Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
sådant spår i kåpan får man även om kopplingslagret blir för glappt.
erlan
erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Å ja. Det går ju verkligen jättebra det här. Har precis monterat kopplingen då jag inser att jag lyckas kröka/vrida hela vevpartiet. Veven viftar gött på armarna när man kollar på de utgående axlarna. Slår kraftigt på båda sidor. Känns inte riktigt som att den där EKF-veven vill vara med om detta. Och då mätte jag upp längst ut på svänghjulsaxeln till mindre än 0.02mm radiellt slag när jag satte ihop det. Hmmm.. VRM-vev hmm hmm.. Göra egen.. hmm. Måste jag?
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Du kan rikta veven du har och svetsa där det kan vrida sig så spar du både arbete och pengar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Mmmm gjort den den resan.sniffer skrev:Å ja. Det går ju verkligen jättebra det här. Har precis monterat kopplingen då jag inser att jag lyckas kröka/vrida hela vevpartiet. Veven viftar gött på armarna när man kollar på de utgående axlarna. Slår kraftigt på båda sidor. Känns inte riktigt som att den där EKF-veven vill vara med om detta. Och då mätte jag upp längst ut på svänghjulsaxeln till mindre än 0.02mm radiellt slag när jag satte ihop det. Hmmm.. VRM-vev hmm hmm.. Göra egen.. hmm. Måste jag?
Vill du att den sjunger som en Vaz eller Rolls,värt varje öre
Å glöm inte,håller för det
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Pratade med Roffe idag och vevarna är tvärslut.
Nya kommer tidigast i mitten på sommarn om jag förstod honom rätt.
Nya kommer tidigast i mitten på sommarn om jag förstod honom rätt.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
ja, då är det nog många som blir intreserade igen av vart dom där ritovevarna tog vägen.
erlan
erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Som om jag inte redan haft isär den en gång redan. Tyckte iofs då att den satt redigt gött i konerna. Men tydligen inte...Micke S skrev:Du kan rikta veven du har och svetsa där det kan vrida sig så spar du både arbete och pengar.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Jotack. Jag är redan med på Roffes lista sen några månader.kejsaren skrev:Pratade med Roffe idag och vevarna är tvärslut.
Nya kommer tidigast i mitten på sommarn om jag förstod honom rätt.
Men förstod redan då på han att det skulle dröja. Så vad gör man..? Materialet för att tillverka egen finns redan på bordet här. Men i kvalitet med Roffes är svårt. Med tanke på härdning osv. Så hmm. Funderar..
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Jag gissar att en sådan här som fixeras med svetsning borde kunna bli precis lika stark som en köpt värstingvev eller åtminstone bli skottsäker jämfört med en standardvev. Det räcker antagligen med att göra några fickor som man lägger svetsar i så eliminerar man risken helt för att veven kan vrida sig.sniffer skrev:Som om jag inte redan haft isär den en gång redan. Tyckte iofs då att den satt redigt gött i konerna. Men tydligen inte...Micke S skrev:Du kan rikta veven du har och svetsa där det kan vrida sig så spar du både arbete och pengar.
Går man på den lösningen har man tjänat in en 20 tons hydraulpress redan på första jobbet.
- Bilagor
-
- 601040.jpg (21.25 KiB) Visad 4842 gånger
-
- Samarin.jpg (159.78 KiB) Visad 4843 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
nu har jag ingen aning om hur bra maskinpark du har tillgång till.
men jag har fått tipset att svetsa ihop båda vevskivorna och bearbeta hålen samtidigt för att få samma avstånd.
sen svarva isär dom utvändigt sist.
beträffande härdning så blir det mer och mer vanligt att härda ämnena före bearbetning. jag har ingen aning om hur hårt man härdar en racevev, men tvivlar på att det ska vara hårdare än att hårdmetall fortfarande funkar bra.
erlan
men jag har fått tipset att svetsa ihop båda vevskivorna och bearbeta hålen samtidigt för att få samma avstånd.
sen svarva isär dom utvändigt sist.
beträffande härdning så blir det mer och mer vanligt att härda ämnena före bearbetning. jag har ingen aning om hur hårt man härdar en racevev, men tvivlar på att det ska vara hårdare än att hårdmetall fortfarande funkar bra.
erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Niltan skrev nånstans att nya kppplingar kommer nästa vecka OCH vevar med 44slag
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
ja om nån importör lyckats lägga vantarna på partiet med rito 44vevar så har han ju timat bra, om VRM-Roffe inte har några.
och i så fall lär det ju hamna några Ritovevar i motorer med riktigt elak effekt. och då lär det visa sig vad dom går för.
'erlan
och i så fall lär det ju hamna några Ritovevar i motorer med riktigt elak effekt. och då lär det visa sig vad dom går för.
'erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Det är inte ritovevar som Niltan ska få hem.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Jag kör det mesta i min stora CNC-fräs. Men det där med härdning och slipning är inget jag vanligtvis pysslar med. För vad jag vet så slipar Roffe fram det sista hundringarna på sina vevar. Sen är mycket framtaget i ett och samma stycke. Så tror faktiskt hans vevar är bland det mera gedigna. Och om inte annat jävligt hårda till ytan.erlan skrev:ja om nån importör lyckats lägga vantarna på partiet med rito 44vevar så har han ju timat bra, om VRM-Roffe inte har några.
och i så fall lär det ju hamna några Ritovevar i motorer med riktigt elak effekt. och då lär det visa sig vad dom går för.
'erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
nu blev jag nyfiken, är det nån som extraknäckt i en cncsvarv med tillräckligt många axlar?Svartsjö skrev:Det är inte ritovevar som Niltan ska få hem.
erlan