Tips på Setup för en brukssachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Tips på Setup för en brukssachs

Inlägg av JMolin »

Tjenare!

Nu är det så att jag går i compacttankar som jag planerar att använda som bruksmoped. Jag skulle vilja att den gör ca 45-50 knyck med styrka med inte drar till sig onödig uppmärksamhet så gärna så tyst som möjligt. Förarvikt: 80-85 kg.

Jag hade gärna tagit emot lite tips på bra uppsättningar med brukstrim som som sagt inte drar till sig onödig uppmärksamhet!

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd :D

Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
agneskajsa
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Hofors

Inlägg av agneskajsa »

Micke S skrev:Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd :D

Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
Eller varför inte en mambrancylinder? Gör otrimmad med 12mm förgasare och rätt utväxling 45-50+. Och den blir väldigt trevlig att köra.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

agneskajsa skrev:
Eller varför inte en mambrancylinder? Gör otrimmad med 12mm förgasare och rätt utväxling 45-50+. Och den blir väldigt trevlig att köra.

Jag håller med! Med den cylindern blir den stark o fint register hela vägen uta att varva våldsamt.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

Micke S skrev:Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd :D

Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
Men dom sk 4,3 LKH som ofta syns på ebay är samma nytillverkade som säljs i Sverige. Men visst är membran ett bra alternativ , borrad till 41 samt membranet med 13mm hål.
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Hur lätt/svårt är det att få tag på en membrancylle då? Och vad kostar e? Vilken övrig setup vore bra till en sådan?

Mvh
agneskajsa
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Hofors

Inlägg av agneskajsa »

JMolin skrev:Hur lätt/svårt är det att få tag på en membrancylle då? Och vad kostar e? Vilken övrig setup vore bra till en sådan?

Mvh
Tradera eller hellre marknader där man kan komma över en komplett cylinder för nån hundring.
Setupen är en 12mm förgasare. Sen går det alltid att fintrimma men börja med en standard cylinder.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om du hittar en orginalcylinder med bara pluggen urslagen, och inte filad,borrad så tätnimgsytorna blir jättesmala. den borrar du till 41mm, stoppar i en suzukikolv. sen tar du en orginalförgasare(då står det rätt beteckning på flänsen) den borrar du till mellan 12 och 13mm beroende på vilken gjutning du har. eller ännu hellre offrar ett antal timmar med liten fyrkantfil och filar den fyrkantig. innanför luftfiltret bygger du en ny tratt av plastikpadding i stället för den du filat bort. men glöm inte hålla hålet för luft in till spridarmunstycket öppet.
nu har du en motor som ser helt orginal ut, och låter snäll men har ett överraskande bra bottenvrid och råstyrka. problemet/utmaningen med dom här cylindrarna är att det är för korta durationer i överströmmare och avgas.
avgas är lätt att fila upp lite, men avslöjas av ljudet.

erlan
agneskajsa
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Hofors

Inlägg av agneskajsa »

Kenneth_ skrev:
Micke S skrev:Jag skulle köra med en s.k 60 CC cylinder av fabrikat Jofrab i det fallet och en kyrkportsförgasare. Moppen kommer att gå 15-20 km/h snabbare än ditt krav men det går att ordna med dödgång i gaswiren om du är farträdd :D

Ett annat lika bra alternativ är Tyska 50CC 4,3 hp cylindrar för s.k lastboy mofa.
Men dom sk 4,3 LKH som ofta syns på ebay är samma nytillverkade som säljs i Sverige. Men visst är membran ett bra alternativ , borrad till 41 samt membranet med 13mm hål.
Hur stor skillnad gör det egentligen att borra till 41 mm?
Finns ju sedan inget annat än att skrota cylindern vid ett haveri/slitage, eller?
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

CC gör stor skillnad. Bilarna idag kräver mkt teknik bl.a ofta turbo för att ersätta kraften (det är förstås tack vare bränsleförbrukningen som är poängen där) Jag har kört flera 100 mil med 42 borr på toppvarv rätt bestyckat och oljeblandning ger måååånga mil.
Men att använda Suzuki kolv är bortkastat då dom numera är en lika kass eftermarknadskolv som Sachs egen . kolla på www.vrm.se ring gärna , det är inte Roffes priser som imponerar utan kunnande och snabb service, och det är det vi alla vill ha. (enligt andra trådar)
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

step two suzukikolvar har funkat i effektsvagare kombinatiomner.
men gamla fina 4,3or förtjänar definitivt finare kolvar.
prox gör kolvar till suzukii. kvalitetkolvar finns med 0,25 mm steg mellan öd.
finns även aprilia kolvfar som börjar på 40,25.

men i det här fallet tror jag inte prestandan från en 4,3a är vad JMolin efterfrågar.
membrancylindern ger nog prestanda lagom som efterfrågas, men fel utseende.

erlan
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Tack så mycket för alla svar och information! Precis som Erlan säger så låter en membrancylinder som det bästa alternativet för mig, med redigt bottenvrid. Dessa låter dock svåra att få tag i? Säg att jag inte skulle lyckas med att få tag i en membrancylinder, tror ni att en 3,5 vore lagom?
Dessa funkar väl fint med 8,5mm och ställbart munstycke? Eller vad blir skillnaden med en 12mm? Bättre botten? Topp? Som sagt vill jag inte att mopeden ska gå mer än 45-50.
tack!
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

har nog en sån cyle ny borrad till 41 päronformad om intresse finns så bara att pm
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

En membrancylinder? Hur är det med topplock till en sån?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

3,5orna vill ha minst 12 mm en gammal sådan går fint med bra bottenvrid.
dom nyare vet jag inte men don ser ettrigare ut när man jämför. har doch inte synat dom nytillverkade 3,5orna med vanliga kylflänsarna.

erlan
Skriv svar