Hva D motor, borra slidskivan?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Alfredsson »

Om man vill få mer effekt? Är det vägen att gå? Skall hålet i veven också borras eller bara skivan?
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Skunkworkz »

Du behöver ta upp båda. Men du får göra ett avlångt uttag i skivan för att få någorlunda vettig insugstid.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av 56:an »

Nä, runt hål eller nästan runt ska det va annars får du inte den fina gången och det enorma vridmomentet från tomgångsvarv, jag har själv provat så jag vet... :wink:

Skunkworts är bra men dom tänker bara på maxeffekt vid maxvarv.... :roll:


Jag klämde slidskivan mellan två rätt tjocka planhyvlade träbitar, där jag hade borrat ett hål i den ena och på så vis klarade skivan sig från att bli skev.. Skivan är lite härdad så du måste ha en vass borr.

Jag borrade även upp vevslängen lite, till 11-12 mm nånting men det var lite jobbigt med en lågvarvig handborrmaskin men det gäller att spänna upp rätt och fast så det inte lossnar eller anstränger vevlagret.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Skunkworkz »

Haha, ja så kanske det är 56:an men nu tänkte jag på en insugs timing av öppna ca 120 grader
föd och stängning ca 40 grader eöd en racer har ca 150 och 85.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av 56:an »

Mycket felar säkert hos mej men mitt logiska tankesätt har alltid visat sig fungera...

För mig är det självklart att insugningen ska börja där undertrycket börjar, eller snarare lite före det vill säga nedre dödläge och sluta när kolven är i topp där vevhuskomprimeringen börjar.

När det är ordnat så kommer motorn kännas som om den vore turbomatad som startar redan strax efter tomgångsvarv... :wink:

Kolvstyrt insug är egentligen ren idioti då insuget bara är öppet ett kort ögonblick och halva den tiden vänder det sprutar bakåt ut ur förgasaren. Fast en fördel har det ju... man behöver inte olja in luftfiltret för det oljar in sig självt :lol:

Reedventiler är heller ingen dålig lösning men det tar tid och kraft och öppna dem. Slidmatning är helt klart bäst, och jag tror den lösningen ursprungligen kommer från nån av Sovjetöststaterna... slider_anon.gif
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Skunkworkz »

Jepp, så gjorde man på motorer före 1910 talet. Tänker på insugs stängning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av 56:an »

Men tänk en fyrtaktsmotor där är insugsventilen öppen endast när kolven går ner, i alla fall är det så på min Amazon och den är stark som bara f-n på låga varv :wink:
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Skunkworkz »

Nej, din amazon har insugsventilen öppen efter ndp säkert 30-40 grader.
Du måste tänka på att bränsle luftblandningen har en massa (stannar inte med en gång).
Sedan så rör sig kolven inte mycket runt dp, 20 grader är ca 3,5% av slaget.
120/40 förslaget är vad gamla Vespor från 60-70 talet har, och dom har botten vrid.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Falkfish »

Den tiden som insugsventilen är öppen / kolven löper ner i loppet är en väldigt liten kraft som bidrar till att dra i sig färsk bränsleblandning, merparten av den kraften står faktiskt avgasventilen för, den skapar ett undertryck i cylindern långt innan kolven ens kunnat skapa ett undertryck i cylindern, det blir liksom en ejektorverkan när de förbrända gaserna strömmar under hög fart ut i avgassystemet och då bidrar till att fylla på med färskgaser innan kolven skapat ett undertryck, både avgas och insugsventilerna är ju öppna samtidigt ( inte lika mycket givetvis, dessutom olika i förhållande till vevaxelgrader ) det är detta man kallar överlapp.

Stefan
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Alfredsson »

så hur skall jag göra? nu har mig lite "lost in translation" skall då även insuget i motorblocket upp i diameter?
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Skunkworkz »

Vad vill du åstadkomma med trimningen?
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Patrik »

56:an skrev: men mitt logiska tankesätt har alltid visat sig fungera...
Tycker du ja. :)

/ P
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av 56:an »

Ja, jag upptäckte logiken vid de första kontakterna med det motsatta könet, och det var därför att jag märkte det inte alls räckte med logik, det var nästan viktigare att vara emotionell, men det har jag lärt mig först senare :oops:
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av Alfredsson »

Skunkworkz skrev:Vad vill du åstadkomma med trimningen?
Ja det är ju inte tal om nån monster trimning utan mest öka effekten lite 50km/h hade vart lagom
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Hva D motor, borra slidskivan?

Inlägg av 56:an »

Skunkworkz skrev:Vad vill du åstadkomma med trimningen?
Väldigt bra fråga det där... thumb_up

Många vill ha ett mått, ofta är det i km/tim, men jag tänker inte riktigt så... För mej känns det viktigare med en motor som ger körglädje eller på något annat sätt är tilltalande och det där kan vara lite olika men förstås även toppfart :)
Skriv svar