E-type. 3 växlad sachs problem?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta blir bara mer och mer intresant. men fortfarande väldigt svårt att säga vad för moped det faktiskt är i grund och botten. finns de några speciella kännetecken på sm50?, vad som faktiskt skiljer sig från e-typen, detaljer osv.

hitils vet jag att avgasfästet inte finns, och har aldrig funnits. att tanken hade orange färg under allt på kletat äckel innan. bakskärms lampfästet?, fasst de är väll samma på e-type och sm50. sen kommer jag inte på något mer. vore verkligen kul å veta :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skillnaden mellan sm50 1272 & E-type 1293 är följande:

* Framfälg E-type 1293 har 17", Sm50 har 19".
* De har olika framskärmar och stag (sm50 har böjda mot fronten på skärmen)
* Baklykta i vissa fall. Även E-typen monterades ibland med samma baklykta som Sm50 1972-73.
* Överliggande eller vanligt avgassystem
* hastighetsmätaren skiljer sig (sm50 har Huret)
* hellackad tank & sidokåpor på sm50.
* Annan pakethållare

Förrutom att du inte har avgasfästet så ser det ut som en E-type 1293. E-typen såldes även i mandarin lack med kromade tanksidor o kåpor. Du kanske har en sm50 ram som monterades med överliggande från fabrik? Känns mest troligt om mopeden inte är HPD (hop plockade delar).

Se produktbladen för de olika modellerna.


Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev: Du kanske har en sm50 ram som monterades med överliggande från fabrik?
Äh det blev fel. Jag menar: Du kanske har en sm50 ram för överliggande som monterades ihop med delar till en E-type 1293 från fabrik.
I så fall anser jag i alla fall att du har en 1293:a. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför skulle dom göra en "blandad" moped av sm50 och e-type från fabrik? låter lite konstigt :shock: . nåväl, ska ta en bild på "hylsan" jag hittade och misstänker passar i växelkåpan, hittade dock ingen platts för den. tar en bild och laddar upp här så kanske någon vet vars den ska sitta?, även på hastighets mätaren jag fick med mopeden. en "fyrkantig" typ. <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är den lilla "hylsan" jag misstänker hör till växelkåpan, men är ej säker, någon som vet? :shock:

Bild



Bild

Och här är hastighets mätaren jag fick med, E-typen? :o , i OK skick, men finns inget glas. den lilla hylsan syns även här i hörnet på vänster sida.

Angående 19 tums fälgen är jag inte säker på, dock vet jag att min gamla framskärm var något uppvikt i sina fästen. den är tyvär väldigt illa skadad från när jag blev påkörd. fälgen är väldigt sne, dock ser man ju vilken tum den är på. ska kolla upp det snarast! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Energizer skrev:varför skulle dom göra en "blandad" moped av sm50 och e-type från fabrik? låter lite konstigt :shock: .
Inget konstigt med det, sådant hände ibland. Ingen regel utan undantag.
Det kan bero på miss i montering (förr sålde man sådana i alla fall), special beställning, m.m. Har sett många speciella/udda mopeder som skiljer sig lite från "original" produktion. Så jag tror nog att din E-type fått "fel" ram om det inte är en HPD av någon annan men det skulle du ha sett när du tog fram originallacken (troligt vis olika lacker på ram tank delar). <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svårt och se storleken på hylsan, men den ser ut som en styrhylsa till övre växellägeshållare ( den med 4 kuggar i, som trycker mot den fjädrande piggen i kåpan) <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild


Här på bilden har jag satt en pil på den delen jag har haft lös i växelkåpan, samt delen för spärrstiftet då jag skulle plocka av kåpan. allt annat är orört.



Bild

alltså delen D på den här bilden. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej den styrhylsan jag tror är på din bild är detalj nr 2, som sitter under G bland annat.

När du skriver att du har meckat med detalj D, har du växelfjädrarna (2 st ) sitter rätt ? svårt att se på bilderna hur det ska sitta. fjäder nr 4 och 14 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta, Har läst inläggen slarvigt. :oops: Visste inte att du hade bytt ut delar på den. Som du skrev:
"därimot tanken som satt på den orginal var hel lackad, verkade inte ha varit kromad heller. jag bytte ut den eftersom, ja den var hel lackad och hade en del fula bucklor."

Mätaren och framskärmen du nämnde är original till SM50.

Så visst har du en SM50 :!: :D Grattis till fyndet!

Eftersom växlarna fungerar bra när motorn är varm så kan det väl inte vara ett monterings fel. Jag citerar Snickarn "Växlarna kan vara svåra att få i om kopplingen draggar (inte kopplar ur)".
Detta kan vara en kombination av mindre lämplig olja, slitna lameller, kopplingjustering och vajerspel. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är väll bara inse att växlarna är som dom är, jag vet inte vad jag ska ta mig till. blir väll senare framöver att jag tar mig en ordentlig genomgång i kåpan, om mopeden står i varm garaget över natten funkar växlarna bra, de har jag märkt. om jag dock har den ute över natten, blir den lite "Segare" å fungera helt korrekt, i övrigt så är allt bra, startar på, Halva kicket :idea: .. en sak med fläkt här uppe i norr gör att mopeden tar länge för att bli ordentligt varm, kyler riktigt bra. sommrarna är offtast väldigt varma här, och ljust dygnet runt :o så det blir en hel del moped körning, vilken tid som helst på dygnet, mopeden är inte desto mer trimmad, ur pluggad och förfinad i utblåset, bredare. nästan ny ljuddämpare och krök. går väldigt tyst och fint.

Om det nu stämmer helt med historierna jag har hört om den så fyller den 40 år 2008. att den har diverse "skavanker" efter alla dessa år förstår man helt klart. väldigt nöjd trotts växelproblemet :) svårt att sluta kolla på den och spegla sig i kromet, blir lika glad varje gång jag ser den, är jag bara en sjuk tonåring? eller är den så vacker.

Tack för all hjälp jag har fått härifrån! :!: men det lär förbli ett litet mysterium angående modellen, sm50,e-type? jag blir nog aldrig helt säker. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har en bild på minneskortet, från tårtans luciaåkning i går kväll, men något är galet med kortläsaren eller dumburken. får återkomma när jag fått ordning på datorerierna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skulle vara kul att se! :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här är en bild på avgasfästet.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avgas fästet är lika på DBS sport. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar