E-type. 3 växlad sachs problem?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

E-type. 3 växlad sachs problem?

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Vad tycks om denna? 16 årings renovering. från skrot till detta :o

Iaf så har jag ett problem med växlarna, inte det vanliga med justering.
när mopeden inte är igång får jag i alla växlarna perfekt. när den är igång så får jag ibland inte i någon växel alls, ibland funkar dom perfekt. hur jag än gör så är det likadant. växlarna hoppar heller aldrig ur läge när jag väl får in dom. och har inga problem att växla ur. och de brukar offtast funka bäst om den är varm.

sen en liten grej jag kom på nu är att på dom flesta ställerna i växel kåpan är gängorna dåliga, som håller fasst allt i blocket så att säga. går det bra att gänga om? kanske gänga dom till m7 ?. tacksam för svar i detta. vore skönt att kunna glida omkring utan att behöva oroa sig för att bli stående för en sån här skit sak :? <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gänga int om ! Dra i skruvar från innsidan av växelkopan, dom tre som håller vexelreglaget. Dom två som håller selektorn använd Hilicil insatsgänga eller längre skruvar. Lycka till ! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur är det med shimsningen av utg axeln, ? kan du dra axeln ut och in mer än 5 tiondelar, då är det dags att shimsa om utg axeln och kanske hela motorn behöver en ordentlig genomgång

och när du ändå river motorn kolla även utg axeln så det inte är "kanter" vid växellägena, dessa kan göra det svårt at växla.

vilken olja har du i motorn ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg färg på E-typen!

Kan det vara kopplingsrelaterat? Eftersom växlarna funkar ibland och när det blir varm. Har du några problem med att få kicken att ta? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hm nej det är inge desto mera glapp i det hela. den har funkat förut perfekt! sen blev den så här. och hur menar du dra skruvar från insidan?. jag har prövat med långa skruvar så att dom bottnar, de är så dåliga gängor att skruvarna faktiskt glappar, ungefär som att sätta en m5 i en m6 mutter :shock: .. färgen gillar jag med, därför jag valde den :wink:

den har dock inget avgasfäste från ramen, och inget tyder på att de har varit det heller, här blir man lite fundersam? om den vore avkapad borde de ha visat sig. åtminstonde när man slipat bort färgen, men nej. inget där. kan de ha varit en SM50? för dom hade väll inget avgasfäste från ramen. nåja, än en gång tacksam för svar i detta :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tre skruvar som håller vexelmekanismen är genomgående mot drevet. Byt dom och skruva i längre skruv från drevsidan, sedan vexelmekanismen planbricka och mutter. selektorskruvarna måste du ha Hilikolj (stavningen?) insatsgänga. Växlarna kan vara svåra att få i om kopplingen draggar (inte kopplar ur) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör med "helicoil" insattser, kostar visserligen en slant, men funkar ferfekt.

SM 50 har överliggande krök, kanske därför du inte hittar nåt fäste. tanken ser ju ut att vara SM 50, hur ser baklyset ut, om det är original.

Finns det ingen typplåt kvar på den ?

Förresten Conrad, har du bytt namn till snickare nu, sisst var du murare :) <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns faktiskt en hel del historia av den här mopeden sen jag fick den som 12 åring, men den tar jag en annan gång :wink: .

Man vill inte verka dum i huvet eller så, man lär sig tydligen något nytt (nästan) varje dag. vad är Helicoil? :o .

Tanken ser inte ut som en sm50, dom var inte kromade. därimot tanken som satt på den orginal var hel lackad, verkade inte ha varit kromad heller. jag bytte ut den eftersom, ja den var hel lackad och hade en del fula bucklor.
nu när jag tänker på det kommer jag ihåg för några år sen när jag skulle lacka den, de fanns spår av orange färg :idea: om jag inte är helt borta nu, så var sm50 orange och blå?
i mitten på tanken (vid tanklocket) en slags blå metallic? och sidorna orange lackerade. den var rollad i massa olika färger, och massa andra färger under den. jag har börjat slipa ner den nu och där finns inget krom, men har heller inte stött på någon orange färg. svårt att säga, vad tror ni?

Typ brickan är rätt värdelös å försöka läsa av, för de första så var den så nött och skrapad (?) så man kunde inte av läsa något från den. så jag lackade helt enkelt över den bara.. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp det stämmer med färgerna: Mandarin och blåmetallic var standardfärgen på SM 50.

Mandarin på tanksidorna, resten blåmetallic

http://sv.wikipedia.org/wiki/Helicoil <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aha okej. hittade en liten "hylsa" i garaget där jag skruvat för ett tag sen vid kåpan, ska se om den möjligtvis passar in någonstans. isf bör det vara problemet :oops: . men fortfarande intreserad å ta reda på om det kan ha varit en Sm50. genom åren är den nämligen lite hopplock från några andra mopeder. för cirka 2 år sen så råkade den ganska illa ut då jag blev påkörd av en gubbe med bil. framgaffeln skrot, och ena ramröret trycktes in, lackskador. själv klarade man sig bra :idea: .
då fick den en gaffel från en annan e-type, dynad byttes, fick sig en omlackering och en 3 växlad fläktkyld motor åkte på.

tanken hade jag fått innan från en praktik platts jag var på, dom byggde diverse grejjer såsom ute dass, grillar, osv. inne i ett föråd hade dom en gammal moppe ram, med tank, 1 hjul. och någon ful gammal framgaffel. såg genast att det var en gammal e-type :o och frågade då vad dom skulle göra med den, den var på väg till sop tippen. så jag fick ta den.

nu är den ramen ombyggd till en "chopper" som inte är klar. bättre det än soptippen! då ramen redan var ombyggd så spelade de ingen roll.

Säger då det. börjar bli fullt i garaget, vars ska man lägga allt? gillar man veteranare känns de fel att göra sig av med sakerna, på sin höjd att man byter bort dom mot något annat projekt.
Just nu har jag då 2st f50 halft i delar. den ena är ett soptipps fynd, och den andra fick jag från en polare. 2 compacter i delar, 2 e-types. lite komiskt? sen en k50 jag fixar till för försäljning. sen alla extra delar. överallt. tar aldrig slut, och detta är bara vad som är i garaget för tillfället, man har ju liggandes andra moppar och grejjer på andra ställen. :shock: ,

nåväl in till ämnet igen. ska försöka kolla den där hylsan och se, kanske funkar :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tompa, murare har jag aldrig kallat mig. Men snickarn, CSE, Pipen och mitt namn <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snickarn skrev:tompa, murare har jag aldrig kallat mig. Men snickarn, CSE, Pipen och mitt namn
Men du har ju murat in nya spisen i skorsten, EKF spis tror jag de va :D Vi syns på Tordag i fjöllträsk 8) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har gått hela dan å funderat på vilken typ din moppe är :shock: :oops: :roll:
Övre motorfästet är lika på e typen och SM 50, men verktygslocken är lackade på SM 50 och kromade på e.... men dessa går ju att byta. finns det inget bulthål extra sttrax under limpan ppå höger sida för fästjärnet till avgassystemet, och hur ser baklampan ut, om det är original ska den vara lika som på 50 ss och compact cs samt glaset liknar raketarens baklyse :!: :?: :idea: :arrow: :wink: :cry: :lol: 8) :? :) :( :o :D <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->baklampan(orna) är gammla modifierade cyckel lampor. så tyvär vet jag inte orginalet där. men jag är helt säker på en sak, Den har fan inte haft något avgasfäste som e-typarna ska ha! :shock: och jag tror knappast de är en fabriks miss, dom kontrolerades ju innan dom rullades ut. samtidigt så känns de svårt att vara helt säker på att det har varit en sm50? :o väldigt förvirrande detta.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog en bild på mitt "upphängda system" har bara testat att se om prylarna lirar någorlunda för blästring och lack.
Bild

jag letar efter originalbaklyse innan jag kör i gång.

man ser tydligt på din bild var originalbaklyset har suttit, jag har likadana hål på min gamla bakskärm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar