Rundvev blypluggar som motvikt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av sniffer »

Hej. En snabb fråga. Folk använder tungsten som motviktspluggar för att uppnå rätt balansfaktor i rundvevarna. Varför inte pluggar av rent bly? Är ju tyngre.. Säkerligen för mjukt och måste kapslas eller något. Bara lite nyfiken då jag är i planerna på att nc-fräsa fram ett vevparti i rostfritt. Sno axlarna från Sachs L17-veven eller rentav göra ram-tapparna/armarna solida i skinkorna. Så nyfiken...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av Coolvette »

Tämligen säkert för att det är svårt att säkra i vevskinkan.
Bly är ju en mjuk metall så den håller nog inte sin passform i längden.

En puck av wolfram kan man till och med säkra med svets, har jag för mig.

Om du kan kapsla in en blypuck funkar det säkert men det är nog enklare att gå den dyra vägen.
arneby
Inlägg: 165
Blev medlem: 01 dec 2008, 00:00
Ort: SUNNE

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av arneby »

inom pistolskytte blandar vi i antimon för att få hårdare kulor. finns i stilmetall som användes i tryckerierna förr. hjulvikter är hårda också-
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av erlan »

skaften på kasserade pinnfräsar i massiv hårdhetall är tunga och fina.
skrotvärdet är väl i storleksklasswn 70 kr kilot sist jag hötrde nåt pris.
kapas med vinkelslip och skivor avsedda för sten.

erlan
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av G-son »

sniffer skrev:Varför inte pluggar av rent bly? Är ju tyngre.
Bly har densiteten 11340 kg/m3, volfram har 19250 kg/m3. Volfram är alltså nästan dubbelt så tungt.

Stål, som vi får anta att vevpartiet i fråga är gjort av, har en densitet på lite under 8000 kg/m3 (olika för olika stållegeringar), så att blyfylla hål ger faktiskt en ganska liten ökning jämfört med att låta bli att borra hålet till att börja med och låta stålet vara kvar. Å andra sidan ger en volframplugg omkring 2½ gånger vikten på motsvarande volym stål.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av JanneL »

Jag har också funderat på att göra ett vevparti men jag har inte kommit på hur man får fram var vikterna skall placeras
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av Patrik »

sniffer skrev: Folk använder tungsten som motviktspluggar för att uppnå rätt balansfaktor i rundvevarna.

Eller så får man borra ur på motsatt sida å stoppa i expanderade öronproppar ?

slider_anon.gif


/ P
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av Skunkworkz »

kejsaren skrev:Jag har också funderat på att göra ett vevparti men jag har inte kommit på hur man får fram var vikterna skall placeras
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?
Mitt emot vevtappen, det märker du när du ska balansera veven.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av Baronen »

Ska man balansera med stake och kolv eller påverkar dom inte balansen. Eller är det vikten på storänden som påverkar vevens balans. Du brukar ha koll på sånt här, Skunkworkz.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av Skunkworkz »

Först och främst, det går inte att balansera en 1 cyl motor riktigt. Det man gör är att man använder sig av en balansfaktor tex 50 % beror på varvtal o cylinder lutning bla för att få en så bra kompromiss som möjlig.Man använder en del av vikten på kolv o stake. Googla på balansfaktor så hittar ni/du hur man mäter upp det.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av G-son »

Du balanserar ut en viss del av den sammanlagda vikten på hela kolven och den del av vevstaken som rör sig fram och tillbaka (men inte den nedre delen som roterar med veven). Och hur stor del av den vikten som vevpartiet ska ha i "motbalans" hänger på saker som vid vilka varvtal man vill lägga de värsta vibrationerna på (förslagsvis ett varvtal motorn aldrig når så det blir ett icke-problem).

Så med andra ord, medelsvensson kan göra en kvalificerad gissning, men lär inte veta om veven faktiskt är användbar innan den sitter i en motor. Om fyllningarna skakar ur tänderna har man misslyckats och får försöka igen. Och besöka tandläkaren. :roll:
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av sniffer »

Ahh. Fick för mig i all hast att tungsten va lättare än bly. Även fast jag vet att mina pinnfräsar är sjukt tunga i förhållande till storlek. Så ja. Tack! Då va det ju solklart varför. :)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av Conrad Engström »

Jag gjorde en vevaxel till Sachs med 44 i slag. Jag använde orginaltapparna, som är koniska. Vevstaken var en stålstake. Jag borrade ur runt vevstaken och svarvade aluminiumpluggar i två delar. Ser ut som frostpluggar i bilmotorer. Vevaxeln sitter i en treväxlad motor. Den vibrerar i början av varvregistret. Därefter är det ingen skillnad mot orginal. Efter som den är helrund, fyller den vevhuset mera än orginal och ökar lågfart bättre.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Rundvev blypluggar som motvikt?

Inlägg av JanneL »

Skunkworkz skrev:
kejsaren skrev:Jag har också funderat på att göra ett vevparti men jag har inte kommit på hur man får fram var vikterna skall placeras
Hur tänker du räkna ut var du ska placera vikterna?
Mitt emot vevtappen, det märker du när du ska balansera veven.
Jasså :roll: :D
Skriv svar