<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Långt första inlägg, men hej på er iaf.
Skaffade mig en MCB 1209 för ett tag sedan och den gick som ett skott. Allt funkade bra och den kördes 8 mil hem och användes sedan som jobbmoppe i 3 hela dagar (6 mils pendlande varje dag). Sista dagen poffade den till på väg till jobbet och sedan möade den i en sekund.
Fick ett par tre sådan smällar under de 5 kilometrarna som var kvar till jobbet. På hemväg så var han orkeslös och smällde konstant så fort han fick upp varven med efterföljande möande. Fick släpa han hem de sista 1,5 milen eftersom den inte ens hade kraft att ta sig uppför ens den enklaste backe.
Kollade som snabbast igenom och fann att ägaren innan smetat sån där svart flytande packning på en gammelpackning som säkert hängt med moppen sedan den var ny (-73). Nu hade den svarta smeten sprätt ut och hängde i slamsor och jag fattade att smällarna orsakat detta. Testade att täta någorlunda för att se om det kunde vara detta som var orsaken och till en början hade den lite mer kraft men bara en kort stund tills den första puffen kom.
Hem, beställde ny riktig packning och annat som saknades. Fick packningen och satte dit den som det skall se ut. Ut och nu hade den i stort sett samma kraft som innan och de första 100 metrarna verkade riktigt hoppfulla ... tills den poffade igen! Denna gång ett betydligt lägre poff men ändock samma resultat med något tappad ork. Dock inte lika illa som innan.
Efter detta när jag kom hem så satte jag mig ner för att undersöka visuellt men såg ingenting konstigt, den nya packningen var hel och ingenstans hade det läckt från den. Dock hörde jag som ett gurglande ifrån flottörhuset. Lite som om det bubblade och sedan något som rörde på sig för att börja småbubbla igen tills något rörde på sig igen (flottören?). Kan mitt fel ligga i flottören, att den inte levererar tillräckligt med bensin pga att den kärvar? För inte skall den liksom småbubbla i flera minuter efter stopp?
F.ö. om jag kör på låga varv så poffar den ingenting eller konstrar men hur kul är det att susa fram i 15km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
Blivit med sachs, dock inte helt felfritt - smäller
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 12 jul 2009, 23:00
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 12 jul 2009, 23:00
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
- Ort: Rundvik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Poff på högre varv men går bättre på låga säger du... Det låter som en loppa på stiftet men det har du väl förstås kollat, kan oxå vara överslag i brytarna mm. Då en motor skjuter är det oftast tändningsfel, du tror inte att det kan vara en "poff" som blåst packningen ? Istället för tvärtom menar jag. Skriver de här basic grejerna då jag inte vet hur erfaren du är, hoppas du inte tar illa upp. Jag vet ju inte vilken"gammelpackning" det gäller är det cylinderfotspackningen eller?
Jag håller med Conrad när det gäller bubblandet i förgasaren, det ska sitta en tjock bakelitpackning mellan cylle och förgasare för att det inte ska bli ånglås. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag håller med Conrad när det gäller bubblandet i förgasaren, det ska sitta en tjock bakelitpackning mellan cylle och förgasare för att det inte ska bli ånglås. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 12 jul 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte mekat med en Sachsmotor förut, bara med vanliga förgasarmotorer från bilar och då speciellt VW.
Jopp, bakelitpackning sitter på efter att ha bytt tidigare ägares hemmagjorde dito.
Lossade faktiskt kåpan över svänghjulet och tändningen för att kolla runt lite och såg att dels fanns det absolut ingen markering på svänghjulet för övre dödläge. Tog då av toppen och snurrade till ö.d. och märkte då att brytarna öppnar när kolven är precis halvvägs upp. Samt brytarna öppnar inte långsamt (som de gör på en bil) utan det är som om det satt en pigg någonstans för brytarna öppnas med ett snäpp för att sedan omedelbart slutas igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Jopp, bakelitpackning sitter på efter att ha bytt tidigare ägares hemmagjorde dito.
Lossade faktiskt kåpan över svänghjulet och tändningen för att kolla runt lite och såg att dels fanns det absolut ingen markering på svänghjulet för övre dödläge. Tog då av toppen och snurrade till ö.d. och märkte då att brytarna öppnar när kolven är precis halvvägs upp. Samt brytarna öppnar inte långsamt (som de gör på en bil) utan det är som om det satt en pigg någonstans för brytarna öppnas med ett snäpp för att sedan omedelbart slutas igen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Poffande och misständningar brukar man kunna få när kondensatorn är trasig.
Jag har haft samma "gurglande" läte men det kom från min kondensator som det hade blivit kortis i har numera bytit ut den invändiga kondingen mot en utanpåliggande som funkar mycket bättre än skräpet som numera finns att köpa för invändig montage <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har haft samma "gurglande" läte men det kom från min kondensator som det hade blivit kortis i har numera bytit ut den invändiga kondingen mot en utanpåliggande som funkar mycket bättre än skräpet som numera finns att köpa för invändig montage <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har funderat på utanpåliggande kondensator men aldrig kommit till skott. Vad för typ av kondensator och märke kan man använda och var monterar du den? Beskriv gärna lite hur du gått tillväga. <!-- </EdIndex> --></div>Ari skrev:Poffande och misständningar brukar man kunna få när kondensatorn är trasig.
Jag har haft samma "gurglande" läte men det kom från min kondensator som det hade blivit kortis i har numera bytit ut den invändiga kondingen mot en utanpåliggande som funkar mycket bättre än skräpet som numera finns att köpa för invändig montage
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här har jag gjort på en av mina mopeder med brytartändning.
Kondensatorn som är monterad på ramen bredvid kopplingsplinten är till en SAAB har jag för mig men det går nog med vilken konding som helst till en gammal bil med brytartändning.
Ett kopplings-schema på hur jag gjort ( Josefine , jag lånade din bild och ändrade lite )
Kabeln till "dödarknappen" ska sitta kvar som vanligt ihop med svart från tändplattan. <!-- </EdIndex> --></div>
Kondensatorn som är monterad på ramen bredvid kopplingsplinten är till en SAAB har jag för mig men det går nog med vilken konding som helst till en gammal bil med brytartändning.
Ett kopplings-schema på hur jag gjort ( Josefine , jag lånade din bild och ändrade lite )
Kabeln till "dödarknappen" ska sitta kvar som vanligt ihop med svart från tändplattan. <!-- </EdIndex> --></div>