tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
da_loof
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 apr 2015, 17:18

tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av da_loof » 14 apr 2015, 05:39

Förtiårskrisen närmar sig med stormsteg...
Köpte mej en Norsjö Partner nyss.
Ärligt är jag inte speciellt imponerad av prestandan.
Söker inte toppfart och en tokvarvande motor utan en motor med harmoni.
Just nu åker jag en helt orginal membrancylle förutom ställbart munstycke.
Testade här om veckan med min gamla 60cc cylle, bing 17 å en pipa modell äldre. Gick som faen men totalt orkeslös i botten och där behövs de vrid för att få rull i saxonetten...
Så tillbaka till membrancylinder som är känd för bottenstriden.

Planerar att borra till 41mm mer kubik ger mer vrid.
Ett topplock med centrerat stift är under tillverkning.
Även en ny insugsplatta för att kunna montera bing17 håller på att ta form i cad format.
Funderat på att göra en bussning till cylindern för att kunna köra 32mm krök och dämpare, men är det någon vits?

Tips, råd och stöd mottages med glädje!

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av erlan » 14 apr 2015, 06:50

fick följande tips från en äldre mopedmekaniker, som var med när dom var moderna.: borra ett 6mm hål genom cylinderväggen från insuget, som en boostport.
jag testade olika cylindrar på min packmoppe, och konstaterade att den kolvstyrda sachs orginal treochenhalvan. (2,6 eller 3,2 hk, jag är inte riktigt säker på orginal effektuppgift. men tror det skiljde på avgas och topp på olika marknader?) hade mer bottenork.

men det finns minst 4 olika membrancyllar att leta upp och testa.
jag har inte kollat vilken/vilka jag har.

erlan

Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av Amarace » 14 apr 2015, 11:42

Jag har en partner också, det blev stor skillnad bara genom att byta till 12mm förgasare. Angående avgassystem fick jag bäst vrid med org avgasrör och en gammal org ljuddämpare från nån raketare el dylikt?

da_loof
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 apr 2015, 17:18

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av da_loof » 17 apr 2015, 05:30

På insugssidan finns mycket att hämta. I väntan på tid i cncfräsen gjorde jag ett försök av ett sönderfilat orginal Insug.
Blästrade och syratvättade, för att sedan bygga på med kemiskmetall.
När detta härdat kom dremeln fram och insugsplattan slipades upp för att stämma mot bing17.
Jäklar va stark den blev, trots allt annat fortfarande var orört.
Dock lite svår att få till jämn tomgång och bränsleblandning på delgas. En 12a hade nog fungerat bättre.

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av erlan » 17 apr 2015, 08:52

det kan ju vara att på den cylindern så funkar nål och nålmunstycke från en 12a bättre.
eler är 17förgasaren en kinakopia? det är många som klagar på just tomgång till mellanregister på dom.

annrs är ju min spontana tanke att om du nu lägger ner sånt arbete på ett insug, hade det kanske varit bättre att göra ett insug för mikuni eller dellorto. sachsförgasaren är ju ett grovsmide från -56.

om du kör upp några extra såna insug när fräsen ändå är igång, så kan du säkert göra en hacka på tradera.

erlan

da_loof
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 apr 2015, 17:18

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av da_loof » 17 apr 2015, 17:16

Är en äkta bing köpt från hobbex för ca 20år sen när spargrisen fick smaka hammare.
Visst skulle en mikuni sitta fint rent justeringsmässigt och säkert även bränsleekonomiskt, men hur snyggt är de på en skala?
Får gärna se hyggligt orginal ut och bing17 eller 12 med runda baknomterade filtret så syns ingen skillnad mot orginal på saxonetten/membrancyllen.

Ja det lär kunna bli några extra plattor i cncfräsen.

da_loof
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 apr 2015, 17:18

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av da_loof » 20 apr 2015, 09:12

erlan skrev:fick följande tips från en äldre mopedmekaniker, som var med när dom var moderna.: borra ett 6mm hål genom cylinderväggen från insuget, som en boostport.

erlan
Hur skulle en Boostport påverka karaktären? Eller behålls karaktären på motorn fast med ökat flöde?

Uppgraderade till 13,4mm membran i helgen samt drevade upp rejält fram, 11-15k.
Bottenvirdet finns där nu, men mycket vill ha mer...
Gjorde en oplanerad provkörning med MAX-last och lite till. Jag i sadeln med ungarna 2 och 4år på varsitknä. Samt min morsa sittandes bak i korgen.
Gissningsvis 120-12+18+90kg dvs 240kg utan protester

Gilera 4v
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 aug 2018, 15:20

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av Gilera 4v » 31 aug 2018, 19:10

Är det någon som har foton på var man ska borra hålen bakom reedventilen på saxonette cylindern. En så kallad boostport. :D :D

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av erlan » 01 sep 2018, 00:31

jag frågade aldrig på vilken höjd hålet skulle sitta, men överkant på hålet ska nog inte ligga högre än
överkant på spolportarna.

erlan

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: tips/recept på vridmoments höjning saxonette

Inlägg av erlan » 01 sep 2018, 00:31

jag frågade aldrig på vilken höjd hålet skulle sitta, men överkant på hålet ska nog inte ligga högre än
överkant på spolportarna.

erlan

Skriv svar