Sida 1 av 1

Husqvarna Novolette

Postat: 20 aug 2009, 08:41
av krylla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er! de e så att jag har tagit över en gammal novolette 56 och undrar lite hur dom går igentligen, den går ganksa bra men är väldigt trött i backar, behöver inte va många % lutning innan man måste trampa
e detta normalt eller e de nått fel tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 10:49
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du, det är väl bara 0,8hk och gamla grejer, så det blir nog att trampa gissar jag.
Man brukar se dessa trampandes i uppförsbackar på mopedrallyn osv,
så du är nog inte unik där... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 12:46
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jopp dom är rätt trötta pga att dom endast har en vxl å det går inte att få fram mkt vrid ur den knotan.
Däremot om moppen verkar småtrött även efter backen så är det ngt fel :? Jag har en -52a som hade det problemet å det visade sig att det var djävligt viktigt med rätt värmetal på rexmotorn. Så jag bytte till ett stift med 4 istället för 6 å den går kanon klarar svaga lut hyffsat men man får hjälptrampa i viadukterna :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 14:23
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag körde med min novolette kunde den klara dom flesta backarna utan att trampa sen om att man var tvungen att trampa för att få upp varvet är en annan sak :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 19:43
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som orginal är dom trötta men det går att få både styrka och fart men det krävs myckett maskinjobb. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 19:58
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Som orginal är dom trötta men det går att få både styrka och fart men det krävs myckett maskinjobb.
Berätta mer om detta tack!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 20:24
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarva av en puch kolv i topp så den följer toppens form ca0,4 klämspalt mot topp.Cyll borrad till 39mm,jacka ner överströmm och avgas till 1mm över kolvring,kapa under sidan tar i blocket,lucka 3mm, till verka nytt insug 13mm inv gänga utv gäng bar så djup att den går på cyll annars vill den gå av möter hålett,14mm förgasare ,piaggo avgas .Orkar dom flesta backar toppar ca45 på plan väg börjar fyrtakta vid 55 utför vill inte åka fortare är inte så stabil och bromsarna är lite klena och jag är inte liten direkt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 20:58
av krylla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker den borde orka lite bättre än vad den gör, skall riva loss cylindern o kolla hur de ser ut, nån som vet om topp packning till flinta motorn passar, tycker den ser ganska lika ut på bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 21:41
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packning passar du får justera hålen lite och vända den bakåfram borra ett nytt hål för pysen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2009, 21:50
av krylla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanon! då får de bli till å beställa en sådan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 aug 2009, 08:38
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedservice har packningssats till Novolette
http://www.mopedservicestaffanstorp.se/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 aug 2009, 13:34
av krylla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oh tackar tackar, de va ju ännu bättre <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2009, 13:54
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Packning passar du får justera hålen lite och vända den bakåfram borra ett nytt hål för pysen.
Måste säga att Husqvarna sport är väldigt erfaren - sånt försökte man testa fram på 70-talet men man misslyckades som oftast.
Jag har ett enkelt trix som knappt syns och får sachs/puchmotorn att orka o varva lite mera med ett enkelt trix,borra ett 3mm hål 10mm nerifrån mittför insuget, försänk gärna hålet med en 5mm borr.
Fungerar bättre ju bättre skick på motorn man gör detta på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2009, 13:56
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Svarva av en puch kolv i topp så den följer toppens form ca0,4 klämspalt mot topp.Cyll borrad till 39mm,jacka ner överströmm och avgas till 1mm över kolvring,kapa under sidan tar i blocket,lucka 3mm, till verka nytt insug 13mm inv gänga utv gäng bar så djup att den går på cyll annars vill den gå av möter hålett,14mm förgasare ,piaggo avgas .Orkar dom flesta backar toppar ca45 på plan väg börjar fyrtakta vid 55 utför vill inte åka fortare är inte så stabil och bromsarna är lite klena och jag är inte liten direkt.
Svarade på fel citat - detta inlägg som du gjorde tyckte jag om. <!-- </EdIndex> --></div>