Justera bing förgasare (Kina)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Micke S »

Eftermarknadspackningar brukar ibland ha dålig passning. Så om man kan få tag på en originalpackning är det bättre. Brattis kanske har sådana http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Kundservice
Hålet för pysen vänder man bakåt när den används på Flinta E-motor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av 56:an »

Ja, dom nytillverkade topplockspackningarna jag sett till flintamotorn, dom sätter jag inte dit överhuvudtaget det är papperskorgen direkt. Det är feltillverkning och "pyshålet" är för stort så packningsmaterialet där är bortstansat så det är knappt nåt kvar till förbränningsrummet. Förresten tycker jag det där "pyshålet" är mysko för jag har inte sett nån sån pys på vare sig en äggmotor eller en flinta så vad det ska vara bra för vet jag inte.

Topplockspackningar brukar jag tillverka själv av nåt modernt värmebeständigt packningsmaterial som jag fick med när jag köpte en moped av en fartygsmekaniker. Han hade gjort packningar till vevhusluckorna och sen blev det sex stycken mittenbitar större än A4 över som han skickade med mopeden :)
Bergvik
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 mar 2015, 13:44

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Bergvik »

Lider av liknande problem med min nyköpta 17mm bing "kyrkport".

Det handlar om denna som följer med kittet: http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... inder.html

Går finfint på tomgång, men vill dö lite på lågvarv och halvgas. Måste nästan hjälpa iväg mopeden från stillastående.
När/om den väl kommer upp i varv går den riktigt fint, men jag får skruva in justerbara munstycket lite på högvarven för att den ska komma upp i de sista.
Om jag då sedan går ner på lägre varv orkar den inte upp på högvarv igen med stängt munstycke. :cry:

Finns det nåt man kan göra åt dessa förgasare så dom fungerar över hela registret? Har försökt justera nålen på samtliga inställningar, men bäst blev det då jag slipade av hela nålen lite med fint slipapper. Har inte vågar slipa mer för tillfället.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Skunkworkz »

Ett original nålmunstycke från Bing kan hjälpa.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Hakan »

56:an skrev:Ja, dom nytillverkade topplockspackningarna jag sett till flintamotorn, dom sätter jag inte dit överhuvudtaget det är papperskorgen direkt. Det är feltillverkning och "pyshålet" är för stort så packningsmaterialet där är bortstansat så det är knappt nåt kvar till förbränningsrummet. Förresten tycker jag det där "pyshålet" är mysko för jag har inte sett nån sån pys på vare sig en äggmotor eller en flinta så vad det ska vara bra för vet jag inte.

Topplockspackningar brukar jag tillverka själv av nåt modernt värmebeständigt packningsmaterial som jag fick med när jag köpte en moped av en fartygsmekaniker. Han hade gjort packningar till vevhusluckorna och sen blev det sex stycken mittenbitar större än A4 över som han skickade med mopeden :)
Tja jag har en NOS äggatopp med pys, så visst finns det.
Men det sk pyshålet i toppackningen har inte koppling till äggets pys.

Pyshålet i packningen är väl en kvarleva från Novolettens cylinder ?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av erlan »

har inte novoletten ett mindre bultmönster? eller finns det olika?
på 70talet så körde jag med tokplanad topp och packning till HVA 40cc.
den packningen passade utmärkt på sachsen.
vad än det där hålet är till för, så borde det rationaliseras bort.
dom få som behöver hålet kan nog ta upp det själv.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av 56:an »

Hakan skrev:
56:an skrev:Ja, dom nytillverkade topplockspackningarna jag sett till flintamotorn, dom sätter jag inte dit överhuvudtaget det är papperskorgen direkt. Det är feltillverkning och "pyshålet" är för stort så packningsmaterialet där är bortstansat så det är knappt nåt kvar till förbränningsrummet. Förresten tycker jag det där "pyshålet" är mysko för jag har inte sett nån sån pys på vare sig en äggmotor eller en flinta så vad det ska vara bra för vet jag inte.

Topplockspackningar brukar jag tillverka själv av nåt modernt värmebeständigt packningsmaterial som jag fick med när jag köpte en moped av en fartygsmekaniker. Han hade gjort packningar till vevhusluckorna och sen blev det sex stycken mittenbitar större än A4 över som han skickade med mopeden :)
Tja jag har en NOS äggatopp med pys, så visst finns det.
Men det sk pyshålet i toppackningen har inte koppling till äggets pys.

Pyshålet i packningen är väl en kvarleva från Novolettens cylinder ?
Nu har den här tråden gått OT men jag måste ändå svara.

Visst finns pystoppar till äggmotorn men inte på det sättet med kanal till avgasporten för gaserna. Därför tycker jag fortfarande det är mysko med det lilla hålet i toppackningarna som inte fyller nån funktion utan snarare försämrar packningen.

Jag väl också en sån där topp med pys fast begagnad och när jag tittade på den tyckte jag det såg ut som en modifiering från en originaltopp utan pys. Det var alltså sen sån pysventil som släpper gaserna ut i det fria direkt, alltså som på gamla Sachsar....
Jens Sthlm
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 feb 2015, 07:12

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Jens Sthlm »

Då har jag monterat ny topplockspackning och slipat på toppen, fortfarande samma problem med att den "nyser" mellan toppen och cylindern. Vad gör jag nu?
Niklas1734
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 aug 2013, 17:32
Ort: Kiruna

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Niklas1734 »

riktiga topp packningar till flintamotorn finns på http://www.mopedista.se
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Micke S »

Jens Sthlm skrev:Då har jag monterat ny topplockspackning och slipat på toppen, fortfarande samma problem med att den "nyser" mellan toppen och cylindern. Vad gör jag nu?
Gick det att se att det hade blåst avgaser på sidan av den gamla packningen?

Planade du toppen lite som jag skrev och kollade att cylindern är plan och oskadad på anliggningsytan?

Går gängorna på pinnbultarna tillräckligt långt ner så att alla muttrar klämmer på toppen även när de är dragna?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jens Sthlm
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 feb 2015, 07:12

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Jens Sthlm »

Micke S skrev:
Jens Sthlm skrev:Då har jag monterat ny topplockspackning och slipat på toppen, fortfarande samma problem med att den "nyser" mellan toppen och cylindern. Vad gör jag nu?
Gick det att se att det hade blåst avgaser på sidan av den gamla packningen?

Planade du toppen lite som jag skrev och kollade att cylindern är plan och oskadad på anliggningsytan?

Går gängorna på pinnbultarna tillräckligt långt ner så att alla muttrar klämmer på toppen även när de är dragna?

Ja det syntes i framkant på det sättet att det stänkte ut olja där. Med nya packningen stänker det dock inte ut någon olja men det pyser ut luft.
Toppen planade jag precis som du skrev och cylindern ser plan och fin ut.

Den är gängad hela vägen ner så den drar som den ska.

Har beställt en "kvalitetspackning" men utöver att testa det finns det något annat att göra?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Micke S »

OK, jag antar också att du har dragit toppen ordentligt men inte brutalhårt och att du drog muttrarna korsvis med ökande kraft tills det satt.

De nya packningarna ser riktigt kass ut på bilder i alla fall så det kanske är utformningen av dessa i kombination med låg kvalité på packningsmaterialet som ger problem.

Det börjar nog kännas som att det bästa är att eliminera packningen helt och klistra toppen med Hylomar istället. Men oavsett om du gör det eller använder en ny packning av bättre kvalité så dra toppen igen med några lätta drag på ett helt plant underlag med ett #240 smärgelark så att du ser att det tar perfekt över hela ytan. Topparna är ganska klena så man får nog räkna med att de kan böjas ner en aning i hörnen efter att ha varit åtdragen på den ganska så tjocka och mjuka packningen som det är på Flintamotorer.

Jag antar att du har brickor under topplockmuttrarna som det ska vara och att du inte hade dragit fast toppen i ramfästet innan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Skunkworkz »

Varför använda toppacknig? Ett tunt lager Hylomar och se till att ytorna är plana.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Hakan »

På min busqvarna har jag gjort toppackningen av 0,3 mm aluminiumfolie, funkar perfekt.
Original packningen är runt 0.9-1.0 mm.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Justera bing förgasare (Kina)

Inlägg av Micke S »

Aluminumlådan till Findus fiskgratäng är utmärkt som High Performance packning 8) Lättklippt och klarar värmen som blir mellan cylinder och topp.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar