knepigt fel!!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

knepigt fel!!

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller på med min monark 1283 med flinta motor på.
får den inte o gå bra.
när jag vrider på munstycket framåt så ökar den i tomgång och varvar ut, vrider jag tillbaka munstycket så varvar den inte ut men tomgången går ner.

den är lite bonntrimad större insug, större kanaler ockh större utblås.
och större förgasare.
inget gjort med kolven.
ny kolv och borrad cylinder.

vad kan vara fel.

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vrid munstycket så den varvar ur å laborera sedan med nålens läge & ev. luftburkens motstånd. Problemet är att när den får lagom på toppvarv så får den snålt på tomgång & om du sedan justerar så den får mer på tomgång så surar den på toppvarv (om du nu menar medsols="framåt" å motsols="bakåt") <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara det att på huskvarna flinta förgasare finns det ingen nål.
som luftburk sitter det ett litet luftfilter från biltema.
nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha det är den fuggen då måste du nog öppna upp lågfartsmunstycket jag tror att dom förgasarna har ett sådant om jag inte minns fel.
Trimmar inte så mkt själv pga. det tar för mkt tid att få det att lira bra. vill jag åka fort tar jag mc´n men det finns en del på forumet som älskar att grotta ner sig i porttider å duration. dom kanske kan ge dig råd.. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Re: knepigt fel!!

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
svetsaren6 skrev:håller på med min monark 1283 med flinta motor på.
får den inte o gå bra.
när jag vrider på munstycket framåt så ökar den i tomgång och varvar ut, vrider jag tillbaka munstycket så varvar den inte ut men tomgången går ner.

den är lite bonntrimad större insug, större kanaler ockh större utblås.
och större förgasare.
inget gjort med kolven.
ny kolv och borrad cylinder.

vad kan vara fel.

nicklas
Felet är förmodligen bonntrimmet - förgasaren är borrad too much så
den släpper igenom för mycket bensin å luft....
Många planade toppen med slålpapper mot ett bord,inte bra...
Bidde snett å vint å försökte kompensera med packning - skit blev de me.
Ska du få den att gå bra så återgå till originalgrejer eller om du så vill,
originaltrim som är till Hva - de lönar sig garanterat i längden.
Du slipper skruva den tiden du kunde åka moped istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Sampee
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2009, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av Sampee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:jaha det är den fuggen då måste du nog öppna upp lågfartsmunstycket jag tror att dom förgasarna har ett sådant om jag inte minns fel.
Encarwi H9 va? Inget lågfart på den inte. Det enda som går att fibbla med är huvudmunstycke och trottelstoppet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar