Husqvarna Novolette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
krylla
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2009, 23:00
Ort: Alingsås

Husqvarna Novolette

Inlägg av krylla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er! de e så att jag har tagit över en gammal novolette 56 och undrar lite hur dom går igentligen, den går ganksa bra men är väldigt trött i backar, behöver inte va många % lutning innan man måste trampa
e detta normalt eller e de nått fel tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du, det är väl bara 0,8hk och gamla grejer, så det blir nog att trampa gissar jag.
Man brukar se dessa trampandes i uppförsbackar på mopedrallyn osv,
så du är nog inte unik där... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jopp dom är rätt trötta pga att dom endast har en vxl å det går inte att få fram mkt vrid ur den knotan.
Däremot om moppen verkar småtrött även efter backen så är det ngt fel :? Jag har en -52a som hade det problemet å det visade sig att det var djävligt viktigt med rätt värmetal på rexmotorn. Så jag bytte till ett stift med 4 istället för 6 å den går kanon klarar svaga lut hyffsat men man får hjälptrampa i viadukterna :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag körde med min novolette kunde den klara dom flesta backarna utan att trampa sen om att man var tvungen att trampa för att få upp varvet är en annan sak :P <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som orginal är dom trötta men det går att få både styrka och fart men det krävs myckett maskinjobb. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Som orginal är dom trötta men det går att få både styrka och fart men det krävs myckett maskinjobb.
Berätta mer om detta tack!! <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarva av en puch kolv i topp så den följer toppens form ca0,4 klämspalt mot topp.Cyll borrad till 39mm,jacka ner överströmm och avgas till 1mm över kolvring,kapa under sidan tar i blocket,lucka 3mm, till verka nytt insug 13mm inv gänga utv gäng bar så djup att den går på cyll annars vill den gå av möter hålett,14mm förgasare ,piaggo avgas .Orkar dom flesta backar toppar ca45 på plan väg börjar fyrtakta vid 55 utför vill inte åka fortare är inte så stabil och bromsarna är lite klena och jag är inte liten direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
krylla
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2009, 23:00
Ort: Alingsås

Inlägg av krylla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker den borde orka lite bättre än vad den gör, skall riva loss cylindern o kolla hur de ser ut, nån som vet om topp packning till flinta motorn passar, tycker den ser ganska lika ut på bild <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packning passar du får justera hålen lite och vända den bakåfram borra ett nytt hål för pysen. <!-- </EdIndex> --></div>
krylla
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2009, 23:00
Ort: Alingsås

Inlägg av krylla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanon! då får de bli till å beställa en sådan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedservice har packningssats till Novolette
http://www.mopedservicestaffanstorp.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
krylla
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2009, 23:00
Ort: Alingsås

Inlägg av krylla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oh tackar tackar, de va ju ännu bättre <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Packning passar du får justera hålen lite och vända den bakåfram borra ett nytt hål för pysen.
Måste säga att Husqvarna sport är väldigt erfaren - sånt försökte man testa fram på 70-talet men man misslyckades som oftast.
Jag har ett enkelt trix som knappt syns och får sachs/puchmotorn att orka o varva lite mera med ett enkelt trix,borra ett 3mm hål 10mm nerifrån mittför insuget, försänk gärna hålet med en 5mm borr.
Fungerar bättre ju bättre skick på motorn man gör detta på. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Svarva av en puch kolv i topp så den följer toppens form ca0,4 klämspalt mot topp.Cyll borrad till 39mm,jacka ner överströmm och avgas till 1mm över kolvring,kapa under sidan tar i blocket,lucka 3mm, till verka nytt insug 13mm inv gänga utv gäng bar så djup att den går på cyll annars vill den gå av möter hålett,14mm förgasare ,piaggo avgas .Orkar dom flesta backar toppar ca45 på plan väg börjar fyrtakta vid 55 utför vill inte åka fortare är inte så stabil och bromsarna är lite klena och jag är inte liten direkt.
Svarade på fel citat - detta inlägg som du gjorde tyckte jag om. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar