Olja till puch nevada

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
samuelsoderstrom
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 apr 2010, 23:00
Kontakt:

Olja till puch nevada

Inlägg av samuelsoderstrom »

Jag har precis hämtat hem min gamla Puch Nevada från mina föräldrars sommarställe. Den går fint men jag misstänker att det kan ha läckt ut lite olja vid transporten då jag var tvungen att lite halvt lägga den ner på mitt släp...
I alla fall så hade jag tänkt byta oljan i motorn för den är inte bytt på år och dagar..
Vilken olja ska jag använda?
Jag tömmer ut oljan via bottenpluggen och hur mkt olja ska jag sen fylla på med? Tills det blir helt fullt?
samuelsoderstrom
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 apr 2010, 23:00
Kontakt:

Inlägg av samuelsoderstrom »

kan jag ha samma olja till min sachs-motor med?
såg att typ ok:s Växelådsolja GL1 SAE 80W-90 ska vara rätt där...
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Jag kör med biltemas 10 w 40 mcolja helsyntet går finfint
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Rak SAE30 eller Rak SAE50 som är avsedd för växellådor skall det vara.

Det finns en nivåplugg långt ner på motorn, skruva bort den när du fyller, när det börjar rinna ur hålet så har du rätt nivå.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Så här skriver Puch i sitt datablad för Nevadan. Vinter SAE 20-30, sommar SAE 40-50.
Mängd, vid tom motor 250 cc, vid oljebyte 200 cc. Oljenivåskruven är en utmärkt nivågivare.

Håller nog med Jim på Classic motor, det funkar med de flesta oljor. Men krångla inte till det med dyra tillsatser som löser upp gammal gegga i motorn.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
samuelsoderstrom
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 apr 2010, 23:00
Kontakt:

Inlägg av samuelsoderstrom »

Ok! Tack för svar! Dax att byta olja nu då😃.
samuelsoderstrom
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 apr 2010, 23:00
Kontakt:

Inlägg av samuelsoderstrom »

[img=http://www.forumbilder.se/DC68F/puch-motor.jpg?width=150]

Jag blev lite konfunderad när jag tittadet på motorn... Vilken är nivåskruven ni snackar om... Jag har skrivit A,B och C vid dom jag kanske kan tro men den kanske sitter någon annanstans med.. tipsa gärna om ni vet... Annars får jag försöka hitta fram någon sprängskiss och kolla. en snabb googling hjälpte mig inte..
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Nivåpluggen är nummer B
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
samuelsoderstrom
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 apr 2010, 23:00
Kontakt:

Inlägg av samuelsoderstrom »

Puchen skrev:Nivåpluggen är nummer B
Tack så jätte mkt! Misstänkte den men var inte helt säker....
samuelsoderstrom
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 apr 2010, 23:00
Kontakt:

Inlägg av samuelsoderstrom »

Så nu va det bytt! :)
Men går det inte använda samma olja till min sachs 2vxl nu då eller?
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Så här funkar det;
Ny olja i Zündapp motorn, oljebytet från dappen häller du i Puchen. Oljebytet från puchen hamnar i Sachsen. Hackordnig kallas det.

Skämt åsido OK:s(eller valfritt märke, inklusive Biltema) SAE 80 GL1 funkar, den är ett säkert kort, MC oljor gjorda för våtkoppling funkar. ATF kan funka eftersom automatlådor har bromsband och sånt. GL4, GL5 och GL6 ska man passa sig för. Innehåller div antifriktionsjox som kan vara jobbigt för kopplingen och GL5 &6 kan vara jobbig mot gulmetal (t.ex lagerbrons).

Motorolja 10-40 håller samma viskositet på ett ungefär som växellåds olja 75-90.

Rak 30 olja till gräsklipparen borde alltså oxå funka.

Du fattar va? Enkla billiga oljor är vad du behöver, undvik moderna trolleritrix oljor mest avsedda för framhjulsdrivna bilar.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skriv svar