Ritovev Sachs 17
Ritovev Sachs 17
Renoverade en 4 pet snurra åt en kompis igår.
Ett nytt vevparti var ett måste,så det blev ett Rito.
Har ju läst en del ris o ros ang dom här partierna på forumet,så lite tveksam var man ju
Men detta ex såg verkligen vettigt ut,får väl återkomma om man är lika nöjd efter uppstart idag
Ett nytt vevparti var ett måste,så det blev ett Rito.
Har ju läst en del ris o ros ang dom här partierna på forumet,så lite tveksam var man ju
Men detta ex såg verkligen vettigt ut,får väl återkomma om man är lika nöjd efter uppstart idag
Re: Ritovev Sachs 17
när nu ritovevarna fick en egen tråd, så passar jag på med en fråga:
är det någon som bara bytt veven och kört med samma setup som före?
jag är nyfiken på om någon kan beskriva skillnaden i karaktär,
före och efter, så att säga.
erlan
är det någon som bara bytt veven och kört med samma setup som före?
jag är nyfiken på om någon kan beskriva skillnaden i karaktär,
före och efter, så att säga.
erlan
Re: Ritovev Sachs 17
Hej.
Erlan, jag bytte till en rito på min 3vxl då den som satt där vart dålig.
Hur som helst, jag upplevde det som om jag faktiskt fick mer vibrationer än med originalveven, dessutom så vart vibrationerna högre upp i registret än med std.
Men det är för övrigt inte helt rättvisande då jag bytte till en Barakit från VRM och ej vet eller tänkte på att mäta skillnaden i vikt.
Det jag noterade var dessutom att det kolbultsnållagret som satt på Riton inte passade i bredd med en Barakitkolv utan man behöver ett smalare lager till detta, sachs original lager passar rätt av ( är väl samma som på tex Kreidler ).
Sedan så vart axeltapparna på veven på gränsen till att vara för tjocka 17.03 samt 17.04 så jag putsade dessa till 17.01 med ett par dragande med våtslip..
Stefan
Erlan, jag bytte till en rito på min 3vxl då den som satt där vart dålig.
Hur som helst, jag upplevde det som om jag faktiskt fick mer vibrationer än med originalveven, dessutom så vart vibrationerna högre upp i registret än med std.
Men det är för övrigt inte helt rättvisande då jag bytte till en Barakit från VRM och ej vet eller tänkte på att mäta skillnaden i vikt.
Det jag noterade var dessutom att det kolbultsnållagret som satt på Riton inte passade i bredd med en Barakitkolv utan man behöver ett smalare lager till detta, sachs original lager passar rätt av ( är väl samma som på tex Kreidler ).
Sedan så vart axeltapparna på veven på gränsen till att vara för tjocka 17.03 samt 17.04 så jag putsade dessa till 17.01 med ett par dragande med våtslip..
Stefan
Re: Ritovev Sachs 17 moppen
Det blev några km provkörning innan kompisen kom och hämtade,den kändes riktigt välbalanserad.
Kändes helt vibrations fri,kändes helt enkelt jäkligt bra.
Ett 60cc kit med jamarcolrör satt på.
Men det är väl lite för kort tid att utvärdera något ordentligt.
Men jag är så övertygad att jag köper ett till åkatilljobbetmoppen
Kändes helt vibrations fri,kändes helt enkelt jäkligt bra.
Ett 60cc kit med jamarcolrör satt på.
Men det är väl lite för kort tid att utvärdera något ordentligt.
Men jag är så övertygad att jag köper ett till åkatilljobbetmoppen
Re: Ritovev Sachs 17
nu måste jag kollmäta lagerlägena på ritovevarna jag har liggande och väntar.Falkfish skrev:Hej.
Erlan, jag bytte till en rito på min 3vxl då den som satt där vart dålig.
Hur som helst, jag upplevde det som om jag faktiskt fick mer vibrationer än med originalveven, dessutom så vart vibrationerna högre upp i registret än med std.
Men det är för övrigt inte helt rättvisande då jag bytte till en Barakit från VRM och ej vet eller tänkte på att mäta skillnaden i vikt.
Det jag noterade var dessutom att det kolbultsnållagret som satt på Riton inte passade i bredd med en Barakitkolv utan man behöver ett smalare lager till detta, sachs original lager passar rätt av ( är väl samma som på tex Kreidler ).
Sedan så vart axeltapparna på veven på gränsen till att vara för tjocka 17.03 samt 17.04 så jag putsade dessa till 17.01 med ett par dragande med våtslip..
Stefan
17,03 och 17,04 är definitivt för stort.
normal lagerpassning heter K6 om inte mitt minne bedrar mej. kan inte mått i huvudet men skulle gissa att maxmått är 17,015 eller mindre.
kreidlerlagret är samma som EKF 18/14x13.
du har förmodligen fått med ett yamahalager 15/12x16 vilket är vad man vill ha om man använder suzukikolv. vanliga sachs/zyndapp lagret är 15/12x15.
jag är närmast nyfiken på om det känns skillnad i effekt. toppeffekt och/eller bottendrrag.
barakitkolven räknas väl till racingkolvar så den är väl så lätt ssom möjligt.
jag skulle kolla om jag kunde få dit en tyngre kolvbult, t.ex sachs orginal.
gissar att barakitens kolvbult är betydligt tunnare i gods.
erlan
Re: Ritovev Sachs 17
Erlan.
Originalkolv ( 38mm ) 96,2gr inkl bult, knaster, ringar
Barakitkolv ( 39mm ) 74gr inkl bult, ring, knaster
Kolvbult std 16,1gr
Kolvbult barakit 15,1gr
Nållager 4,7gr
Stefan
Originalkolv ( 38mm ) 96,2gr inkl bult, knaster, ringar
Barakitkolv ( 39mm ) 74gr inkl bult, ring, knaster
Kolvbult std 16,1gr
Kolvbult barakit 15,1gr
Nållager 4,7gr
Stefan
Re: Ritovev Sachs 17
oj vad lätt barakitkolven är.
men som sagt, den säljs ju som racingkolv. och då ska den ju vara lätt.
byta kolvbulten räcker nog inte.
om du har höjt cylindern, eller funderar på att göra det, kan du alltid kolla om du hittar en zyndappkolv av bra kvalitet. den är ett par millimeter lägre på toppen.
men jag förstår om det svider att plocka ur den dyra barakitkolven.
erlan
men som sagt, den säljs ju som racingkolv. och då ska den ju vara lätt.
byta kolvbulten räcker nog inte.
om du har höjt cylindern, eller funderar på att göra det, kan du alltid kolla om du hittar en zyndappkolv av bra kvalitet. den är ett par millimeter lägre på toppen.
men jag förstår om det svider att plocka ur den dyra barakitkolven.
erlan
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Ritovev Sachs 17
Hur många kollar rakheten på sina RITO vevar ?
Jag kollade mina ,och en av fyra fick godkänt i första omgången
Riktade om de andra tre till rätt toleranser
Den sämsta kastade 0,7mm, det kastet såg man med blotta ögat.
Nästa tre jag fick hem var alla inom toleransen och behövde ingen åtgård.
Så dom kan kräva lite pyssel.
Jag kollade mina ,och en av fyra fick godkänt i första omgången
Riktade om de andra tre till rätt toleranser
Den sämsta kastade 0,7mm, det kastet såg man med blotta ögat.
Nästa tre jag fick hem var alla inom toleransen och behövde ingen åtgård.
Så dom kan kräva lite pyssel.
Re: Ritovev Sachs 17
jag har nog bara kollmätt min E15 ritovev, men den gick spikrakt.
en vev med 7 tiondelar i kast hade jag reklamerat.
erlan
en vev med 7 tiondelar i kast hade jag reklamerat.
erlan
Re: Ritovev Sachs 17
Erlan.erlan skrev:oj vad lätt barakitkolven är.
men som sagt, den säljs ju som racingkolv. och då ska den ju vara lätt.
byta kolvbulten räcker nog inte.
om du har höjt cylindern, eller funderar på att göra det, kan du alltid kolla om du hittar en zyndappkolv av bra kvalitet. den är ett par millimeter lägre på toppen.
men jag förstår om det svider att plocka ur den dyra barakitkolven.
erlan
Det funkar bättre om man använder sig av en solid kolvbult i stället för att nå nästan samma vikt som en std kolv, belastningen blir ju den samma på kolv/stake/vev oavsett var man lägger vikten.
Har redan höjt cylindern, och kapat av höjden, dessutom är det fortfarande std borr, 38mm så en Zundappkolv skulle inte passa, men som med all den kunskap som finns här så tackar jag för tipset och lägger detta på minnet..
Stefan
u skrev att barakitkolven var 39mm
du skrev att barakitkolven var 39mm.
var hittade du massiv kolvbult? lagerrulle från momentum?
och ja lägger vi ihop den samlade kunskapen här på forumet så kan wikipedia slänga sig i väggen.
erlan
var hittade du massiv kolvbult? lagerrulle från momentum?
och ja lägger vi ihop den samlade kunskapen här på forumet så kan wikipedia slänga sig i väggen.
erlan
Re: u skrev att barakitkolven var 39mm
Erlan.erlan skrev:du skrev att barakitkolven var 39mm.
var hittade du massiv kolvbult? lagerrulle från momentum?
och ja lägger vi ihop den samlade kunskapen här på forumet så kan wikipedia slänga sig i väggen.
erlan
Blev en stans i snabbstål som fick byta jobb till kolvbult Skulle säkert funkat med lagerrulle med, eller om det skulle behövas, kanske tom hårdmetall i värsta fall skulle funka ( om man behöver mera vikt ), lite svårare med toleranserna dock..
Ja jag skrev 39, men det vart till den andra cyllen till EKF n som den skulle sitta, har en 38 i vanliga sachsen oxå, inte lätt för dig att veta, flåt
S
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Ritovev Sachs 17
Gick fortare att rikta än att reklamera.erlan skrev:jag har nog bara kollmätt min E15 ritovev, men den gick spikrakt.
en vev med 7 tiondelar i kast hade jag reklamerat.
erlan
Re: Ritovev Sachs 17
nu har jag kollat båda mina RITOvevar som väntar på att monteras.
lagerlägena på båda låg exakt i mått och kastet nån enstaka tusendel.
kan vara dålig yta i v-blocket som skapar vibrationer i indikatorklockan.
passade även på att kolla norscandveven till flintisen, och den var även den rätt.
Hakan: vad anser du vara acceptabla toleranser i kast?
och ett tips till er som läser här.
det är mikrometer som gäller att mäta diametern på jagertapparna.
digitalskjutmått har inte tillräcklig noggranhet.
erlan
lagerlägena på båda låg exakt i mått och kastet nån enstaka tusendel.
kan vara dålig yta i v-blocket som skapar vibrationer i indikatorklockan.
passade även på att kolla norscandveven till flintisen, och den var även den rätt.
Hakan: vad anser du vara acceptabla toleranser i kast?
och ett tips till er som läser här.
det är mikrometer som gäller att mäta diametern på jagertapparna.
digitalskjutmått har inte tillräcklig noggranhet.
erlan
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Ritovev Sachs 17
Beror på vad motorn skall användas till.erlan skrev: Hakan: vad anser du vara acceptabla toleranser i kast?
erlan
En std motor max 1hk motor håller jag under 3 hundradelar.
En motor som skall få lite mer pulver vill jag ha på max 1 hundradel .
Byter jag vevstake så försöker jag rikta tills den ligger på max 2 hundradelar på std motor.
Jag mäter så långt ut det går på vevaxeländen.