Hitta brytpunkten...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Hitta brytpunkten...

Inlägg av Coolvette »

Jag skulle ställa tändningen på min fyrväxlade Sachs och kom, som så många gånger tidigare, att fundera på när brytarna verkligen bryter, tyckte att det skulle gå att mäta och började testa.
Med mitt Fluke77 kunde jag mäta en skillnad i resistans mellan brytarspetsarna slutna eller öppna men lite för inkonsekvent för att hjälpa mig, dessutom för svävande övergång.
I diodtestläge men summer gav den bara en ton rakt av, ingen skllnad alls.

Kom då att tänka på en enkel mätare vi hade på jobbet för många år sedan, kallad Quicktest, den har ett läge för att mäta spänning och ett läge för att mäta resistans och kontakt.
I resistansläge ger den olika ton vid olika motstånd, lågt motstånd=låg ton, och där kunde man direkt höra när brytarna var slutna eller öppna, mätt mellan svart kabel och jord.

TDC letade jag upp med mitt enkla verktyg baserat på ett tändstift med en lång M3, stigningen är 0,7 mm och då är det lätt att backa ner kolven och hitta brytpunkten med summern, detta fungerar bra då jag har en centrumstiftstopp.

Bild
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag vet inte hur slängd du är med mätteknik osv, kanske mitt inlägg träffar fullständigt fel...

När man resistansmäter för att hitta läget då brytarna öppnar måste man vrida motorn MYCKET långsamt, annars kommer du inte att få en rättvis bild på när brytarna öppnar. (det induceras en spänning i spolen som skojjar till det med mätinstrumentet)

Att det inte funkar på "diodtest-läge" är fullt naturligt, resistansskillnaden mellan öppen-sluten brytare är liten.

Det ganska enkla instrment du tillslut använde är givetvis fiffigt, jag hade ett liknande, hemmabyggt, underverk få många år sedan, ypperligt när man skall "mäta" riktigt låga resistanser/intermittenta kontakter.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag vet inte hur slängd du är med mätteknik osv, kanske mitt inlägg träffar fullständigt fel...

När man resistansmäter för att hitta läget då brytarna öppnar måste man vrida motorn MYCKET långsamt, annars kommer du inte att få en rättvis bild på när brytarna öppnar. (det induceras en spänning i spolen som skojjar till det med mätinstrumentet)

Att det inte funkar på "diodtest-läge" är fullt naturligt, resistansskillnaden mellan öppen-sluten brytare är liten.

Det ganska enkla instrment du tillslut använde är givetvis fiffigt, jag hade ett liknande, hemmabyggt, underverk få många år sedan, ypperligt när man skall "mäta" riktigt låga resistanser/intermittenta kontakter.
Nejdå, jag försökte också restistansmäta med mitt Fluke men resultatet blev så svårtolkat att jag gav upp.

Med den enkla summern kunde jag höra en tydligt tonskillnad mellan slutna och öppna brytare och saken blev mycket enklare.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Annars finns det ju den beprövade metoden "cigarettpapper" :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Ofta använder jag inget intsrument alls, man ser ju rätt exakt på brytarna precis när de börjar öppna :D

Det viktiga tycker jag är att man har lägesmarkeringar på svänghjulet och sen kan man kolla mikrometerskruven efter det om man vill ha förtändningen i millimeter :)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

En liten glödlampa i serie med ett batteri. Leta lampa som reagerar tillräckligt mycke. Då kan man se hur lampan lyser olika, vid sluten eller bruten krets.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Fick ett tips idag om en högtalare (från en dator) som man satt små klämmor på respektive ledare.
Knäpper tydligen då brytarna öppnar. Lätt att höra också sas det.
Vet inte om något mindre batteri måste till men det låter rimligt.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Conrad Engström skrev:En liten glödlampa i serie med ett batteri. Leta lampa som reagerar tillräckligt mycke. Då kan man se hur lampan lyser olika, vid sluten eller bruten krets.
OK, det ska testas, då slipper man tutandet... 8)
Skriv svar