Sida 3 av 3

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 nov 2014, 14:50
av ajez
Vad är lämpliga durationer för en flinta cylinder?
Jag har följt anvisningarna i guiden, men inte mät några durationer.
Hur mäter jag durationerna? Är det hur länge det är öppet eller i grader från öd.
Har en gradskiva som jag använder för att ställa tändningen på vesporna, den borde funka även för detta ändamål.
Skall även ta och mäta upp cylinderborrningen för att kunna utesluta det felet.
Kanske det är lika bra att skaffa en nytillverkad cylinder, eller är de inte bra?
Var skickar man iväg och borrar en cylinder?
/Andreas

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 nov 2014, 15:10
av Kawah2
Kolla kompressionen, har själv både planat toppen och tatt på cylinderhöjden utan problem så jag tror du har lågt komp
Borrning och planing kan du fixa hos nån som har svarv

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 30 nov 2014, 10:50
av ajez
Har nu en nyborrad cylinder, och kompressionen känns mycket bättre.
Mätte lite durationer med gradskiva när det ändå var nerplockat, verkar finnas en del att göra på cylindern...
Men jag börjar med en sak i taget för att se vad det är som har spökat...
//Andreas

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 dec 2014, 14:20
av ajez
Efter provkörning kan jag bara konstatera att det blev ingen större förändring efter omborrningen!
Har bara en tanke kvar och det är att cylindern är sönderfilad/borrad.
Historien är den att jag köpt cylindern på loppis... Och då var pluggen ur och ett präktigt hål borrat in i cylindern (15mm).
Hålet har undertecknad i sin tur breddat till ca 18 mm.
Avgasporten såg ut att vara ganska opåverkad vid inköpet, denna har senare breddats till 22-23 mm (enligt trimmanualen).
Är nu orolig för att insuget är för stort/ eller för högt.
Motorn varvar bra utan last men när man lägger i växel tappar den orken.
Drevningen är tillbaka till 15-24 ( det är en skoterett), så den är nästan orginaldrevad...
Trött på den trötta maskinen.
Tacksam för all hjälp !!! Och tankar
//andreas

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 dec 2014, 18:37
av HSE
Hemma filade cylindrar aktar jag mig för. För stor risk att någon klant förstört spoltiderna :( Så testa en annan cylinder.

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 dec 2014, 20:40
av ajez
Då kanske man måste köpa en ny cylinder...
Någon som har erfarenhet av de "exportcylindrar" som finns i handeln?
Tips mottages tacksamt!
//Andreas

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 dec 2014, 21:08
av drutten
Har dessa Export cylindrar på 2av mina Flinta motorer och dom fungerar helt ok.
Har filat upp insuget till ca 15mm, men förvänta dig inte att åka 100km/h ;)

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 dec 2014, 21:21
av ajez
Låter bra!
Vill helst inte åka 100 km/H på skoteretten..
Men 50 km/h och lite bottenvrid hade inte varit fel.
Cylindern jag har nu saknar helt styrka på låga varv, vill bara kunna åka iväg på ett hyfsat värdigt sätt...
Visst är jag lite tung 90 pannor... Kanske skulle försöka komma ner i samma vikt som när man var 15, och se hur det funkar!
Har en 15 mm förgasare idag, så den hade säkert gjort sig på en sådan cylinder.
//Andreas

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 08 dec 2014, 21:33
av ajez
En tanke kring att rädda min gamla cylinder är att lyfta den 1-2 mm och ta bort motsvarande uppe på cylindern. Detta borde gå att justera eventuell felfilning.
När jag mätte durationerna första gången blev det fel, mätte jag bara hur stora portarna var grader...
Efter det har jag bara mätt avgasdurationen, den blev 126 grader.
Får väl plocka ner skoteretten igen...

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 12 aug 2018, 12:00
av Patrik
Falkfish skrev:Släng Kinaskiten och prova med något gammalt slitet, lovar att det blir bättre :-)

Stefan

Gjorde en chansning å köpte ett S2V kit till min Dakota där det ingick en 15mm KinaBing... :roll:

Gick inte att få någon vettig ordning på den men Ingemar på Mopedfantasterna skickade snabbt en ny.

Man behöver dock kika över dom så det inte sitter olämplig gjutskägg någonstans.

Att få en bra KinaBing är som att köra näven i en tombola och ha chans på ett kilo kaffe.


Kör med äkta Bing 15mm på mina Ilo men då får man göra lite omskärelse får att de ska passa på en Dakota då de har luftburken på förgasaren.
Snabbt räknat så har jag iaf haft 10st NOS Bing 15mm å någon beg. men de har gått åt till diverse motorer och sålt några också, bla en till Finland.

/ P

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 12 aug 2018, 16:40
av Micke S
ajez skrev: Tror ni för mycket planad topp kan vara orsaken till slöheten på låga varv?
//Andreas
Jag tror inte det såvida kompen inte är så hög att motorn spikar. Hög komp, eller snarare för hög brukar yttra sig med att motorn inte vill varva och går varm.
Under förutsättning att cylindern tätar bra så att det ändå inte är får dåligt cylindertryck kan en för sen förtändning göra att den blir slö på låga varv.

Om du mäter komptrycket så är det okey om det ligger mellan 8,5 och 10 bar. Något mindre eller något mer går också. Blir det för lågt blir det svårt att starta motorn.

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 12 aug 2018, 16:41
av Micke S
ajez skrev: Efter det har jag bara mätt avgasdurationen, den blev 126 grader.
Får väl plocka ner skoteretten igen...
126 grader avgas låter väldigt lite. Undrar om det ens har funnits moppemotorer med så låg duration. 126 grader får du om avståndet mellan cylinderdäcket och överkant avgasport är 32,5 mm. Det kanske är så på din?

Re: Trött Hva flinta!

Postat: 12 aug 2018, 18:52
av erlan
i trimmanualen tlii flinta så sår det ju även höjdmått på insug och avgas om inte jag minns fel.
om det stämmer med hur du har filat så är det nog inte cylindern som är felet.
men först och främst så gör det märkbar skillnad om cylindern är inkörd eller inte.
nu nämner du inte vilken 15mm förgasare du har, men är det en nytillverkad
bingkopia 1/15/xx så kan det vara så att den ger för magert på lågvarv. (dom jag träffat på som inte funkat har gett för fett på lågvarv)

det kan även vara interesant kunskap att gå in på tivedens motors facebooksida och
läsa om hans erfarenhet med ett nytillverkat svänghjul. du får rulla låååångt tillbaka i tidslinjen. fler år.

erlan