Som rubriken lyder
Motorn i fråga är en 2 växlad luftkyld historia. Har sneglat på ett "kinatrim" med 3,5hk cylinder, är det bara rena skiten eller är dom prisvärda?
Jag är inte ute efter några världsrekord, utan kanske att få upp marschfarten till en skälig nivå (40-50?). Kan det räcka att bonntrimma den på vanligt manér? Dvs jacka kolv, borra insug, plana topp osv?
Det jag undrar är alltså egentligen om det lönar sig att lägga 1500:- på ett trimkit eller om jag lika gärna kan lägga ner några timmar på att fila upp grejerna gratis och ändå uppnå en åkbar hastighetsnivå ös på med åsikter och förslag!
Tack på förhand!
Hur får man fart på en sachs?
Re: Hur får man fart på en sachs?
det här har diskuterats åtskilliga gånger på forumet, så om du letar så hittar du många åsikter.
erlan
erlan
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Hur får man fart på en sachs?
Du kan ju fråga en Husqvarnaägare om du kan få hanka, då blir det fart på Sachsen.
Jag brukar nämligen köra ifatt min kompis som kör raketarsle och fråga om han vill hanka, han brukar bli så glad så.
Jag brukar nämligen köra ifatt min kompis som kör raketarsle och fråga om han vill hanka, han brukar bli så glad så.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Hur får man fart på en sachs?
Skaffa en gradskiva!
Här har du durationerna på en 4,3hk cylle.
Avgas 164
Spol 113
Insug 137
Det är roligare att trimma själv än att montera köpetrim!
Här har du durationerna på en 4,3hk cylle.
Avgas 164
Spol 113
Insug 137
Det är roligare att trimma själv än att montera köpetrim!
Re: Hur får man fart på en sachs?
Hej, jag har själv en 2 vxl SACHS av klassisk modell som jag nyligen monterat en Kina "3,5hp" cylinder och topp på. Jag använder original 12mm förgasaren och har hunnit med ett par provrundor. Jag tycker det fungerar bra och jag fick den karaktär på momentkurvan som jag förväntade mig. Gjutningen på cylindern och toppen är helt ok vad jag kan bedöma, kolven känns dock lite enklare än original. Ändrade från 36 till 28 kugg bak också. Det finns säkert "förståsigpåare" här som har åsikter om portutformningar och tider men jag är nöjd så här långt.
/Stummis
/Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...