Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Sura »

Bild

Mitt kopplingskit till reserv EKF:en som ligger på hyllan och väntar på att nån ska rasa...
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Sura skrev:Här är lite om mitt kopplingsbygge som verkar hålla i bra, när den gamla 4 lamellaren sa upp sig!
http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... t2336.html
Ah. Riktigt stiligt. Bara rakskuret som saknas. ;)
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av andazon »

En fråga/fundering angående distansen som behövs vid så grov koppling.
Skulle det kunna gå att använda sig av en högerkåpa från en Saxonette istället?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Sura »

Jag hade ett kitt för rakskuret förut, men sålde det till Selma.
Om det räcker med Saxonette kåpan vet jag inte, jag har en bekant som vattenskär åt mig, så jag kör med distans.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Svartsjö »

Saxonette kåpa fungerar utmärkt, jag har en på min EKF. Visst är kopplingen fet men den mindre diametern gör att man inte behöver så tjock distans som man tror att man behöver.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Hmm. Nu är det dåligt. :/ Äter ju lager detta! Och slirar denna speciallösning med 3-lameller som inget. Fösta fullgasen på 3:an! Frågan är om det ens räcker med 4:a lameller alltså. Har bra med mos kvar i maskin när det börjar.
Bild

Så andra lösningar välkomnas nu. Och skall jag bygga som "sura" här så vill jag ha rakskuret.. Någon som sitter på dreven?

Även rekommendation på bra olja för både hårt lastad växellåda och antikopplingsslir välkomnas också. Just nu åker jag ren kvalitetsolja. Samma som gubbarna åker i topfuel-maskinerna och deras diffar och växellådor. Rött slem.. Men kanske inte optimalt för dessa lameller. Fungerar dock optimalt i min 8-skiviga sinter-differential på turbo-bygget. Men men. Nog inte samma sak riktigt. Detta är ju organisk.

Så tacksam för mer lösningar. /Daniel.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

Är botten i korgen på din koppling helt plan och likadant med stålskivorna, är de helt plana? Det räcker med att det är dålig anliggning på någon av friktionsytorna så kommer den att sätta gränsen för hela kopplingspaketet.

Har oljan en sådan konsistens som du bekriver så har den antagligen inget i en moppekoppling att göra. Oljan måste kunna pressas ut snabbt och effektivt från lamellpaketet när det ska driva.

Kolla även att det finns spel där det ska finnas så att lamellpaketet trycks ihop ordentligt och att fjädrarna inte behöver fjädra ut långt annan kopplingen drar (för att ha så högt fjädertryck som möjligt). Skillnaden i hoptryckning mellan när det är frikoppplat respektive kan dra med max moment ska vara så liten som möjligt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Olja: CRUGAR CG 600 SAE 75W

Ytorna är platta såsom på hundradelen i ospänt läge. Avsvarvade och kontrollerade till 100% vid montering. Fjädervägen är näst intill minimal till bottade fjädrar osv.. Även hårdare sådana än på originalkopplingarna. Så går ej va mera noggrann där.

Sen angående att oljan skall pressas ut osv. Det är ju inte som smör direkt om man säger som så. Och heller ej när jag dumpar kopplingen den slirar. Snarare över 10000rpm när allt mos börjar komma. Men men. Va för olja skall jag prova innan jag ger upp och bygger eget. Tips? Så har vi provat det med.

/Daniel.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

OK växellådsolja SAE 80/90 GL1 eller deras SAE 30 gräsklipparolja, båda fungerar mycket bra och om det slirar med någon av dem är det inte oljan det beror på. Det hjälper också om man fyller något för lite än har mycket olja i transmissionen. Bäst grepp är det när det är helt torrt men det är ju ingen lösning...

En del labbar med ATF olja och har fått för sig att det löser problem. Jag har testat det på måttligt slirande koppling och kunde inte märka minsta förbättring.

Om oljan du har kört med inte är gjort för våtkoppling utan är en modern olja med friktionsnedsättande tillsatser kan det även löna sig att byta lameller innan du fyller på med rätt olja.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Conrad Engström »

Lamellerna på bilden är inte bra. Dom drar åt sig olja och den ligger kvar i porerna. Det finns en bättre lamell som är dyrare och tunnare och den fungera bättre. Den drar inte åt sig oljan.
Efter 10 mil går den inte att kicka. Den slirar och draggar.
Man ser skillnaden på lamellen som har rundade hörn, där ränderna är.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Bra info conrad. Får leta upp dessa.. Och byta oljan.
Hoppas hoppas...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av erlan »

ja en olja för lamelldiffar var nog ett feltänk.
lamelldiffar får ju inte betta för hårt, då riskerar man ju drivaxlarna istället.

enda kompromissen mot den rekomenderade oljan bör vara MC-motorolja avsedd för våta kopplingar. men har du så bra ork i maskinen som du antyder får du nog välja den som är bäst för kopplingen, och näst bäst för lådan.

tänk på att det är väldigt svårt att tömma en sachslåda på all olja.
lägga motorn/moppen på sidan åt vänster utan transkåpa är nästan enda chansen.

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av zappafan »

sniffer skrev:Bra info conrad. Får leta upp dessa.. Och byta oljan.
Hoppas hoppas...
Har du lika mycket HK som du säger, är det nog godnatt med den där kopplingen & satsa på nåt bättre.... :(
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av JanneL »

zappafan skrev:Har du lika mycket HK som du säger, är det nog godnatt med den där kopplingen & satsa på nåt bättre.... :(
Den där kommentaren passar bättre i skitsnackstråden :mrgreen:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av selma »

kejsaren skrev:
zappafan skrev:Har du lika mycket HK som du säger, är det nog godnatt med den där kopplingen & satsa på nåt bättre.... :(
Den där kommentaren passar bättre i skitsnackstråden :mrgreen:
Å där kände jag att jag inte kan knipa,inget fel på kopplingen Men den klarar ej vrid från 80cc.
Föremålet vi testade kopplingen på var en Ekf snurra med 24 blandare med krompipa.När pipan började dra så orkade den inte hålla i.Vi fick aldrig till det,den är i gränslandet men vad hjälper det.Det är en kombo som kanske ger 10-11hp i bästa fall.Här dröms det om 17hp,så lägg inte ner för mycket krut på den med din kombo.
Testobjektet var en 50ss som numera finns i min ägo,numera utrustad med en 4 puckare som orkar hålla i.
Den kanske funkar med ett passivt rör och mindre blandare,men då missar man det roliga :wink:
Skriv svar