Växelkrångel fotväxlad Sachs
Växelkrångel fotväxlad Sachs
När jag ska växla upp från ettan till tvåan, får jag i trean.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.
Zündapp KS 50
Puch Nevada
Puch Nevada
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
Spärrstift och fjäder och axel ,den stora fjäder och den lilla +skims brickor finns nya men resten är nog svårt.
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
skulle gissa att lite shims och en ny "lilla fjädern" gör underverk.
erlan
erlan
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
shimsen på den L-L formade stången mella mekanismen och spärrstiftet fattas ofta helt.
erlan
erlan
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
Växelspaken går för långt. Vrid hela mekanismen motsols. Dom tre skruvarna.Ellak skrev:När jag ska växla upp från ettan till tvåan, får jag i trean.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
Åt vilket håll snurrar solenConrad Engström skrev:Växelspaken går för långt. Vrid hela mekanismen motsols. Dom tre skruvarna.Ellak skrev:När jag ska växla upp från ettan till tvåan, får jag i trean.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
kejsaren skrev:
Åt vilket håll snurrar solen
Jag har förstått att nere hos Pangerva så står den still och lyser konstant.
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
Vill bara tjöta lite om att axialspelet på v-axeln(nr:3) inte får vara för mycket.. 0.10 tror jag? Finns shimsbrickor att köpa..
- Bilagor
-
- schims.JPG (20.23 KiB) Visad 7434 gånger
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
Hej!
Har samma problem o hittade denna tråd.
Hittade du nån lösning på problemet som kan vara till hjälp?
Har samma problem o hittade denna tråd.
Hittade du nån lösning på problemet som kan vara till hjälp?
Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs
Hej. Köpte shims och ny fjäder, och fick bort det mesta glappet.
Jag följde tipsen, jag fick här på forumet.
Det blev bättre, och fungerade ganska bra.
Delarna slits med tiden, och man får justera igen Tyvärr.
Lycka till, hoppas att det fungerar för dig också .
Mvh Ellak
Jag följde tipsen, jag fick här på forumet.
Det blev bättre, och fungerade ganska bra.
Delarna slits med tiden, och man får justera igen Tyvärr.
Lycka till, hoppas att det fungerar för dig också .
Mvh Ellak
Zündapp KS 50
Puch Nevada
Puch Nevada