Dåligt komp?
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Dåligt komp?
Dåligt komp tror jag att jag har i min nyrenoverade puchrova.
Symptom:
Går otroligt jämnt o fint men bara i 40 ca. och då är pluggen dragen avgasporten höjd 1 mm ca, litet jack i kolva.
Nu till saken så fort det börjar gå uppför eller blir motvind sakkar den märkbart och tvärtom så fort det går nerför eller blir medvind då pinnar det på duktigt.
Och ja den är tät överallt.
Ett symptom till:
Känner inget direkt motstånd när man vrider runt den för hand alltså inget riktigt kompläge?
Är jag på rätt spår?
Tänkte köpa ny kolv med ringar o dyl samt hona cylindern.
När det gäller hona är det väl egentligen delen ner till kanalerna som är viktig under det inte så viktigt eller?
Symptom:
Går otroligt jämnt o fint men bara i 40 ca. och då är pluggen dragen avgasporten höjd 1 mm ca, litet jack i kolva.
Nu till saken så fort det börjar gå uppför eller blir motvind sakkar den märkbart och tvärtom så fort det går nerför eller blir medvind då pinnar det på duktigt.
Och ja den är tät överallt.
Ett symptom till:
Känner inget direkt motstånd när man vrider runt den för hand alltså inget riktigt kompläge?
Är jag på rätt spår?
Tänkte köpa ny kolv med ringar o dyl samt hona cylindern.
När det gäller hona är det väl egentligen delen ner till kanalerna som är viktig under det inte så viktigt eller?
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 689
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Hej!
När du "renoverade" motorn så gjorde du aldrig en bedömning av cylinderloppets mått o finnish, kolv/ringar och passning? Fattar jag dig rätt?
Du skall inte köpa en ny kolv o hona cylindern utan att veta om det är rätt åtgärd, har loppet ett mått som gör det möjligt att hona? Det skulle ju vara väldigt tråkigt om du spinger o köper en ny kolv/ringar och honar loppet tills det ser ok ut om loppet redan är generöst i mått. Reultatet blir att kolven slår frivolter, eller i vart fall nästan... Du får sedan lägga ned pengar på cylinderbearbetning o ytterligare en ny kolv...
Det som torde vara enklast att börja med är att mäta ändgapet hos kolvringarna, därifrån får man sedan dra slutsatser.
När du "renoverade" motorn så gjorde du aldrig en bedömning av cylinderloppets mått o finnish, kolv/ringar och passning? Fattar jag dig rätt?
Du skall inte köpa en ny kolv o hona cylindern utan att veta om det är rätt åtgärd, har loppet ett mått som gör det möjligt att hona? Det skulle ju vara väldigt tråkigt om du spinger o köper en ny kolv/ringar och honar loppet tills det ser ok ut om loppet redan är generöst i mått. Reultatet blir att kolven slår frivolter, eller i vart fall nästan... Du får sedan lägga ned pengar på cylinderbearbetning o ytterligare en ny kolv...
Det som torde vara enklast att börja med är att mäta ändgapet hos kolvringarna, därifrån får man sedan dra slutsatser.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 689
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Hej!
Mät definitivt strax under där vändkanten borde finnas, mät gapet o titta mot ljuset att ringen verkligen ligger an mot cylinderväggen. Jag har faktiskt vid ett tillfälle sett ljuset mellan ring o cylindervägg, då är det illa...
Mät på flera ställen. Se till att ringen ligger rätt i loppet, lämpligtvis kan du ta kolven till hjälp för att trycka till kolvringen.
Hur stort gapet skall vara borde någon hjälpsam Puchkusk kunna berätta.
Det skiljer sig lite mellan olika motorer, visserligen finns det riktlinjer o tumregler, men fakta står i en klass för sig.
PS. Om loppet är väldigt fin o knappast bär spår av användning så bör man göra en rimlighetsbedömning om det kan vara så att någon liten garageråtta kan varit där med honingsverktyget... DS.
Mät definitivt strax under där vändkanten borde finnas, mät gapet o titta mot ljuset att ringen verkligen ligger an mot cylinderväggen. Jag har faktiskt vid ett tillfälle sett ljuset mellan ring o cylindervägg, då är det illa...
Mät på flera ställen. Se till att ringen ligger rätt i loppet, lämpligtvis kan du ta kolven till hjälp för att trycka till kolvringen.
Hur stort gapet skall vara borde någon hjälpsam Puchkusk kunna berätta.
Det skiljer sig lite mellan olika motorer, visserligen finns det riktlinjer o tumregler, men fakta står i en klass för sig.
PS. Om loppet är väldigt fin o knappast bär spår av användning så bör man göra en rimlighetsbedömning om det kan vara så att någon liten garageråtta kan varit där med honingsverktyget... DS.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Har haft av cylindern nu. Verkar inte ovalt iallafall
Mätte ändgap på ringarna det blev mer än 1 mm hade bara 1mm som störst på bladmåttet och det gick lätt igenom var man än satte ringen, Hade ett par nya hemma som jag glömt bort mättte de med då blev det 0,35 ca mycket bättre så de fick åka i kändes ju iallafal som det blev mycket mer distinkt kompläge än innan.
Provkörning kommer men inte idag.
Mätte ändgap på ringarna det blev mer än 1 mm hade bara 1mm som störst på bladmåttet och det gick lätt igenom var man än satte ringen, Hade ett par nya hemma som jag glömt bort mättte de med då blev det 0,35 ca mycket bättre så de fick åka i kändes ju iallafal som det blev mycket mer distinkt kompläge än innan.
Provkörning kommer men inte idag.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 689
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 689
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Hej!
Knepigt att det inte finns en enda läskunnig Puchåkare som kan hjälpa dig med exakta specifikationer!
Jag tillåter mig att gissa, kolvringsgap med std ringar o gjutgärnscylinder, torde vara i häradet 0.10-0.15 mm. Låt detta funka som en fingervisning att din cylinder nog har varit utsatt för någon form bearbetning, honing, då en ny ring mäter in på 0.35 mm. Du har nu två val, antingen köra "som det är" men med nya kolvringar. (Detta förutsätter i och för sig att loppet inte är "spegelblankt" för då kan du få problem)
Eller, så bearbeta loppet enligt alla konstens regler till lämplig Ö.D.
Alternativt finns ju förstås andra cylindrar, "bättre beg" eller "ännu bättre".
Knepigt att det inte finns en enda läskunnig Puchåkare som kan hjälpa dig med exakta specifikationer!
Jag tillåter mig att gissa, kolvringsgap med std ringar o gjutgärnscylinder, torde vara i häradet 0.10-0.15 mm. Låt detta funka som en fingervisning att din cylinder nog har varit utsatt för någon form bearbetning, honing, då en ny ring mäter in på 0.35 mm. Du har nu två val, antingen köra "som det är" men med nya kolvringar. (Detta förutsätter i och för sig att loppet inte är "spegelblankt" för då kan du få problem)
Eller, så bearbeta loppet enligt alla konstens regler till lämplig Ö.D.
Alternativt finns ju förstås andra cylindrar, "bättre beg" eller "ännu bättre".
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg