Sachs bröl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Sachs bröl

Inlägg av Moppglider »

Har monterat en tyskcylinder och en 17mm Bing orginal på moppen, den med luftburk med luftintag under (ej kyrkport). Moppen går kanon, men brölet från luftburken får nog snart grannarna att kalla på farbror polisen. Någon som har bra tips på att undvika detta och få ned oväsnet? Har sett att RN motor säljer ett extra filter, någon som testat?

http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/forga ... olini.html
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs bröl

Inlägg av Micke S »

En s.k. gråburk (målad blå på bilden) i kombination med en kyrkportsburk (uttag på sidan) ger bra flöde och lågt insugsljud.

Små gallerburkar koniska eller raka är det sämsta man kan ha både för flöde och ljuddämpning.
Bilagor
DSC00430.JPG
DSC00430.JPG (350.64 KiB) Visad 5451 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs bröl

Inlägg av erlan »

har du mellanväggen med luckorna kvar och rätt vinkel på luckorna?
jag har sett sådana där med mellanväggen borttagen. då blir det ju naturligtvis ingen dämpning alls.

erlan
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs bröl

Inlägg av Moppglider »

"Micke S", tack för bild, har funderat över hur en gråburk kan monteras på en Compact, ditt exempel ser ju hyggligt snyggt ut. Men det verkar lite marigt att komma åt flödarknappen?

"erlan", min mellanvägg finns, förgasaren är köpt helt nyligen. Har inte rört öppningarna i mellanväggen. Har funderat på att experimentera med "ljuddämparull" inne i luftburken, alltså före mellanväggen.

Faktum är att ljudet är mycket högt. Slaktade en "Scoth Brite" igår och la under luftburken, det dämpade betydligt men på luftflödets bekostnad. Svårare att starta och sämre på att varva ur.

I vilket fall kan jag inte köra med det ljud det var, högst störande för omgivningen och även för mig själv. Kanske gråburk är det enda vettiga alternativet, skall allvarligt överväga den lösningen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs bröl

Inlägg av erlan »

jag har inte kollat hur tändsystemen påverkar en modern digital TV, men på -70 talet var det en bekant som nämde för farsan att -jag vet alltid när det är erland som åker förbi, för då blir gubbarna på TVn trekantiga!
och resistorstift eller resistortändhattar klara inte dom inbyggda tändspolarna av.

erlan
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs bröl

Inlägg av Moppglider »

"Micke S", hur har du satt fast den gråburk som du skickade en bilden på?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs bröl

Inlägg av Micke S »

Egentligen är det bara att trycka in röret på gråburken i hålet på sidan på kyrportsburken, det blir fin sugpassning och sitter bra genom att röret är nog lite koniskt. Jag vet andra som bara har det som infästning och kör så. Men jag valde att låsa den med ett buntband också på topplocksfästet i ramen som du kan se på bilden om du kikar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs bröl

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:jag har inte kollat hur tändsystemen påverkar en modern digital TV, men på -70 talet var det en bekant som nämde för farsan att -jag vet alltid när det är erland som åker förbi, för då blir gubbarna på TVn trekantiga!
och resistorstift eller resistortändhattar klara inte dom inbyggda tändspolarna av.

erlan
Digital TV är mycker mer immun mot störningar än analog TV. Det är mer att antingen går det bra eller inte alls om signalen är otillräcklig.
Tändystemen i sig stör säkert lika mycket nu som de gamla men genom att det finns så mycket skit i frekvensspektrat har apparater blivit bättre för att kunna leva med det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Sachs bröl

Inlägg av pangerva »

Såg igår en bild på Facebook där någon gjort en luftburk av ett vattenlås. Ett sådant man har under tvättställ.
Fungerade tydligen kanon enligt skaparen. Skulle fungera bättre än och bli tystare än en gråburk.
Jag sparade en bild på den för det var ett mycket bra tips!!!!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Sachs bröl

Inlägg av tompas11 »

pangerva skrev:Jag sparade en bild på den för det var ett mycket bra tips!!!!
Intressant, kan vi få se bilden please...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Sachs bröl

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:En s.k. gråburk (målad blå på bilden) i kombination med en kyrkportsburk (uttag på sidan) ger bra flöde och lågt insugsljud.
Såvitt jag läst har på forumet är ytan på gråburkens filter ganska begränsad, ungefär som ett originalfilter.
Den enda fördelen ska vara dämpningen av insugsljudet.

Såg en tråd för något år sedan om någon som använt en kakburk till insugsljuddämpare och filterhållare i ett.
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sachs bröl

Inlägg av Moppglider »

Såg att "Perka" skrev på forumet år 2011 så här:

"Åker du 60cc så borrar du ett par hål i mellan väggen på den och du får en tyst och go moppe att åka på... Då går den tystare än en orginal moped"

Det kanske är en god idé?

Det förvånar mig dock att en Sachs motor med tysk 4.2 hk och Bing 17mm låter så mycket. Lät det verkligen på det sättet runtom i Tyskland när det begav sig? :shock:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Sachs bröl

Inlägg av pangerva »

tompas11 skrev:
pangerva skrev:Jag sparade en bild på den för det var ett mycket bra tips!!!!
Intressant, kan vi få se bilden please...
Söndag kväll blir det!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Sachs bröl

Inlägg av pangerva »

Blev nu pga svårighet att somna.

Detta är en skärmdump från ett inlägg av Bengt Larsson skrivet på Facebook.

Bild
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs bröl

Inlägg av HSE »

Ser tyvärr för jäkligt ut :(
Skriv svar