Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av G-son »

erlan skrev: nu var vi där igen. "att mäta är att veta"
om det är fast tändläge på tändplattan så är frågan var det tänder? retarderar den tändningen på högre varv.
om det inte är justerbart, är det en annan tändplatta till den cylindern?
dom flesta mopeder har ju ovala hål i tändplattan så den går att vrida.
här får kanske hoppas att det finns någon som kan yamaha som kan ge bättre besked.

erlan
Ingen retardation, fast tändpunkt oavsett varvtal. Har för mig att jag kollade ungefär var tändpunkten var för fem-sex år sedan när jag labbade med att bygga egen CDI (som då skulle vara retarderande), men har inget minne av var tändpunkten var.
Tändplattan är icke justerbar, och sitter med två försänkta skruvar, svänghjulet går så nära att det inte finns utrymme för någon annan typ av skruvskalle och försänkta skruv lämpar sig dåligt för avlånga justerbara skruvhål. Ska man få det riktigt justerbart på ett bra sätt lär det krävas en del kreativitet tyvärr.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

G-son skrev:
erlan skrev:
Tändplattan är icke justerbar, och sitter med två försänkta skruvar, svänghjulet går så nära att det inte finns utrymme för någon annan typ av skruvskalle och försänkta skruv lämpar sig dåligt för avlånga justerbara skruvhål. Ska man få det riktigt justerbart på ett bra sätt lär det krävas en del kreativitet tyvärr.
Utan att ha gjort det själv vet jag att det funkar med ganska enkla medel. Kompisen fick till det på sin DT utan större problem iaf.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av G-son »

en viss justermån går få till, men det börjar bli instabilt och opålitligt om man vill ha lite större justermöjlighet.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av JanneL »

TordM kanske har nått hett tips slider_anon.gif
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av Hasse »

Nja, han hade väl en Dt50r. :wink:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av JanneL »

aha, jag o Yamaha alltså :roll:
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

OutbackJack skrev: ... eller så är det bara ett intryck, dvs "lägre ljud = lägre effekt.."
Nej, den är klart slöare, toppfarten är samma men minsta backe så måste man ned på 1:an/2:an. Med förra dämparen behövde jag aldrig växla på samma sträcka.
Dessutom kör jag med hörlurar(kan inte säga att jag njuter av ljudet från en trimmad moped)
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av crow »

Jag kan rekommendera hjälm framför hörlurar vid moped åkning.
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Jag använder föreskriven skyddsutrustning.
Dock har jag kompletterat den med sådana där pluggar man stoppar in i öronen som ger ljud ifrån sig.
Bild
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av OutbackJack »

jonTe-Zündapp skrev:
G-son skrev:
erlan skrev:
Tändplattan är icke justerbar, och sitter med två försänkta skruvar, svänghjulet går så nära att det inte finns utrymme för någon annan typ av skruvskalle och försänkta skruv lämpar sig dåligt för avlånga justerbara skruvhål. Ska man få det riktigt justerbart på ett bra sätt lär det krävas en del kreativitet tyvärr.
Utan att ha gjort det själv vet jag att det funkar med ganska enkla medel. Kompisen fick till det på sin DT utan större problem iaf.
Ibland så går tekniken bakåt..
Ställbara munstycken har funnits länge för moppe..
Men externt ställbar tändning har funnit ännu längre, ffa för båtmotorer..
Så, varför inte för moppe också?

Nu är ju iofs driftförhållandena olika, båtmotor går vanligen på konstant varvtal moppens varierar..
Bara en tanke
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av HSE »

Reglage för att ställa om tändningen var standard förr på de flesta motorer som man vevade igång. Det gällde att komma i håg att sänka tändningen innan man vevade igång den annars kunde man få backslag och skada sig ordentligt. Sägs att mannen som uppfann startmotorn för bilar gjorde det för att en vän till honom blev dödad av en startvev som slog tillbaka :!:
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av OutbackJack »

Jotack, vet det..
Min far bröt under sin levnad ETT ben i kroppen.
Mha en båtmotor med vev..4hk.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av HSE »

Jag var alltid försiktig när jag vevade igång vår Fordson höglund en gång i tiden. Inga tummar runt veven och ingen del av kroppen inom vevens räckvidd :wink:
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Bytte till ett steg mindre munstycke (100) och nu går den bra igen, något slöare men klart okej. Sitter och lurar på vad nästa steg ska bli, grabben fyllde ju år igår så han ska få en uppgradering i present :D
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Det vart ett Malossi topplock och en äkta 20 mm Mikuni till grabben! klämspalten hamnade på 0,5 mm och den går renare och blev starkare.

Däremot har jag fått ett märkligt fel. Det uppträdde innan bytet av topplock men jag trodde det berodde på skit i förgasaren så jag har inte brytt mig om det. Jag rengjorde dock förgasaren idag och problemet kvarstår. 20 mm är inte monterad än.

Felet artar sig som så att då jag åker till jobbet på morgonen så trilskas den de första 5 km och vill inte varva ur. Den förgasarsmäller och dör och varvar ojämnt upp och ned. Detta uppträder efter kanske 100 m och fortsätter sedan i ca 5 km och upphör sedan helt och mopeden går perfekt... Den håller inte på så då jag åker hem...

Hade det varit tvärtom, att den hade dött då den blivit varm, så hade jag misstänkt tändsystemet men nu vet jag inte var jag ska börja? :?:
Skriv svar