Aspen?
Bränsle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin tvättar man delar i!
Alkohol dricker man!
Nitometan kör man racing med!!
Skämt åsido vill ha ha pulver i maskinen gäller följande: 35% metanol 40% nitrometan 25% olja
Stor risk för korrosion efter stopp! <!-- </EdIndex> --></div>
Alkohol dricker man!
Nitometan kör man racing med!!
Skämt åsido vill ha ha pulver i maskinen gäller följande: 35% metanol 40% nitrometan 25% olja
Stor risk för korrosion efter stopp! <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Bränsle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Man får väl köra tills soppan är slut <!-- </EdIndex> --></div>
Men hur ska man stänga av dåjutte skrev:Bensin tvättar man delar i!
Alkohol dricker man!
Nitometan kör man racing med!!
Skämt åsido vill ha ha pulver i maskinen gäller följande: 35% metanol 40% nitrometan 25% olja
Stor risk för korrosion efter stopp!
Man får väl köra tills soppan är slut <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(pallar en motorsåg så pallar en surmoppe motor åxå...(2%)) <!-- </EdIndex> --></div>
Inte lättare att köpa 2-takt på en gång? (dyrt, jovisst)S_Compakt skrev:Till Zappafan´s stora glädje så har jag köpt på mig aspen (4-takt) som ska blandas med castrol 747. Som jag har fått bra tips på att varken sot eller blårök ska vara ett problem även med 4% blandning.
(pallar en motorsåg så pallar en surmoppe motor åxå...(2%)) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Iofs går 747 på 300 kr/L
men det ska kosta att ligga på topp
Finns INGEN anledning att köra på mindre än 4% <!-- </EdIndex> --></div>
Billig skitolja i den.zappafan skrev:Inte lättare att köpa 2-takt på en gång? (dyrt, jovisst)S_Compakt skrev:Till Zappafan´s stora glädje så har jag köpt på mig aspen (4-takt) som ska blandas med castrol 747. Som jag har fått bra tips på att varken sot eller blårök ska vara ett problem även med 4% blandning.
(pallar en motorsåg så pallar en surmoppe motor åxå...(2%))
Iofs går 747 på 300 kr/L
men det ska kosta att ligga på topp
Finns INGEN anledning att köra på mindre än 4% <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju upp till var & en vad man kör på för blandning,men flesta motorsågs-användare (som yrkesjobbar inom skogsbruk) kör ju på Aspen & det finns t.o.m. dom som trimmar upp dom lite åxå!? & dom sågarna får nog lite pisk under sina levnadsår (& håller fint)... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har viss erfarenhet av Alkylatsoppa i moppe (flera olika märken inte nebart Aspen), Körde min ganska rejält vässade Puch Montana GL på detta och det gick kanon. Alkylat var det enda som funkade allting annat spikade den på, 95-98oktan funkade inte, det bara spikade, likaså med Shells V-Power som ska hålla 99oktan. Ska dock nämna att med ett komp uppmätt till extrema 12bar så käkades toppackningarna på löpande band så fort det började spika.
Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka
Däremot kan jag säga att oljan i åtminstone aspen är kanonsaker, ingen skitolja som någon annan skrev. Efter 2000mils aktiv körning sedan kolvbyte så såg kolv och ringar ut som splirrans nya. Kolvtoppen var bara svagt brunfärgad och avgasröret var knappt en enda sotflaga inuti. Och då pratar jag om en maskin som uppmättes till 9600varv per minut vid fullt spjäll vilket var där den oftast kördes.
Så för den som åker moppe med gott om krut förslår jag Aspen. Det räcker långt.
Nymans 2013 <!-- </EdIndex> --></div>
Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka
Däremot kan jag säga att oljan i åtminstone aspen är kanonsaker, ingen skitolja som någon annan skrev. Efter 2000mils aktiv körning sedan kolvbyte så såg kolv och ringar ut som splirrans nya. Kolvtoppen var bara svagt brunfärgad och avgasröret var knappt en enda sotflaga inuti. Och då pratar jag om en maskin som uppmättes till 9600varv per minut vid fullt spjäll vilket var där den oftast kördes.
Så för den som åker moppe med gott om krut förslår jag Aspen. Det räcker långt.
Nymans 2013 <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Man kan söka efter OKQ8 stationer som säljer alylatsoppa på "vanlig pump" här http://okq8.se/privat/pastationen/sokstation .
Sedan vet jag inte om det är någon skillnad mellan OK's och Aspens soppa ???
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
OKQ8 säljer alkylatsoppa på "vanlig pump" på vissa ställen runt om i sverige och då blir priserna betydligt lägre. Idag t.ex. 16.10 Kr/L för 4T och 16.95 Kr/L för 2T. (Källa: http://okq8.se/privat/pastationen/drivmedel)Nymans2013 skrev:Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka
Man kan söka efter OKQ8 stationer som säljer alylatsoppa på "vanlig pump" här http://okq8.se/privat/pastationen/sokstation .
Sedan vet jag inte om det är någon skillnad mellan OK's och Aspens soppa ???
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>