.

Det är så länge sedan jag höll på med sådant att det börjar falla i glömska. Men principen borde ha varit att när gasspjället öppnas tvärt så minskar undertrycket i insugsröret och tändningen retarderas (senareläggs) m.h.a vacuumklockan för att motverka spikning. När varvet sedan har ökat så att motorn tål mer förtändning får den det genom att vacuumklockan ställer om för mer förtändning.

Om resonemanget ovan stämmer så är det ingen lyckad lösning att eliminera vacuumklockan men jag kanske tänker fel...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Skunkworkz »

Nja, vaccum föreställningen är till för att tidigare lägga tändning på delgas. Man tappar ingen effekt utan, men soppaförbrukningen ökar vid lungn/vanlig körning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Skunkworkz skrev:Nja, vaccum föreställningen är till för att tidigare lägga tändning på delgas. Man tappar ingen effekt utan, men soppaförbrukningen ökar vid lungn/vanlig körning.
Då menar vi samma sak, klockan gör att tändningen blir senare på fullgas som jag skrev. Utom när der gäller soppaförbrukningen. Ökar soppaförbrukningen genom att tändningen är sen hela tiden betyder det normalt att motorn blir ineffektivare (ger lägre effekt). Det går att kompensera för genom att vrida fördelaren men då ökar risken för att motorn spikar istället vid pådrag.

Vakuumstyrningen inget man behöver bry sig om på rejsmotorer som körs aggressivt och på rätt växel hela tiden men på gamla Volvo som gubbkörs på hög växel hela tiden är det nästan ett måste att ha vakuumklocka för att det inte ska spika när gasen dras på efter en kurva.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:
Micke S skrev: Tyvärr Micke S måste jag säja att du har fel i att tändningen retarderar vid acceleration för det är precis tvärt om att den höjs till max vad vacuumklockan förmår vid gaspådrag och det märker man också lätt om man glömt och koppla vacuumslangen för då blir bilen tröttare vid acceleration och det där typiska B18A bottenvridet är borta. Men kanske det är så på modernare bilar, vad vet jag? :roll:
Bild
Tack för bra info 56 an. Jag visste inte att det var gjort så på B18 för det normala som jag har upplevt (i huvudsak V8 motorer) är att vacuumklockan kortvarigt senarelägger tändningen för att förhindra spikning vid momentant fullgaspådrag för att sedan ställa tändningen tidigare när varvtatalet har "hunnit ifatt" begärt varvtal. När motorn väl är uppe i varv och när lasten är lätt igen så kan ju förtändningen öka igen för att ge bra bränsleekonomi. Centrifugalregulatorn ser ju till att öka förtändningen med stigande varvtal men den tar inte han om momentana chockbelastningar.

Jag har aldrig kört någon Volvo där man upplever den där kicken som du säger men det blir förstås så när förtändningen ökar som du skriver att den gör på B18 i det läget. Det är kanske därför det inte var ovanligt att man hörde att de spikade relativt lätt. Men är grundtändningen inställt för att ta hänsyn till det är det förstås inget problem och centrifulgalregeleringen får ta hand om behovet att öka förtändningen eftehand som varvtalet ökar.

Frågan är då om man inte kunde ta bort vacuumregleringen på B18 och låta tändningen ligga i det aggressiva läget hela tiden för att förbättra bränsleekonomin. Jag menar att om motorn tål mer förtändning precis när gasen trycks i botten borde den ju tåla samma förtändning när gaspedalen släpps upp igen genom att risken för spikning är lägre då. Om det stämmer som du skriver att det är gjort och det betvivlar jag inte så tycker jag att Volvo gjorde en bakframlösning på de systemen på så sätt att tändningen var mer optimerad vid fullgaspådrag ut ur kurva på hög växel än när den bara snurrar lätt vid låg belastning.

Volvo var ju inte kända för att göra bränslesnåla eller rappa motorer förr i tiden. Det kan kanske ha sin förklaring i att man prioriterade vridmoment på dellast på bekostnad av förhöjd spikningsrisk?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

När vacuumförställningen träder i funktion beror på vacuumuttagets placering i förgasaren. I det här fallet är uttaget placerat strax över gasspjället så vacuum i uttaget uppstår först när spjället öppnas.
I min värld låter det som någon har kopplat slangen fel på din motor...

På delgas kommer mindre luft/bränsle blandning att befinna sig i cylindern när det är dags för gnistan, det är långt mellan molekylerna och utbrednings hastigheten för flammfronten blir låg. Därför behöver man tända på brasan lite tidigare för att det skall vara fullt drag i spisen strax efter ÖDP och det löser man med vaccumklockan.

Antingen hade Volvo en annan teori eller så har nån kopplat fel.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skriv svar