Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brillan
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:42

Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av brillan »

Hallå gott folk,

Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt, så nu till slut satte jag på en sådan 3.5 hk-trim, alltså samma cylindervolym men mer insug. Och visst varvar den upp mer och ger avsevärt mer effekt på jämn mark, men 2:ans växel är mycket "kortare", måste växla ner och hämta upp jämnt och ständigt, och är som om moppen överlag har lång "startsträcka" och väldigt känslig för minsta lutning – kommer det en liten, liten backe måste jag gasa på och varva upp bra långt innan.

Detta kan jag i regel leva med och är vad jag förstått i efterhand det som sker när effekten ökar på samma cylinder, problemet är att moppen blivit svag i backarna. Jag har en jäääkla backe vid mitt hus som moppen tidigare har tagit utan problem, men nu med trimmet blir det att trampa som en galning (kommer i praktiken inte upp). Lite poängen med trimmet var ju just att motorn ännu bättre skulle ta alla backarna häromkring, med eller utan last.

Vad gör man i detta fallet? Mer effekt från förgasaren får jag inte. Är det drevningen som ska fixas? Vill ju ha mindre fart och mer styrka. Eller är det något fel på motorn? (Vet att topplocket läcker men det har det alltid gjort mer eller mindre).

För full disclosure ska jag säga också att jag igår bytte ut den gamla sotiga kolven till trimkolven (är det övh. någon skillnad på dessa!?), varav motorn gjorde lite sämre ifrån sig. Gjort något fel här eller ska kolven liksom köras in?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av Rexxy »

För mer drag över hela registret rekommenderar jag mer kubik. Annars ska du leta reda på en membrancylinder. Dom ger bra ork på lågvarv!
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av johannnes »

Läckande topplock gör ju inte så gott för styrkan. Kanske har det börjat läcka mer nu?
Kolven och cylindern körs in ja, mer eller mindre av sig självt(dock finns det väl bättre och sämre riktlinjer att följa). sedan brukar man känna att kompet känns bättre:)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av erlan »

du har inte samma problem som "rbd2rbd", att kolven är fel?
vilken 3,5a har du.

erlan
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av Braxmatte »

brillan skrev:Hallå gott folk,

Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt
Borde det inte sitta fläktkyld treväxlad hand på den
Är det nåt ihopplock så ska du nog kolla drevningen
Vad sitter det på för drev nu?
brillan
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:42

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av brillan »

erlan skrev:du har inte samma problem som "rbd2rbd", att kolven är fel?
vilken 3,5a har du.

erlan
Handlade trimkit från mopeddelar.se, 38mm fartvindskyld med 12mm Bing. Kolven kändes identisk till den gamla men kan inte påstå att jag mätte.
Borde det inte sitta fläktkyld treväxlad hand på den
Är det nåt ihopplock så ska du nog kolla drevningen
Vad sitter det på för drev nu?
Det är alltså en 2-(hand)växlad med trampstart. Har faktiskt inte koll på drevningen men kollar i helgen och återkommer då.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av erlan »

dom allra tidigaste hade 2växlad motor. dom hade större hjul än senare flakor.
borde ha 12-36 i drevning. nyare flakor med vanliga hjulet borde ha samma som 2pet compact dvs 12-30

erlan
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av ughla »

Brorsan har en gammal med stora bakhjulet men den har en treväxlad motor som mycket troligt suttit där från början. Kan man läsa någonstans skillnaden mellan dessa årsmodeller, har försökt titta på raketsports sida men man kanske läser för slarvigt :P
NV 1127
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av erlan »

mo-ped.se kan vara en källa till information.
men jag tror att det bara var dom allra första årsmodellerna som hade 2vxl.

erlan
brillan
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:42

Re: Sachs 2/S flaka - optimera trim??

Inlägg av brillan »

erlan skrev:dom allra tidigaste hade 2växlad motor. dom hade större hjul än senare flakor.
borde ha 12-36 i drevning. nyare flakor med vanliga hjulet borde ha samma som 2pet compact dvs 12-30

erlan
Tack för svar.

Har kollat nu och har 13-40 i drevning, vilket kanske låter lite konstigt. Några rekommendationer utifrån detta??
Skriv svar