Hur fort med 8.5 mm förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Ställer en hypotetisk fråga.

Hur mycket kan man maxa en std Sachs cylinder med bibehållet std insug och förgasare ?
Kolvjack, cylinderhöjning, överströmmare, avgasport och pipa mm, allt är tillåtet, utan att röra förgasaren eller insug, vad kan man förvänta sig att en sådan modifiering kan göra i hastighet.

Hur mycket påverkar de olika modifikationerna ?

Kolvjack :
Cylinderhöjning :
Kompressionshöjning :
Överströmmare :
Avgasport :

Ska ha en liten intern tävling och se hur långt man kan komma med dessa modds :-)

Mvh
Stefan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Micke S »

Gissar på 2 hp 50 km/h :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Gissar på 2 hp 50 km/h :shock:

Hissnande farter :D :shock:

Hur mycket gör de enskilda ingreppen då ?

Stefan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av erlan »

det är nog svårt att gissa vad dom enskilda ingreppen ger.eftersom alla punkter ska samverka
men det som jag tror är viktigt är att allt går lätt.
noggrann inshimsning av alla spel.
på min 1279 gav statisk balansering av vevaxeln 3km/h, men det var från ett dåligt utgångsläge.
en gokartmekaniker lärde mig att om det gick att se minsta slitge på kedjedreven så gick dom så tungt
att man var chanslös, man blev frånåkt helt enkelt. och det var i en klass med enhetsmotorer och extrem trimkoll.
har du hjul med fasta lager så väljer du C3 eller C4 lager
får ni borra till 39mm så kan man välja zyndappkolv isället för att höja cylindern
sachs 505 finns med en kolvring.
eller måste ni ha rätt kolv? i så fall, måste ni montera båda kolvringarna?
är det plan väg det hanlar om så satsa på en tvåpet. förslagsvis i en 1279.
och det först du kollar på motorobjektet är att blockhalvorna är ett par.
siffran/siffrorna på undersidan av vevhuset ska vara samma.
kan mycket väl funka med block som inte är ett par, men med så mycket jobb som ett sånt här
projekt innebär så vill du inte chansa.

erlan
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Skunkworkz »

Om det bara är std storlek på pluggen som gäller, så hjälper det att göra en plugg med en riktig venturi form.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Falkfish »

Skunkworkz skrev:Om det bara är std storlek på pluggen som gäller, så hjälper det att göra en plugg med en riktig venturi form.
Hej.

Jo jag har för mig att Erlan tipsade om det i en tidigare tråd, men vi får ej röra varken insug eller plugg..

För övrigt, vad det beträffande venturiformen, bör inte den nya pluggen i så fall gå ända ut till förgasar"planet" dvs insugsflänsen för att det inte ska bli turbulent vid övergången ?

Ska formen enbart bestå av en enkel kona, eller ska venturidelen ( smalaste delen ) vara vid delningsplanet/förgasarflänsen ?

Stefan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av erlan »

jag stoppade GPSen i fickan och tog en provtur på min fusktrimmade 1279a idag.
på någotsånär plan väg gjorde den 38 och när den fick sjunga ur utför en litem backe stod GPSen på 42.

den är borrad till 6e överdimension med suzukikolv som har nederkanten justerad till rätt höjd.
rätt cylinderfotspackning, avgasporten lite justerad. överkanten på cylindern och toppen justerad så det är en klämspalt så tunn jag vågade. kommer inte ihåg mått. och insug och förgasare konade så dom bara har rätt mått
närmast pckningen. vevaxeln statiskt balanserad liggande på två linjaler.
kommer inte ihåg mått på tändningen, om jag ens mätte, justerade till den gick bäst.

om ni ska hålla er till svensk orginaldrevning så tror jag ni får jobba för att nå 50.

och angående virvlar vid skarven mellan cyl och förgasare. gamla svenska orginal förgasarpackningar hade mindre hål än dagens.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Falkfish »

erlan skrev:jag stoppade GPSen i fickan och tog en provtur på min fusktrimmade 1279a idag.
på någotsånär plan väg gjorde den 38 och när den fick sjunga ur utför en litem backe stod GPSen på 42.

den är borrad till 6e överdimension med suzukikolv som har nederkanten justerad till rätt höjd.
rätt cylinderfotspackning, avgasporten lite justerad. överkanten på cylindern och toppen justerad så det är en klämspalt så tunn jag vågade. kommer inte ihåg mått. och insug och förgasare konade så dom bara har rätt mått
närmast pckningen. vevaxeln statiskt balanserad liggande på två linjaler.
kommer inte ihåg mått på tändningen, om jag ens mätte, justerade till den gick bäst.

om ni ska hålla er till svensk orginaldrevning så tror jag ni får jobba för att nå 50.

och angående virvlar vid skarven mellan cyl och förgasare. gamla svenska orginal förgasarpackningar hade mindre hål än dagens.

erlan

Kul det där med gps, men oj vad man trott att det gått betydligt fortare än vad det gör enligt gps:en :-(

Hur som helst, testade med compacten i går, en 1252 med följande setup :

Cylinder :
Höjd 1.7 mm ( kan höjas 0,5mm till för att frilägga överströmmarna helt ),avfräst 2 mm på cylinderns höjd för att få hyfsad klämspalt, cylinderkjolen avtagen så höjden är 15 mm, bredare "passage" till spolkanalerna, spolkanaler orörda, avgasport justerad.
Topp :
Polerat original förbränningsrum ( ej planad topp )
Kolv :
kolvkjol avtagen 3 mm på insugssidan, samt ett kolvjack på 2 mm även här är det en bredare passage urtagen i kolven för överströmmare.
Avgas :
:-) Original bulig för lång krök med ett igensotat original passivt avgas.
Tändning :
Std med högsta möjliga förtändning, ( plattan vriden i botten )

Drevning :
Std

I övrigt helt std..

Gps plan väg 40 km prick, med lätt sidvind 42 km
Jakten går vidare....
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av TolvNollNio »

Hur går det här projektet?
Tillfälligt nerlagt pga väderleken kanske?

Berättade om detta för en som kört lte dragrace med KS 50 och han tyckte det här lät kul.

Funderat på om 1209:an kanske kan nå 40km/h med liknande smygtrim.
Kolven har fått ett lite lite högre jack likt en överdimensionskolv som finns på hyllan, men skulle tro höjning av cylindern gör mer nytta?
Blå/vit Monark 1209
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Falkfish »

TolvNollNio skrev:Hur går det här projektet?
Tillfälligt nerlagt pga väderleken kanske?

Berättade om detta för en som kört lte dragrace med KS 50 och han tyckte det här lät kul.

Funderat på om 1209:an kanske kan nå 40km/h med liknande smygtrim.
Kolven har fått ett lite lite högre jack likt en överdimensionskolv som finns på hyllan, men skulle tro höjning av cylindern gör mer nytta?
Hej.
Jag nådde en hastighet av 52 km på min kompact med std fugge, observera dock att detta var en medelhastighet, mätt både uppför och utför, i en lång backe / ( 1 ,5 km ), ja ni förstår vad jag menar...

Tävlingen är nu över och jag har gått vidare, senast idag gjordes en liten uppgradering, drog pluggen och justerade lite vinklar, satte på en 12 mm förgasare, resultatet blev en svag ökning av topphastigheten till ca 55 km ( ej gps:ad ) men generellt en starkare moppe över hela registret..

Lutar starkt åt att en större förgasare med en större generell area kommer att öka hastigheten ytterligare 5 - 10 km beroende av setup, fortfarande " ganska basic " modifikationer.

Nästa mål är 60 km ( gps i medel ) med hemmafilat och 12mm fugge.. ( drömmer om 70 km :-) )

Tror att 1209 : an har större möjligheter att nå dessa hastigheter lättare än Compacten..


S
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av TolvNollNio »

Finns säkert någon bra formel för att räkna ut hur långt 56,71mm2 förgasare räcker.

Orginal drevning alltså och 52km/h. Din Compact måste varva en hel del mer nu!

Har en sliten "pluggen ur" cylinder och en dåligt uppborrad std förgasare samt en planad topp, hmm.... :twisted:
Blå/vit Monark 1209
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Falkfish »

TolvNollNio skrev:Finns säkert någon bra formel för att räkna ut hur långt 56,71mm2 förgasare räcker.

Orginal drevning alltså och 52km/h. Din Compact måste varva en hel del mer nu!

Har en sliten "pluggen ur" cylinder och en dåligt uppborrad std förgasare samt en planad topp, hmm.... :twisted:
Har glömt att fylla i, men kör drevning 14 / 38.
Ny frisk kortad krök, samt ett Jamarcol open flow..

S
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Skunkworkz »

Det är cylindern som är den viktiga, det var inte ovanligt när man var ung att vissa bara bytte cylle. En kompis körde med 6,3hk och original 10mm förgasare på
sin Zundapp, toppade 80 men inget vidare acc.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av Conrad Engström »

Min Compact med 3 vx fot gör 46 km/tim Allt är otrimmat, men noga monterat och justerat.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Hur fort med 8.5 mm förgasare

Inlägg av TolvNollNio »

Skunkworkz skrev:Det är cylindern som är den viktiga, det var inte ovanligt när man var ung att vissa bara bytte cylle. En kompis körde med 6,3hk och original 10mm förgasare på
sin Zundapp, toppade 80 men inget vidare acc.
Var inte så händig i början av moppe-karriären så farsan var den som skötte mekandet.
Första moppen var en Crescent 50SS och första "trimmet" blev en uppborrad förgasare cocos_acc.gif enda skillnaden som märktes var väl nervositeten på föraren att farsan skulle upptäcka detta.
Första moppen blev också första motor-raset.
Min 50SS fick då en Husqvarna flinta istället.
Herrejävlar vad slö hate-wall.gif men det gick åtminstone backa med den, hände även motorn vände håll vid tomgång vilket var spännande när man skulle iväg vid byns enda trafikljus :lol:
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar