Blindrör...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Blindrör...

Inlägg av Zwap »

Jo jag vet, det tillhör de moderna mopparna men det hade varit lönlöst att ställa frågan på något 15 års forum, det är ju här expertisen håller till.
Jag skulle hjälpa en grabb som köpt en Derbi Senda (SuperMotard moppe) som han blev lite ifrånåkt av sina kompisars otrimmade Sendor.
Just dessa är strypta med blindrör och drev.
Blidrör i sig tycker jag är en mycket vettig strypning eftersom man har hyfsad effekt tills blindröret börjar störa expansionen och strypa vid nästan ett exakt varvtal, i detta fallet ca 8.000 rpm. Mycket bättre än de som stryps med en plugg i mynningen som stryper hela registret.

Min tanke för att hjälpa grabben var att korta blindröret något för att flytta upp i varvregistret när det skall börja strypa, det hade räckt med ca 2-300 rpm för att moppen skulle komma upp i 47-48 km/h (den gör ganska exakt 45km/h nu och hans kompisars ortimmade gör någon km/h mer) samtidigt är jag ganska nyfiken på hur längden på röret påverkar strypningen, själva ingreppet skulle kunna göras helt osynligt men visst, det hade varit i utkanten av vad som är lagligt men tanken är att bara justera hastigheten liiite utan att Polisen skulle upptäcka något.

Finns det någon här som har någon erfarenhet av dessa blindrör eller för den delen någon fundering kring dem?
Tänker jag rätt, att ett kortare blindrör stryper vid ett högre varvtal än ett längre blindrör?
Hur mycket tror ni i såfall man kan tänkas korta för att höja varvtalet runt 2-300rpm?
Längden på blindröret är ca 20 cm orört.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blindrör...

Inlägg av Micke S »

Om du vill öka hastigheten från 45 till 48 km/h är det 6,66 procent och ca 525 rpm utgående från 8000 rpm. Det enklaste är för att göra en så liten förändring är att gå upp en kugg fram och se vad det ger.
En kugg fram motsvarar ungefär behovet rent utväxlingsmässigt men resultatet i verkligheten är svårt att säga exakt. Det beror på vart man hamnar på effektkurvan.

Det låter som att gå över ån efter vatten om man vill öka hastigheten med bara 3 km/h genom att modifiera en originalpipa.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Blindrör...

Inlägg av Rexxy »

Kapa loss röret, svetsa för hålet och sen svetsa tillbaka röret. :) Då blir röret en "dummy" och påverkar inte effekten. :)
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Re: Blindrör...

Inlägg av Zwap »

Micke S skrev:Om du vill öka hastigheten från 45 till 48 km/h är det 6,66 procent och ca 525 rpm utgående från 8000 rpm. Det enklaste är för att göra en så liten förändring är att gå upp en kugg fram och se vad det ger.
En kugg fram motsvarar ungefär behovet rent utväxlingsmässigt men resultatet i verkligheten är svårt att säga exakt. Det beror på vart man hamnar på effektkurvan.

Det låter som att gå över ån efter vatten om man vill öka hastigheten med bara 3 km/h genom att modifiera en originalpipa.
Jag har inget emot att hämta vatten på andra sidan ån...
Självklart är drevning en lösning och det fungerar klockrent på dessa eftersom effekten finns tills de slår av men det är just varvökningen jag är ute efter och själv mycket nyfiken på hur längden på blindröret påverkar när den stryper, därav frågan.

Rexxy, med ett pluggat blindrör vet både du och jag att den varvar 10.000+ och som du förstår så är det inte heller detta jag är ute efter.

Så om vi bortser från orsaken så ställer jag frågan om någon här har någon erfarenhet av dessa blindrör eller för den delen någon fundering kring dem?
Tänker jag rätt, att ett kortare blindrör stryper vid ett högre varvtal än ett längre blindrör?
Hur mycket tror ni i såfall man kan tänkas korta för att höja varvtalet runt 500rpm (tack Micke S)?
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: Blindrör...

Inlägg av blyfot »

Rören brukar vara tillplattade i toppen, fortsätt platta till det tills du är nöjd...
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Blindrör...

Inlägg av Rexxy »

Motorn kommer inte komma över 10.000rpm. För där börjar CDI'n strypa! ;)
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Re: Blindrör...

Inlägg av Zwap »

Rexxy skrev:Motorn kommer inte komma över 10.000rpm. För där börjar CDI'n strypa! ;)
Spelar ingen roll, det är fortfarande ca 8.500 rpm jag är ute efter.

Hade varit intressant att få tag på ett sätt att räkna ut det likt hur man räknar ut pipor men jag får helt enkelt testa mig fram...
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Blindrör...

Inlägg av disktant »

Du får göra en justerbar variant likt en trombon =)
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Re: Blindrör...

Inlägg av Zwap »

disktant skrev:Du får göra en justerbar variant likt en trombon =)
Ha ha, det hade varit optimalt...
Skriv svar