Sachs Cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Perka »

Finns även 3,8ps
Dom går ungefär som en Tysk 4,3ps
Dom har en liten kyrkportfugge!!!!!!
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Moppglider »

Och så finns det tydligen något som heter Membrancylinder, vad det nu är? Är det ett vettigt alternativ till en 3-växlad Compact???
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Braxmatte »

Moppglider skrev:Och så finns det tydligen något som heter Membrancylinder, vad det nu är? Är det ett vettigt alternativ till en 3-växlad Compact???
Hillbilly gillar såna men har inte sett honom här på länge

Jag har en sån på flakan och den funkar bra
Bra vrid men varvar väl inte jättemycket
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av erlan »

membrancylindern är ett alternativ. men jag provade ett flertal med olika trimningsgrad på min packmoppe.
men en 3.2a av gammal god årgång gav bättr råstyrka.
än bättr naturligtvis efter borrning till 41mm.
dock är dom svåra att hitta.
satt som jag vet på MCregistrerade 50kubikare i tyskland från sent 50tal-tidigt 60tal.
fanns att kåpa nya på 70-talet. som pirat av god kvalitet.
om 3,8an var samtida eller kom senare har jag inte koll på.
men den satt på motsvarande fordon.

erlan

PS
med 11-39 i drevning gör packmoppen 32kmh efter GPS.
orginal drevning 11-34
cylindern jag hade på 70talet drog 14-34 på min 50ss (orginal 12-42)

erlan
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Packman »

Köpte en jofrab cylle som inte passade, bulthålen fel borrad så jag skickade
ett mail till säljaren och fick till svar att ja skulle borra upp hålen tilll 7,0-7,5
mm är det nån fler som råkat ut för detta. :(
MCB 1189-72
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Moppglider »

Nu har jag beslutat att borra upp en cylle till 41mm, behöver mer råstyrka, men har fortfarande funderingar kring vad jag skall välja.
Vilket av dessa två alternativ är att rekommendera?

1. Borra en kina 3,5 till 41mm.
2. Ta en fin urpluggad orginal cylle och låta borra den till 41mm.

Hm, Aftonbladet eller Expressen :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av erlan »

det beror på lite vad du är ute efter.
kina 3,5orna har jag ingen erfarenhet av.
har en jofrab i samlingen som är från den tiden jofrab gjöt i taiwan.
urpluggad orginal borrad till 41mm ger en härlig råstyrka. men den blir lågvarvig. 40-45 gps-kmh
skulle gissa att 3,5an ger 10 kmh till.
allt beroende på drevning.

har du kollmätt cylinderloppet?
ska vara MAX 38,05mm (orginalborrning) sen är det motiverat att borra om den.
vissa kinacyllar har varit si och så med mått.
har du inte tillgång till invängig mikrometer så ta med en bullpåse till närmaste mekanisk verkstad.
eller ännu hellre ti eh yrkesskola. då kan du nog få hjälp med att mäta loppet.

erlan
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Moppglider »

Stuvsta Mopedservice erbjuder mig en ny kina 3,5 borrad till 41 och portad för 1500kr.
Har en kina 3,5 på Compacten idag med 14/30 drevning, men den är skadad i gängan för avgaskröken,
så det är inte vettigt att borra upp en skadad cylle.
Den rullar i 45 idag, men den saknar råstyrka, så den tappar givetvis så snart det blir lite uppför.
Därmed tänkte jag "investera" i en ny kina, alternativt låta borra en orginalcylle jag har.
Hade tänkt behålla drevningen 14/30.
Vill rulla som en EU-moppe, 45-50, vilket jag tycker räcker fint, men inte tappa farten så snart det
går lite uppför.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Jerka_59 »

Jag har köpt från trimbutiken och är nöjd med den cylinder, en Jofrab cylinder som är upptagen i utblåset och den är väldigt "körbar"
skulle man kunna säga som omdöme

http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... ortad.html

Min 1289 gör ca 65-70 med fyrväxlad motor och 14/36 i drevning, riktigt stark i backarna
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Moppglider »

Undrar nu över Sachs orginal tyskcylinder.

Har sett två olika serienummer och funderar över skillnaden?
0287 120 100
0287 120 105

Passar "105" till en 3 växlad Compact 1252?
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Moppglider »

Funderar nu på att skaffa orginal "tyskcylinder". Har sett två olika artikelnummer.

0287 120 100 - Någon sålde denna på Tradera nyligen
0287 120 105 - Finns från Tyskland

Jag antar att "105" passar min Compact 1252, men vill försäkra mig. Någon som vet?
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Moppglider »

Tog chansen och beställde en "105" från Tyskland, kostade mig €251 med frakten, kom med DHL direkt till landstället, mycket pengar, men en härlig cylle, fungerar klockrent på min Compact 1252, GPS visar 65 med 14/30 drevning och har mycket fint bottendrag. Skall bara fixa ljudet från insuget som är för högt för min smak, blir nog att satsa på en gråburk.

Finns här:

http://sachs-oldtimer-ersatzteile.de/sh ... 7120105%26
byggnadssmeden
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 maj 2016, 05:38
Ort: Stockholm

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av byggnadssmeden »

Braxmatte skrev:
Moppglider skrev:Hur får man lättast ur pluggen? Hur menar du med "ryck"? Är det bäst att borra?
På Sachs brukar jag ta en insexskruv där skallen precis går i hålet i cylindern men som inte går igenom pluggen
Minns inte om det var m5 eller m6 som passar
Sen tar du en rörbit eller nåt som pluggen går igenom och sen en bricka och en mutter på skruven
Sen är det bara att dra ur pluggen med skruven

Hoppas jag förklarade begripligt :D

Jag förstår inte din beskrivning. Tyvärr. Läst den många gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av erlan »

hålet i cylinderväggen är aningen större än i pluggen.
trä en insexskruv innifrån cylindern, genom insuget. borde bli en m6.
nu bör skallen stannat mot pluggen innifrån. och gängen sticker fram genom pluggen vid förgasarfästet.

dock finns det så många urpluggade sachscylindrar i omlopp så det borde vara onödig kapitalförstöring att plugga ur fler.

erlan
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Re: Sachs Cylinder

Inlägg av Mattis »

erlan skrev:
den enda där nere som väckt mitt intresse är en 4,3kopia med varumärket Italkit.

erlan
Maila Twostroke.se och be om några bilder.
Hittade ett litet Sachssortiment där när jag letade varvräknare och förgasare.
http://www.twostroke.se/group.asp?group=13110
Italkit kan nog vara lite vad som. Tror inte de har någon egen tillverkning
Har ett annat Cylinderkit till Derbi som är i Italkit kartong men är gjuten av Gilardoni.
Skriv svar