Trött Hva flinta!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ajez
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 aug 2014, 21:14

Trött Hva flinta!

Inlägg av ajez »

Hej!
Andreas heter jag och är helt grön här på forumet!
Har en Monark Skoterett med en tvåväxlad Hva flinta maskin! Har kört mopeden sedan jag var nio år gammal så det blir cirka 30 år...
Har precis börjat köra lite med den igen efter några års dvala.
Hur som helst motorn är mycket orkeslös på låga varv för att gå riktigt bra när det börjar snurra på. Har testat med att byta förgasare, byta avgassystem (sotat ur gammalt), bygga om tändning till "flygtändning" utan att detta genererat någon större förändring på maskinens gång.
Motorn har för övrigt bra och jämn tomgång och på plan väg rullar det på i 45-50 km/h.
Kanske går det inte att få något riktigt bottendrag på dessa maskiner? Men jag tycker mig ha minnen från 15 års åldern att den var ganska mycket piggare.
Någon som har en tanke?
Tacksam för all hjälp!
Mvh, Andreas

Maskinens status är nu följande:
Renoverad för 20 år sedan på mopedverkstad därefter körd mindre än 100 mil
Nya ringar i våras
plugg dragen
lite breddade avgasportar
2 mm jackad kolv
bing 15
28 böj o standarddämpare
drevat 15-21
Sven
Inlägg: 174
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: sundsvall

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av Sven »

45-50 är bra för en skotetett ,dom är inga racemoppar :-)
Kanske du kan få den lite piggare om du inte har den
Drevad lika mycket.
ajez
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 aug 2014, 21:14

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av ajez »

Hej Sven!
Jo jag vet att den är lite tufft drevad, men det gör att man slipper ligga o varva så högt vid landsvägsåkning (innan jag fixade 21 drevet gjorde den 35 och varvade too much)!!!
Givetvis gör drevningen att det är lite trögare att komma igång men problemet fanns där även med 14-28 drevning.
Så jag tror att problemet är att finna någon annanstans...
//Andreas
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av Braxmatte »

ajez skrev:Hej!
jag tycker mig ha minnen från 15 års åldern att den var ganska mycket piggare.
Hur är det med din vikt nu jämfört med när du var 15? slider_anon.gif

Har du bytt kolvringar förresten, det kan vara nyttigt om den stått oanvänd i 20 år :D
ajez
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 aug 2014, 21:14

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av ajez »

Ringarna är bytta i våras samtidigt som jag satte dit cylindern utan plugg och bing 15.
Innan denna operation gjorde mopeden 25 km/h efter mycket övertalning. Motorns karaktär var lik den som nu är där dvs slö på låga varv så att moppen knappt orkar i väg, för att sedan gå ganska bra (skillnaden efter viktkompenseringen var att maskinen lätt varvade ut och toppade 35 km/H). Så jag var tvungen att svarva till ett 21 drev från ett ämne, vilket betydligt lugnade varvet på landsväg i 35-40.
Visst har vikten förändrats en 25% uppåt på 25 år så kanske har vi en del av förklaringen här.
Jag tänker mest på om kassa packboxar till veven kan ge denna typ av fenomen (inte viktökningen;))?
Eller om jag på något odugligt sätt trollat bort mig på tändningen.
//andreas
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av HSE »

20 år gamla packboxar till vevaxeln kan ha torkat och blivit otäta så du kan ju alltid testa att kolla/ byta den på tändningssidan som är lättast att komma åt för att se om det gör någon skillnad. Annars är det svårt att ge råd utan att provköra den...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av HSE »

Förresten, har du kollat så mopeden rullar lätt? Kärvande hjullager eller bromsar har stor inverkan på toppfarten på en moped, finns ju inte mycket effekt att leka med...Kolla att hjulen snurrar lätt både belastade och obelastade och kör en bit utan att använda bromsen, känns sedan med fingret på naven, är något varmt stjäl det effekt :)
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av drutten »

Sitter det en nyare Kina Bing15 mm på den så kolla nålmunstycket, på min var det på tok för stort satte i ett på 2,1mm och då fungerade den mycket bättre.
ajez
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 aug 2014, 21:14

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av ajez »

Hej igen!
Har bytt packboxen på tändningssidan, då jag byggde om till flygtändning! Dock använde jag packboxar som jag köpt på tools momentum dvs vanliga gummipackboxar (radialtätningar), den som satt där tidigare var stålförstärkt (dock hade en fjäder gått av). Kan man använda den typ av packbox jag plockade i eller är det bara att beställa stålmodellen?
Jag har kollat så att bromsar inte ligger på och att hjulen snurrar lätt. Men jag kanske skall ta o riva naven o kika på lagerbanor o kulor.
Och visst sitter det en kinabing på moppen, hade dock samma orkeslöshet på låga varv med orginal encarviförgasare. Har funderat på att konvertera till dellorto sha 14/12 , när andan faller på... Men jag skall kanske testa med ett annat nål munstycke!
Får väl ta och gå över maskinen i vinter annars...
//Andreas
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av HSE »

Packboxen borde fungera, åtminstone så länge den är hyfsat ny. Om fjädern var trasig på den du tog ut är frågan hur den ser ut på andra sidan...
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av Skunkworkz »

Sven skrev:45-50 är bra för en skotetett ,dom är inga racemoppar :-)
Kanske du kan få den lite piggare om du inte har den
Drevad lika mycket.
Jaså inte.

https://www.facebook.com/photo.php?v=1468962040026314
ajez
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 aug 2014, 21:14

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av ajez »

En tanke slog mig idag!
Kan maskinen bli slö på låga varv för att sen gå bra när det börjar varva?
Toppen har nämligen utsatts för en 15-årings iver att få sitt åk att gå fortare samt en lite äldre mans önskan att få mopeden att dra iväg den lite tyngre kroppen på ett någorlunda värdigt vis... (Båda personerna som beskrivs är undertecknad)
Detta har resulterat i att toppen vid mer än 3 ggr fått smaka på planing, vilket har resulterat i att toppen idag är i det närmaste slät...
Vet inte vad det kan vara i mm, men gissar på 2-3 mm avverkat gods.
Kanske skulle man fila ut en distans att lägga under cylinderfoten...
Tror ni för mycket planad topp kan vara orsaken till slöheten på låga varv?
//Andreas
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av erlan »

vad är vevstakslagret i för skick?
blir det glappt tappar väl motorn i effekt ganska snart.

erlan
ajez
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 aug 2014, 21:14

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av ajez »

Hur kollar man lättast om vevstakslagret är glappt?
Känner inget glapp i kolvens rörelseriktning, däremot ganska mycket spel i sidled...

Min tanke om för högt komp verkar ingen tro på...
//Andreas
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Trött Hva flinta!

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Jag tror på att högt komp och snäll trimningsgrad så blir den slö på lågvarv så sätt på en orginal topp så blir det bättre.
Skriv svar