Jag skulle ställa tändningen på min fyrväxlade Sachs och kom, som så många gånger tidigare, att fundera på när brytarna verkligen bryter, tyckte att det skulle gå att mäta och började testa.
Med mitt Fluke77 kunde jag mäta en skillnad i resistans mellan brytarspetsarna slutna eller öppna men lite för inkonsekvent för att hjälpa mig, dessutom för svävande övergång.
I diodtestläge men summer gav den bara en ton rakt av, ingen skllnad alls.
Kom då att tänka på en enkel mätare vi hade på jobbet för många år sedan, kallad Quicktest, den har ett läge för att mäta spänning och ett läge för att mäta resistans och kontakt.
I resistansläge ger den olika ton vid olika motstånd, lågt motstånd=låg ton, och där kunde man direkt höra när brytarna var slutna eller öppna, mätt mellan svart kabel och jord.
TDC letade jag upp med mitt enkla verktyg baserat på ett tändstift med en lång M3, stigningen är 0,7 mm och då är det lätt att backa ner kolven och hitta brytpunkten med summern, detta fungerar bra då jag har en centrumstiftstopp.
Hitta brytpunkten...
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Hej!
Jag vet inte hur slängd du är med mätteknik osv, kanske mitt inlägg träffar fullständigt fel...
När man resistansmäter för att hitta läget då brytarna öppnar måste man vrida motorn MYCKET långsamt, annars kommer du inte att få en rättvis bild på när brytarna öppnar. (det induceras en spänning i spolen som skojjar till det med mätinstrumentet)
Att det inte funkar på "diodtest-läge" är fullt naturligt, resistansskillnaden mellan öppen-sluten brytare är liten.
Det ganska enkla instrment du tillslut använde är givetvis fiffigt, jag hade ett liknande, hemmabyggt, underverk få många år sedan, ypperligt när man skall "mäta" riktigt låga resistanser/intermittenta kontakter.
Jag vet inte hur slängd du är med mätteknik osv, kanske mitt inlägg träffar fullständigt fel...
När man resistansmäter för att hitta läget då brytarna öppnar måste man vrida motorn MYCKET långsamt, annars kommer du inte att få en rättvis bild på när brytarna öppnar. (det induceras en spänning i spolen som skojjar till det med mätinstrumentet)
Att det inte funkar på "diodtest-läge" är fullt naturligt, resistansskillnaden mellan öppen-sluten brytare är liten.
Det ganska enkla instrment du tillslut använde är givetvis fiffigt, jag hade ett liknande, hemmabyggt, underverk få många år sedan, ypperligt när man skall "mäta" riktigt låga resistanser/intermittenta kontakter.
Nejdå, jag försökte också restistansmäta med mitt Fluke men resultatet blev så svårtolkat att jag gav upp.ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Jag vet inte hur slängd du är med mätteknik osv, kanske mitt inlägg träffar fullständigt fel...
När man resistansmäter för att hitta läget då brytarna öppnar måste man vrida motorn MYCKET långsamt, annars kommer du inte att få en rättvis bild på när brytarna öppnar. (det induceras en spänning i spolen som skojjar till det med mätinstrumentet)
Att det inte funkar på "diodtest-läge" är fullt naturligt, resistansskillnaden mellan öppen-sluten brytare är liten.
Det ganska enkla instrment du tillslut använde är givetvis fiffigt, jag hade ett liknande, hemmabyggt, underverk få många år sedan, ypperligt när man skall "mäta" riktigt låga resistanser/intermittenta kontakter.
Med den enkla summern kunde jag höra en tydligt tonskillnad mellan slutna och öppna brytare och saken blev mycket enklare.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Fick ett tips idag om en högtalare (från en dator) som man satt små klämmor på respektive ledare.
Knäpper tydligen då brytarna öppnar. Lätt att höra också sas det.
Vet inte om något mindre batteri måste till men det låter rimligt.
Knäpper tydligen då brytarna öppnar. Lätt att höra också sas det.
Vet inte om något mindre batteri måste till men det låter rimligt.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60