Rundvev blypluggar som motvikt?
Rundvev blypluggar som motvikt?
Hej. En snabb fråga. Folk använder tungsten som motviktspluggar för att uppnå rätt balansfaktor i rundvevarna. Varför inte pluggar av rent bly? Är ju tyngre.. Säkerligen för mjukt och måste kapslas eller något. Bara lite nyfiken då jag är i planerna på att nc-fräsa fram ett vevparti i rostfritt. Sno axlarna från Sachs L17-veven eller rentav göra ram-tapparna/armarna solida i skinkorna. Så nyfiken...
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Tämligen säkert för att det är svårt att säkra i vevskinkan.
Bly är ju en mjuk metall så den håller nog inte sin passform i längden.
En puck av wolfram kan man till och med säkra med svets, har jag för mig.
Om du kan kapsla in en blypuck funkar det säkert men det är nog enklare att gå den dyra vägen.
Bly är ju en mjuk metall så den håller nog inte sin passform i längden.
En puck av wolfram kan man till och med säkra med svets, har jag för mig.
Om du kan kapsla in en blypuck funkar det säkert men det är nog enklare att gå den dyra vägen.
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
inom pistolskytte blandar vi i antimon för att få hårdare kulor. finns i stilmetall som användes i tryckerierna förr. hjulvikter är hårda också-
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
skaften på kasserade pinnfräsar i massiv hårdhetall är tunga och fina.
skrotvärdet är väl i storleksklasswn 70 kr kilot sist jag hötrde nåt pris.
kapas med vinkelslip och skivor avsedda för sten.
erlan
skrotvärdet är väl i storleksklasswn 70 kr kilot sist jag hötrde nåt pris.
kapas med vinkelslip och skivor avsedda för sten.
erlan
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Bly har densiteten 11340 kg/m3, volfram har 19250 kg/m3. Volfram är alltså nästan dubbelt så tungt.sniffer skrev:Varför inte pluggar av rent bly? Är ju tyngre.
Stål, som vi får anta att vevpartiet i fråga är gjort av, har en densitet på lite under 8000 kg/m3 (olika för olika stållegeringar), så att blyfylla hål ger faktiskt en ganska liten ökning jämfört med att låta bli att borra hålet till att börja med och låta stålet vara kvar. Å andra sidan ger en volframplugg omkring 2½ gånger vikten på motsvarande volym stål.
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Jag har också funderat på att göra ett vevparti men jag har inte kommit på hur man får fram var vikterna skall placeras
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
sniffer skrev: Folk använder tungsten som motviktspluggar för att uppnå rätt balansfaktor i rundvevarna.
Eller så får man borra ur på motsatt sida å stoppa i expanderade öronproppar ?
/ P
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Mitt emot vevtappen, det märker du när du ska balansera veven.kejsaren skrev:Jag har också funderat på att göra ett vevparti men jag har inte kommit på hur man får fram var vikterna skall placeras
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Ska man balansera med stake och kolv eller påverkar dom inte balansen. Eller är det vikten på storänden som påverkar vevens balans. Du brukar ha koll på sånt här, Skunkworkz.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Först och främst, det går inte att balansera en 1 cyl motor riktigt. Det man gör är att man använder sig av en balansfaktor tex 50 % beror på varvtal o cylinder lutning bla för att få en så bra kompromiss som möjlig.Man använder en del av vikten på kolv o stake. Googla på balansfaktor så hittar ni/du hur man mäter upp det.
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Du balanserar ut en viss del av den sammanlagda vikten på hela kolven och den del av vevstaken som rör sig fram och tillbaka (men inte den nedre delen som roterar med veven). Och hur stor del av den vikten som vevpartiet ska ha i "motbalans" hänger på saker som vid vilka varvtal man vill lägga de värsta vibrationerna på (förslagsvis ett varvtal motorn aldrig når så det blir ett icke-problem).
Så med andra ord, medelsvensson kan göra en kvalificerad gissning, men lär inte veta om veven faktiskt är användbar innan den sitter i en motor. Om fyllningarna skakar ur tänderna har man misslyckats och får försöka igen. Och besöka tandläkaren.
Så med andra ord, medelsvensson kan göra en kvalificerad gissning, men lär inte veta om veven faktiskt är användbar innan den sitter i en motor. Om fyllningarna skakar ur tänderna har man misslyckats och får försöka igen. Och besöka tandläkaren.
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Ahh. Fick för mig i all hast att tungsten va lättare än bly. Även fast jag vet att mina pinnfräsar är sjukt tunga i förhållande till storlek. Så ja. Tack! Då va det ju solklart varför.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
Jag gjorde en vevaxel till Sachs med 44 i slag. Jag använde orginaltapparna, som är koniska. Vevstaken var en stålstake. Jag borrade ur runt vevstaken och svarvade aluminiumpluggar i två delar. Ser ut som frostpluggar i bilmotorer. Vevaxeln sitter i en treväxlad motor. Den vibrerar i början av varvregistret. Därefter är det ingen skillnad mot orginal. Efter som den är helrund, fyller den vevhuset mera än orginal och ökar lågfart bättre.
Re: Rundvev blypluggar som motvikt?
JassåSkunkworkz skrev:Mitt emot vevtappen, det märker du när du ska balansera veven.kejsaren skrev:Jag har också funderat på att göra ett vevparti men jag har inte kommit på hur man får fram var vikterna skall placeras
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?