Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lillwalle
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 mar 2015, 10:15
Ort: Norrtälje

Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Lillwalle »

Hej
Jag har en husqvarna 4212 med äggmotorn. Allt är helt original och jag vill lämna den motorn orörd (tror jag). Är det någon som vet om någon annan motor passar i denna ram. Jag skulle gärna vilja ha en lite piggare motor som alternativ vid vissa utflykter. Alternativet är att försöka få fart på ägget. Finns det i så fall någon som åtar sig att "uppgradera" husqvarna motorer då mitt kunnande i området är begränsat?
Tacksam för svar.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av bryggaren »

Flintamotor, kanske?
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Hakan »

Beror på hur fort du vill åka ?
Topp på min äggamotor efter lite pyssel 73,8km/t (GPS).
Men kräver lite invensteringar innan man är där, går att få ut ännu mer med ännu mer pyssel och ännu mer invensteringar.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... na#p205135

Att sätta på en annan motor än en äggamotor är ett helgerån , så inga sådana hemska tankar.
Lillwalle
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 mar 2015, 10:15
Ort: Norrtälje

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Lillwalle »

Härligt Håkan! Och jag som har blivit ilurad att det inte går att få fart på en äggmotor.... Att få till en motor med körglädje och kunna fara runt i 50-60 vore toppen. Åtar du dig motorjobb eller är det endast för eget bruk? Delar din åsikt att det vore tråkigt att behöva byta ut ägget!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av 56:an »

bryggaren skrev:Flintamotor, kanske?
nej nej nej.... "äggmotorn" är väldigt speciell och inte skiftningsbar med någon annan mopedmotor (vad jag snabbt kan erinra) på en moped med svingarmsfjädring bak som de senare Husqvarna modellerna hade.

Äggmotorns fästen påminner förvisso om Sachs men det speciella och som förhindrar alla försök är att motorns kedjedrev sitter på samma axel som trampaxeln alltså högre upp och därför har också svingarmslagringen fått samma plats högre upp för att kedjedrevens linje ska bli den rätta. Observera att det endast gäller mopeder med baksving.

Hej Lillwalle :)

Som så många andra som kommer hit är din enda identitet ett alias eller en signatur.
Nån som vill sälja till dej eller hjälpa dej undrar förstås vart du bor och det brukar man sätta in i profilen, kanske inte gatuadress men åtminstone om det är i Norrland eller i Skåne :wink:
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av bryggaren »

Frågan var väl från Lillwalle om det går att byta till någon annan motor, om jag fatta rätt från början. Led en okunnig, men är det inte samma fästen på flintan, menar du? Om det är det, så finns det ju en del trimgrejer att köpa till flintan, och det torde vara lättare att hitta en flintamotor till skäligt pris. Förresten, har inte en 4212 svingarmsfjädring bak? Mina har då det, både min Cornette och min 4112, båda har den fantastiskt snygga och snabba äggmotorn.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Hakan »

Ja även min Husqvarna Lyx 4012 har svingarm, ja iaf hade den det sist jag körde med den.

Vad 56:an menar med senare "Husqvarna "modeller vet jag ej men de sista som tillverkades av just Husqvarna hade äggamotorer.
MCB tog ju över 1963 och då sattes Flinta motorn i Lyxen , men enligt min åsikt är detta inte längre en äkta Husqvarna.
Det ska vara 1962 och äldre, That's my cup of tea. 8)
Lillwalle
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 mar 2015, 10:15
Ort: Norrtälje

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Lillwalle »

Tack för ert engagemang! Bryggaren: Min tanke från början var att lämna min nuvarande motor helt original och införskaffa en till motor att "mixtra" med. Jag hade fått för mig att äggmotorn var hopplös att trimma men Håkan har ju bevisat motsatsen :)
Nu väcktes ju då intresset att få fart på ägget då även jag tycker att det ska sitta "rätt" motor i ramen.
56:an nu har jag lagt till ort, tack för tipset!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av 56:an »

bryggaren skrev: men är det inte samma fästen på flintan, menar du?
Nej, det är helt olika. Jag försöker förklara att äggmotorn är en särling bland övriga gamla mopedmotorer, den är väldigt speciell, inte lik någon annan mopedmotor.

Problemet är kommunikation, därför att de här mopederna hade inget namn, bara olika nummer. En Roulette är alltid en Roulette, en Cornette är en Cornette men Lillwalles moped har inget namn, bara ett nummer så det blir svårt och ha en dialog.

Lillwalles mopedtyp fanns både med ägg- och flintamotor och skillnaden på ramarna är svingarmens fäste i ramen som är speciell för äggmotorn därför motordrevet är högre placerat (på trampaxeln) som ingen annan gammal mopedmotor har (vad jag kan minnas).

Man kan föreställa sig det är lättare skiftningsbart bara för det står "Husqvarna" på bägge men så är det inte. Äggmotorn är en udda fågel.

Ställ upp ett antal mopedmotorer (Sachs, JLO, Zündapp, Pilot m.fl. m.fl.) med svänghjulskåpan borttagen och jämför så ser du direkt att äggmotorn är olik de andra och inte passar.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av bryggaren »

Tack för att du bringade klarhet i detta mysterium. Än kan man lära sig något. Tyckte det var konstigt att modellen 4012-4312 inte hade samma motorfästen, men nu vet jag bättre. slider_thankyou.gif
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Men passar inte flintas cylinder.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta ut Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av 56:an »

Jo, det ska den göra och kolven också :)

Kanske topplocket med om man mixtrar lite med motorfästet :D
Skriv svar