Husqvarna ägg motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Röen
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 sep 2009, 23:00
Ort: Bonäset

Husqvarna ägg motor

Inlägg av Röen »

Jag har renoverat en äggmotor den är inte slidmatad.
Mitt problem är att den är så himla orkeslös har provat att ändra tandningen utan resultat.
Kolven är lite luckad cylindern har ung.halva pluggen ut borrad ny kolv nya packboxar i princip allt nytt i motorn.
Är det någon som kan ha någon aning om vad som kan vara fel.
Hade ingen krök och ljuddämpare så jag byggde om en päronkrök till zundapp 28 mm kan det ha nåt med att kröken är för grov så att det inte blir tillräckligt mottryck?
Tacksam för några kloka råd.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Husqvarna ägg motor

Inlägg av Hakan »

Du kommer säkert få många förslag på vad som kan ev fela. Så jag börjar med några, har du koll på vilket ev slitage cylinder har ? Har du monterat packboxarna utan att skada dom ? Är motorn tät , cylinderfot, topp,vevhus osv ? Ett väldigt vanligt misstag är vid förgasarflänsen , man har ngn gång spänt för hårt så attf länsen inte är plan och läcker som ett såll, brukar ge dåliga tomgångsegenskaper. Och till sist klassikern på dessa äggamotorer, CHOKEN, sitter det ett gummi längst ner på choken ? Annars får den soppa så att den storknar.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna ägg motor

Inlägg av 56:an »

Har du precis nyligen renoverat motorn kanske du behöver köra några mil innan allt slitit in sig och mopeden börjar piggna till :D
Skriv svar