Tips på Setup för en brukssachs
Tips på Setup för en brukssachs
Tjenare!
Nu är det så att jag går i compacttankar som jag planerar att använda som bruksmoped. Jag skulle vilja att den gör ca 45-50 knyck med styrka med inte drar till sig onödig uppmärksamhet så gärna så tyst som möjligt. Förarvikt: 80-85 kg.
Jag hade gärna tagit emot lite tips på bra uppsättningar med brukstrim som som sagt inte drar till sig onödig uppmärksamhet!
Tack på förhand.
Nu är det så att jag går i compacttankar som jag planerar att använda som bruksmoped. Jag skulle vilja att den gör ca 45-50 knyck med styrka med inte drar till sig onödig uppmärksamhet så gärna så tyst som möjligt. Förarvikt: 80-85 kg.
Jag hade gärna tagit emot lite tips på bra uppsättningar med brukstrim som som sagt inte drar till sig onödig uppmärksamhet!
Tack på förhand.
Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd
Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
- Ort: Hofors
Eller varför inte en mambrancylinder? Gör otrimmad med 12mm förgasare och rätt utväxling 45-50+. Och den blir väldigt trevlig att köra.Micke S skrev:Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd
Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
agneskajsa skrev:
Eller varför inte en mambrancylinder? Gör otrimmad med 12mm förgasare och rätt utväxling 45-50+. Och den blir väldigt trevlig att köra.
Jag håller med! Med den cylindern blir den stark o fint register hela vägen uta att varva våldsamt.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Men dom sk 4,3 LKH som ofta syns på ebay är samma nytillverkade som säljs i Sverige. Men visst är membran ett bra alternativ , borrad till 41 samt membranet med 13mm hål.Micke S skrev:Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd
Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
- Ort: Hofors
Tradera eller hellre marknader där man kan komma över en komplett cylinder för nån hundring.JMolin skrev:Hur lätt/svårt är det att få tag på en membrancylle då? Och vad kostar e? Vilken övrig setup vore bra till en sådan?
Mvh
Setupen är en 12mm förgasare. Sen går det alltid att fintrimma men börja med en standard cylinder.
om du hittar en orginalcylinder med bara pluggen urslagen, och inte filad,borrad så tätnimgsytorna blir jättesmala. den borrar du till 41mm, stoppar i en suzukikolv. sen tar du en orginalförgasare(då står det rätt beteckning på flänsen) den borrar du till mellan 12 och 13mm beroende på vilken gjutning du har. eller ännu hellre offrar ett antal timmar med liten fyrkantfil och filar den fyrkantig. innanför luftfiltret bygger du en ny tratt av plastikpadding i stället för den du filat bort. men glöm inte hålla hålet för luft in till spridarmunstycket öppet.
nu har du en motor som ser helt orginal ut, och låter snäll men har ett överraskande bra bottenvrid och råstyrka. problemet/utmaningen med dom här cylindrarna är att det är för korta durationer i överströmmare och avgas.
avgas är lätt att fila upp lite, men avslöjas av ljudet.
erlan
nu har du en motor som ser helt orginal ut, och låter snäll men har ett överraskande bra bottenvrid och råstyrka. problemet/utmaningen med dom här cylindrarna är att det är för korta durationer i överströmmare och avgas.
avgas är lätt att fila upp lite, men avslöjas av ljudet.
erlan
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
- Ort: Hofors
Hur stor skillnad gör det egentligen att borra till 41 mm?Kenneth_ skrev:Men dom sk 4,3 LKH som ofta syns på ebay är samma nytillverkade som säljs i Sverige. Men visst är membran ett bra alternativ , borrad till 41 samt membranet med 13mm hål.Micke S skrev:Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd
Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
Finns ju sedan inget annat än att skrota cylindern vid ett haveri/slitage, eller?
CC gör stor skillnad. Bilarna idag kräver mkt teknik bl.a ofta turbo för att ersätta kraften (det är förstås tack vare bränsleförbrukningen som är poängen där) Jag har kört flera 100 mil med 42 borr på toppvarv rätt bestyckat och oljeblandning ger måååånga mil.
Men att använda Suzuki kolv är bortkastat då dom numera är en lika kass eftermarknadskolv som Sachs egen . kolla på www.vrm.se ring gärna , det är inte Roffes priser som imponerar utan kunnande och snabb service, och det är det vi alla vill ha. (enligt andra trådar)
Men att använda Suzuki kolv är bortkastat då dom numera är en lika kass eftermarknadskolv som Sachs egen . kolla på www.vrm.se ring gärna , det är inte Roffes priser som imponerar utan kunnande och snabb service, och det är det vi alla vill ha. (enligt andra trådar)
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
step two suzukikolvar har funkat i effektsvagare kombinatiomner.
men gamla fina 4,3or förtjänar definitivt finare kolvar.
prox gör kolvar till suzukii. kvalitetkolvar finns med 0,25 mm steg mellan öd.
finns även aprilia kolvfar som börjar på 40,25.
men i det här fallet tror jag inte prestandan från en 4,3a är vad JMolin efterfrågar.
membrancylindern ger nog prestanda lagom som efterfrågas, men fel utseende.
erlan
men gamla fina 4,3or förtjänar definitivt finare kolvar.
prox gör kolvar till suzukii. kvalitetkolvar finns med 0,25 mm steg mellan öd.
finns även aprilia kolvfar som börjar på 40,25.
men i det här fallet tror jag inte prestandan från en 4,3a är vad JMolin efterfrågar.
membrancylindern ger nog prestanda lagom som efterfrågas, men fel utseende.
erlan
Tack så mycket för alla svar och information! Precis som Erlan säger så låter en membrancylinder som det bästa alternativet för mig, med redigt bottenvrid. Dessa låter dock svåra att få tag i? Säg att jag inte skulle lyckas med att få tag i en membrancylinder, tror ni att en 3,5 vore lagom?
Dessa funkar väl fint med 8,5mm och ställbart munstycke? Eller vad blir skillnaden med en 12mm? Bättre botten? Topp? Som sagt vill jag inte att mopeden ska gå mer än 45-50.
tack!
Dessa funkar väl fint med 8,5mm och ställbart munstycke? Eller vad blir skillnaden med en 12mm? Bättre botten? Topp? Som sagt vill jag inte att mopeden ska gå mer än 45-50.
tack!