Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Hallå gott folk,
Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt, så nu till slut satte jag på en sådan 3.5 hk-trim, alltså samma cylindervolym men mer insug. Och visst varvar den upp mer och ger avsevärt mer effekt på jämn mark, men 2:ans växel är mycket "kortare", måste växla ner och hämta upp jämnt och ständigt, och är som om moppen överlag har lång "startsträcka" och väldigt känslig för minsta lutning – kommer det en liten, liten backe måste jag gasa på och varva upp bra långt innan.
Detta kan jag i regel leva med och är vad jag förstått i efterhand det som sker när effekten ökar på samma cylinder, problemet är att moppen blivit svag i backarna. Jag har en jäääkla backe vid mitt hus som moppen tidigare har tagit utan problem, men nu med trimmet blir det att trampa som en galning (kommer i praktiken inte upp). Lite poängen med trimmet var ju just att motorn ännu bättre skulle ta alla backarna häromkring, med eller utan last.
Vad gör man i detta fallet? Mer effekt från förgasaren får jag inte. Är det drevningen som ska fixas? Vill ju ha mindre fart och mer styrka. Eller är det något fel på motorn? (Vet att topplocket läcker men det har det alltid gjort mer eller mindre).
För full disclosure ska jag säga också att jag igår bytte ut den gamla sotiga kolven till trimkolven (är det övh. någon skillnad på dessa!?), varav motorn gjorde lite sämre ifrån sig. Gjort något fel här eller ska kolven liksom köras in?
Tack på förhand.
Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt, så nu till slut satte jag på en sådan 3.5 hk-trim, alltså samma cylindervolym men mer insug. Och visst varvar den upp mer och ger avsevärt mer effekt på jämn mark, men 2:ans växel är mycket "kortare", måste växla ner och hämta upp jämnt och ständigt, och är som om moppen överlag har lång "startsträcka" och väldigt känslig för minsta lutning – kommer det en liten, liten backe måste jag gasa på och varva upp bra långt innan.
Detta kan jag i regel leva med och är vad jag förstått i efterhand det som sker när effekten ökar på samma cylinder, problemet är att moppen blivit svag i backarna. Jag har en jäääkla backe vid mitt hus som moppen tidigare har tagit utan problem, men nu med trimmet blir det att trampa som en galning (kommer i praktiken inte upp). Lite poängen med trimmet var ju just att motorn ännu bättre skulle ta alla backarna häromkring, med eller utan last.
Vad gör man i detta fallet? Mer effekt från förgasaren får jag inte. Är det drevningen som ska fixas? Vill ju ha mindre fart och mer styrka. Eller är det något fel på motorn? (Vet att topplocket läcker men det har det alltid gjort mer eller mindre).
För full disclosure ska jag säga också att jag igår bytte ut den gamla sotiga kolven till trimkolven (är det övh. någon skillnad på dessa!?), varav motorn gjorde lite sämre ifrån sig. Gjort något fel här eller ska kolven liksom köras in?
Tack på förhand.
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
För mer drag över hela registret rekommenderar jag mer kubik. Annars ska du leta reda på en membrancylinder. Dom ger bra ork på lågvarv!
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Läckande topplock gör ju inte så gott för styrkan. Kanske har det börjat läcka mer nu?
Kolven och cylindern körs in ja, mer eller mindre av sig självt(dock finns det väl bättre och sämre riktlinjer att följa). sedan brukar man känna att kompet känns bättre:)
Kolven och cylindern körs in ja, mer eller mindre av sig självt(dock finns det väl bättre och sämre riktlinjer att följa). sedan brukar man känna att kompet känns bättre:)
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
du har inte samma problem som "rbd2rbd", att kolven är fel?
vilken 3,5a har du.
erlan
vilken 3,5a har du.
erlan
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Borde det inte sitta fläktkyld treväxlad hand på denbrillan skrev:Hallå gott folk,
Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt
Är det nåt ihopplock så ska du nog kolla drevningen
Vad sitter det på för drev nu?
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Handlade trimkit från mopeddelar.se, 38mm fartvindskyld med 12mm Bing. Kolven kändes identisk till den gamla men kan inte påstå att jag mätte.erlan skrev:du har inte samma problem som "rbd2rbd", att kolven är fel?
vilken 3,5a har du.
erlan
Det är alltså en 2-(hand)växlad med trampstart. Har faktiskt inte koll på drevningen men kollar i helgen och återkommer då.Borde det inte sitta fläktkyld treväxlad hand på den
Är det nåt ihopplock så ska du nog kolla drevningen
Vad sitter det på för drev nu?
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
dom allra tidigaste hade 2växlad motor. dom hade större hjul än senare flakor.
borde ha 12-36 i drevning. nyare flakor med vanliga hjulet borde ha samma som 2pet compact dvs 12-30
erlan
borde ha 12-36 i drevning. nyare flakor med vanliga hjulet borde ha samma som 2pet compact dvs 12-30
erlan
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Brorsan har en gammal med stora bakhjulet men den har en treväxlad motor som mycket troligt suttit där från början. Kan man läsa någonstans skillnaden mellan dessa årsmodeller, har försökt titta på raketsports sida men man kanske läser för slarvigt
NV 1127
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
mo-ped.se kan vara en källa till information.
men jag tror att det bara var dom allra första årsmodellerna som hade 2vxl.
erlan
men jag tror att det bara var dom allra första årsmodellerna som hade 2vxl.
erlan
Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Tack för svar.erlan skrev:dom allra tidigaste hade 2växlad motor. dom hade större hjul än senare flakor.
borde ha 12-36 i drevning. nyare flakor med vanliga hjulet borde ha samma som 2pet compact dvs 12-30
erlan
Har kollat nu och har 13-40 i drevning, vilket kanske låter lite konstigt. Några rekommendationer utifrån detta??