erlan skrev:
nu var vi där igen. "att mäta är att veta"
om det är fast tändläge på tändplattan så är frågan var det tänder? retarderar den tändningen på högre varv.
om det inte är justerbart, är det en annan tändplatta till den cylindern?
dom flesta mopeder har ju ovala hål i tändplattan så den går att vrida.
här får kanske hoppas att det finns någon som kan yamaha som kan ge bättre besked.
erlan
Ingen retardation, fast tändpunkt oavsett varvtal. Har för mig att jag kollade ungefär var tändpunkten var för fem-sex år sedan när jag labbade med att bygga egen CDI (som då skulle vara retarderande), men har inget minne av var tändpunkten var.
Tändplattan är icke justerbar, och sitter med två försänkta skruvar, svänghjulet går så nära att det inte finns utrymme för någon annan typ av skruvskalle och försänkta skruv lämpar sig dåligt för avlånga justerbara skruvhål. Ska man få det riktigt justerbart på ett bra sätt lär det krävas en del kreativitet tyvärr.
erlan skrev:
Tändplattan är icke justerbar, och sitter med två försänkta skruvar, svänghjulet går så nära att det inte finns utrymme för någon annan typ av skruvskalle och försänkta skruv lämpar sig dåligt för avlånga justerbara skruvhål. Ska man få det riktigt justerbart på ett bra sätt lär det krävas en del kreativitet tyvärr.
Utan att ha gjort det själv vet jag att det funkar med ganska enkla medel. Kompisen fick till det på sin DT utan större problem iaf.
OutbackJack skrev:
... eller så är det bara ett intryck, dvs "lägre ljud = lägre effekt.."
Nej, den är klart slöare, toppfarten är samma men minsta backe så måste man ned på 1:an/2:an. Med förra dämparen behövde jag aldrig växla på samma sträcka.
Dessutom kör jag med hörlurar(kan inte säga att jag njuter av ljudet från en trimmad moped)
erlan skrev:
Tändplattan är icke justerbar, och sitter med två försänkta skruvar, svänghjulet går så nära att det inte finns utrymme för någon annan typ av skruvskalle och försänkta skruv lämpar sig dåligt för avlånga justerbara skruvhål. Ska man få det riktigt justerbart på ett bra sätt lär det krävas en del kreativitet tyvärr.
Utan att ha gjort det själv vet jag att det funkar med ganska enkla medel. Kompisen fick till det på sin DT utan större problem iaf.
Ibland så går tekniken bakåt.. Ställbara munstycken har funnits länge för moppe..
Men externt ställbar tändning har funnit ännu längre, ffa för båtmotorer..
Så, varför inte för moppe också?
Nu är ju iofs driftförhållandena olika, båtmotor går vanligen på konstant varvtal moppens varierar..
Bara en tanke
Reglage för att ställa om tändningen var standard förr på de flesta motorer som man vevade igång. Det gällde att komma i håg att sänka tändningen innan man vevade igång den annars kunde man få backslag och skada sig ordentligt. Sägs att mannen som uppfann startmotorn för bilar gjorde det för att en vän till honom blev dödad av en startvev som slog tillbaka
Jag var alltid försiktig när jag vevade igång vår Fordson höglund en gång i tiden. Inga tummar runt veven och ingen del av kroppen inom vevens räckvidd
Bytte till ett steg mindre munstycke (100) och nu går den bra igen, något slöare men klart okej. Sitter och lurar på vad nästa steg ska bli, grabben fyllde ju år igår så han ska få en uppgradering i present
Det vart ett Malossi topplock och en äkta 20 mm Mikuni till grabben! klämspalten hamnade på 0,5 mm och den går renare och blev starkare.
Däremot har jag fått ett märkligt fel. Det uppträdde innan bytet av topplock men jag trodde det berodde på skit i förgasaren så jag har inte brytt mig om det. Jag rengjorde dock förgasaren idag och problemet kvarstår. 20 mm är inte monterad än.
Felet artar sig som så att då jag åker till jobbet på morgonen så trilskas den de första 5 km och vill inte varva ur. Den förgasarsmäller och dör och varvar ojämnt upp och ned. Detta uppträder efter kanske 100 m och fortsätter sedan i ca 5 km och upphör sedan helt och mopeden går perfekt... Den håller inte på så då jag åker hem...
Hade det varit tvärtom, att den hade dött då den blivit varm, så hade jag misstänkt tändsystemet men nu vet jag inte var jag ska börja?