Motorrenovering Sachs Compact 3vxl fot

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
quattro
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jun 2008, 23:00
Ort: Arvidsjaur

Motorrenovering Sachs Compact 3vxl fot

Inlägg av quattro »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har precis köpt en 3 växlad Compact (kanske en tidig 70!? det står SACHS 50/3 på motorn).
Tyvärr så är växelaxeln av! Och kicken fjädrar bara, den hugger aldrig in..
Jag förstår att detta innebär klyvning av motorn för bla byte av växelaxeln.

Var kan man köpa dessa delar till rätt kurs?
Vad kan det vara med kicken/vanliga fel?
Finns det kompletta lagerkit att köpa till hela motorn?

Är det nånting speciellt man bör tänka på då man klyver och sätter ihop en sån här motor?
Jag vill gärna ha tips på sånt som brukar slitas på en sån här motor då jag vill köpa allt innan jag kör igång, så det inte blir en massa onödig väntetid på delar (jag bor i norra norrland så det blir postorder på det mesta...).
Jag mekar bilar till vardags så verktyg har jag.

Tack på förhand!
/Patrik i Arvidsjaur <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det vanligaste felet om kicken inte tar är fel olja i motorn vilket gör att lamellerna slirar.

Växelaxel och lager finns att köpa här:
http://www.eklundsmopedomotor.com/
och här:
http://rinab.jetshop.se/

Ramlager ska vara L17, byt gärna packboxar också. Kopplingslagret behöver bytas om du får ett glapp då du försöker rucka på kopplingkorgen. Svänghjulsavdragare för Bosch tändsystem kan vara bra att inhandla om du inte har en redan, billiga också sabbar du inte svänghjulet i onödan.

Att tänka på: det vanligaste problemet som uppstår om man inte mekat med sachs är att man inte spänner kickaxeln i motorn innan motorn läggs ihop. Se tråden: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=148&postdays=0&postorder=asc&start=0&mforum=raketsport

Du kan också ta hjälp av rep. anvisningen Sachs 50/3 som finns på sidan sprängskisser:
http://www.raketsport.com/sprangskisser.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på om det inte skulle gå att göra någon slags renoveringsmall och lägga upp här på sidan, jag tycker det börjar bli tjatigt med alla dessa frågor om samma sak, jag vet att hasse Sachsmek hadde gjort en fin sån, men den har tyvvär flugit ut i cyberrymden för nåt år sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har letat i burken, det visade sig att jag har en del av Hasse:s renoveringsguider sparade. Är det någon som har kontakt med honom, så vi får tillstånd att lägga ut dessa här på sidan. <!-- </EdIndex> --></div>
quattro
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jun 2008, 23:00
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av quattro »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tar gärna emot en renoveringsguide!
patrik190@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktiga avdragare för ramlagrena är bra att ha en kille på blocket brukar sälja dom. schims till ramlager behöver du troligen, fins på momentum. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:Riktiga avdragare för ramlagrena är bra att ha en kille på blocket brukar sälja dom. schims till ramlager behöver du troligen, fins på momentum.
samma kille säljer även växelaxlar, simtus tror jag han kallar sig <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
quattro skrev:Jag tar gärna emot en renoveringsguide!
patrik190@hotmail.com
Nej jag skickar inte ut dom hur som helst utan att ha tillstånd av Hasse, som är en gammal kompis, men jag har slarvat bort hans tel nr och e-post <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ALLA frågor är välkomna! Inget är för tjatigt eller dumt. Hur ska man annars komma igång om man är ny moped entusiast? Självklart man ska fråga dom som hållit på lite längre.

Jag har själv funderat på att göra en "modernare" förenklad guide, men har lite ont om tid just nu.

Annars är nog "REPARATIONSANVISNING SACHS 50/3 och 50/4" guiden den mest utförliga som finns. Det är den som finns på sprängskisser.

Jag vill inte heller att Hasses grejer läggs ut utan godkännande. Jag PM:ar hans adress till dig Tompa. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag skrev lite fel, Tradera ska det vara inte blocket. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har skickat ett meil till honom nu, och det har inte kommit tillbaka, så den adressen kanske finns kvar <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått ok från Hasse nu, så det är bara lite tid som saknas, men det finns säkert någon som tillverkar timmar också :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
quattro
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jun 2008, 23:00
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av quattro »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Jag har fått ok från Hasse nu, så det är bara lite tid som saknas, men det finns säkert någon som tillverkar timmar också :lol:
Jag väntar... Hoppas att du får tid snart :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hrm, det var några veckor sedan jag meijlade över dessa till raketsport, jag vet inte vad som har hänt efter detta,
jag har några andra instruktioner kvar som inte är klara

den 25/6 skickade jag 3 st instruktioner <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit super förkyld i en vecka, så då blev inget gjort. Men jag jobbar på det! Har problem att lägga upp bilderna eftersom det är i ett format som forumet inte tar och de går inte att spara om dom, men det ska nog lösa sig snart. Lägger in högväxel imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar