Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av andazon »

Skaffa kolven innan du börjar svarva cylindern!!!

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av OutbackJack »

Finns det inte en modell DT80 också??
Vore inte en sån cylle med rätt tbh en lämpl lösning?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-yamaha-dt-80/k0

Edit. OK, tar tillbaka..Fick det tipset nånstans för mina DT..
Skulle vara "samma motor"..
Tydligen "samma motor", fast med annorlunda bultdelning.. :roll:
Senast redigerad av OutbackJack den 06 apr 2016, 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av musköchrister »

gissningsvis är det större bultdelning till cylinder,iallafall är det så på yz:orna
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Jo då, det finns dt80 men de har inte särskilt mycket högre effekt och cylindrarna har annan bultdelning. Jag håller mig för tillfället till de cylindrar som går att köpa nya billigt eftersom det verkar gå åt med min hantering. ..
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av crow »

Hej jag kan nog ha öd:kolvar till dt. kollar upp det ikväll. MVH YAHN.
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Tack för erbjudandet Crow men har du 43 mm kolvar? jag tänkte experimentera lite med den skurna cylindern eftersom jag ändå har en fungerande 2WI som sitter på inkörd och klar så jag tänkte borra upp den till 43 mm och försöka göra portarna lika på bägge sidor.

Nu går mopeden riktigt bra faktiskt! hyfsat stark över hela registret, varvar ur fint på alla växlar och blir inte överhettad. Vet inte hur fort den går (hastighetsmätaren visar 85 med det kan inte stämma), men jag körde på 4:an på halvgas 1,5 mil till jobbet och då tog det 23 minuter, 2 minuter mer än motsvarande sträcka med bil så farten räcker för mig eftersom jag inte törs köra fortare ändå :oops: .

Bestyckningen är alltså 49 CC 2WI cylinder, "högkomp" topp (nedfräst orginaltopp), gissningsvis Gianelli krök (formen ser annorlunda ut mot en Jamarcol), 110 Kehini munstycke i en 16mm Äkta Mikuni förgasare. 4 vxl original växellåda.

Mitt mest angelägna problem är alltså att få ned ljudnivån. Helst vill jag ha tag på en original ljuddämpare med värmesköld men det verkar svårt, någon som sitter och trycker på en? annars tänkte jag mig en sådan här http://www.trimbutiken.se/honda/avgas-s ... -trim.html någon som har erfarenhet av detta?
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

brt666 skrev:
Mitt mest angelägna problem är alltså att få ned ljudnivån. Helst vill jag ha tag på en original ljuddämpare med värmesköld men det verkar svårt, någon som sitter och trycker på en? annars tänkte jag mig en sådan här http://www.trimbutiken.se/honda/avgas-s ... -trim.html någon som har erfarenhet av detta?
Kompisen har en sådan på sin TS, dämpar ljudet bra.
En vanlig källa till ljud kan ofta vara att det "klingar" i kröken. Att linda denna med avgasbandage kan göra en enorm skillnad.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

jonTe-Zündapp skrev: Att linda denna med avgasbandage kan göra en enorm skillnad.
Kanon, då har grabben något att göra i helgen! :D
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Jag har ju väldigt svårt att släppa detta! så här ser original toppen ut på en RD50 som sitter på 2w1 cylindern normalt:
Bild

Så här ser DT:ns "högkomp" topp ut, dvs en planad standard topp:
Bild

Malossis trimtopp:
Bild

Malossis topp är väldigt lik RD:ns topp i förbränningsrummet tycker jag men den har 45 mm diameter på förbränningsrummet och standard toppen har 40 mm. Borde Malossis topp vara bättre trots detta?
Vilka egenskaper förändras med annat förbränningsrum?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

Det där har Micke S förklarat på ett bra sätt ett par gånger här på forumet.
sök på klämspalt med forumets sökfunktion så borde du hitta det.

jag skulle satsa på malossitoppen.

erlan
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Ljuddämparen monterad! Klart lägre ljudnivå men något lägre styrka i motorn. Är detta normalt eller behöver förgasaren bestyckas om?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

kan vara så att både tändläge och bestyckning behöver finjusteras.
jag skulle börja med tändningen.

erlan
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Det är ju CDI på DT:n, hur kan man ställa in den? läste något om att borra i tändplattan men jag känner att det är som upplagt för katastrof....
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av OutbackJack »

brt666 skrev:Ljuddämparen monterad! Klart lägre ljudnivå men något lägre styrka i motorn. Är detta normalt eller behöver förgasaren bestyckas om?
... eller så är det bara ett intryck, dvs "lägre ljud = lägre effekt.."
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

brt666 skrev:Det är ju CDI på DT:n, hur kan man ställa in den? läste något om att borra i tändplattan men jag känner att det är som upplagt för katastrof....
nu var vi där igen. "att mäta är att veta"
om det är fast tändläge på tändplattan så är frågan var det tänder? retarderar den tändningen på högre varv.
om det inte är justerbart, är det en annan tändplatta till den cylindern?
dom flesta mopeder har ju ovala hål i tändplattan så den går att vrida.
här får kanske hoppas att det finns någon som kan yamaha som kan ge bättre besked.

erlan
Skriv svar