Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Hej,

Detta kanske inte är en fråga man helst önskar på detta forum slider_anon.gif men jag har gogglat runt lite och hamnar ideligen på forum för "kids".
Har svårt för klimatet på dessa forum och jag vet inte om man alla gånger kan lite på svaren.
Fiskar därför lite kunskap här :)

Köpte en DT för några veckor sedan. Har aldrig ägt någon förut så kunskapen om modellen, vilka typer av trim det finns att tillgå och vad man "bör ha" finns ej.
Just nu går den går lite illa men felsökning pågår.

Syftet med den är att ha den i sommarstugan som skogsmoppe och att ta med barnen på lite äventyr.
Den behöver därför inte gå speciellt snabbt men gärna vara stark i mellanregistret.
Just detta är ju inte DT:s starka sida (från tidigare erfarenheter av kompisars moppar från -90talet) och så den går nu har den inte jättemycket effekt i botten.

Setupen just nu är:
- Okänd trimcylinder av gjutjärn (känns som en 65-70CC)
- 20mm insug
- 20mm Mikuni (original)
- Trimkrök av okänd modell men formen känns igen från originalet med den konstiga anslutet på expansionen. Original dämpare.
- Okänd topp.

1) Någon som har en bra setup som skulle kunna motsvara mina behov? Pipa, cylinder?
En DT känns ofta helt komplös att kicka. Jag vet att en av de åtgärderna för att strypa ned de till svensk hastighet vara att sätta dit en topp som gav väldigt lite komp.
2) Klämspalt på dessa original?
3) Vad funkar bäst, omsvarvad o klämspaltad originaltopp eller köpe-högkomps-topp?
4) Kan man på utsidan se vilken typ av cylinder man har? Tänker på gjutkoder osv.


mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

jag kan inte alls mycket om DTmotorn, men efterssom det är ett beprövat trick
att sätta den cylindern på sachs så har jag läst på lite.
den bästa/snabbaste trimcylindern är märkt polini på cylinderfoten. 45 mm borr
en vanlig halvsnabb ekonomicylinder är märkt 2wi på cylinderfoten. 40 eller 43 mm borr. lyckade gjutningar ska gå att borra till 45mm
en annan förekommande cylinder med lägre varvregister, mer bottenvrid är märkt 4ad (om jag minns rätt) på cylinderfoten. så vitt jag vet bara med 43mm borr. har ibland kallats volymborrad std cylinder.
finns nog fler trimcylindrar i gjutjärn (och flera högeffektcylindrar i aluminium)
som inte så ofta hittas i sverige.

finns en bättre topp på marknader med högre effekt, t.ex. tyskland. känns igen på högre kylflänsar+ div trimtoppar+ att zyndapp och många andra motorer har samma bultavstånd 45x45 mm, så en zyndapptopp passar.

om du har en rumphuggen pipa finns nog bättre, brukar dyka upp på tradera,
lätta att bygga om för sachsbruk :wink:

finns 16mm förgasare och insug till dom motorerna som kanske passar bättre att smyga runt i skogen med.

om inte jag missminner mig finns det 5 växlade motorer på andra marknader.

erlan
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Tack för ditt inlägg Erlan!
Med hjälp av detta kunde jag konstatera att min cylinder var märkt 2WI 49CC = troligen en 43millimetare dvs 60CC.
Ja ja...får göra det bästa av denna.

Toppen, stämmer det, kommer ihåg nu att kompisen åkte med Zündapptopp på sin. Men det ser ju så galet ut så jag får nog försöka svarva till originalet eller byta till en högkomp.

Pipan, ja det ser inte rätt ut med den rumphuggna, frågan är ju bara vad man skall ha istället? Finns ju några olika och det kan ju ändra karaktären både åt rätt och åt fel håll.

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

om du sänker cylindern nån mm så blir den troligen snällare.
men DTcylindrar brukar bli billiga på tradera. men man får oftast fråga säljaren hur dom är märkta.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av Baronen »

Den cylindern du har tror jag är den högvarviga som säljs hos bla norscand. Ska hem och dubbelkolla i garaget på den som står där. Karaktären på den är ungefär såhär: går som en originalmoped, aningen bättre, på låg och mellanregister. Just när man tänker "dags att växla" så kommer köpe effekten och den varvar duktigt. Ungefär så.. Inget vidare i skogen skulle jag påstå.

En annan cylinder skulle jag rekommendera. Kanske en originalcylinder med breddad avgasport och ett topplock med högre kompression. En polini är fin som snus och ger mer effekt över hela registret men är nog ändå gjord för dom höga varven.
:)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Tack för info Baronen.

Åkte DT med Polini, 16.5mm mikuni och okänd krök igår på en skogsrunda med kompisen, är inte speciellt impad.
Jämför då med min TS som både accade och toppade bättre trots tyst urpluggat originalrör som inte varvar mer än 8000.

Just nu gäller att få den att gå överhuvudtaget.
Bytte med kompisens tändspole + CDI för att felsöka min konstiga gång....med hans grejjer fick jag ingen gnista alls och när jag hängde tillbaka mina grejjer är den lika stendöd.
Kompisen satte tillbaka sina grejjer för att verifiera, startade på första kicken.
Suck....
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Kapar tråden då den ändå tycks vara död och jag har samma tankar kring mopeden som TS.

Jag mår fysiskt dåligt när jag kör mopeden idag, den är så strypt så den knappt går att få styrfart så min tanke är att få den i samma skick som den säljs i andra länder utan krav på strypning, typ enligt detta:
"Den vanligaste modellen i DT50 klassen är Yamaha DT50 MX. Det första tillverkningsåret var år 1978 och mopeden hade då 3 hk och en toppfart på omkring 60 km/h. Man fick dock inte köra mopeden i Sverige, och det dröjde fram till år 1983 innan den kom hit. För modellen skulle få köras i Sverige var man tvungna att strypa mopeden. Mopeden tillverkades mellan 1978 och 1995 Mellan åren 1978 och 1995 då modellen tillverkades gjordes väldigt få förändringar på mopeden. Motorn har varit exakt likadan hela tiden, och det enda man gjort lite småändringar på är bromsar och elsystem."

Jag har identifierat 3 olika typer av köpes "trim" till denna moped.
49cc 5,5 hk. Gjutjärn. 40 mm kolvdiameter. Jag gissar att detta är en helt vanlig 3 hk piratcylinder till detta fordon som det säljs i andra länder, inte "trimmad" i min mening. antagandet stöds av att cylindrarna säljs obrandade.
63cc 7,5 hk. Gjutjärn 43 mm kolvdiameter. Jag gissar att detta bara är en uppborrad variant av cylindern ovan, kanske 4-5 hk? Alltså trimmad.
70cc. 45 mm kolvdiameter. Gjutjärn/aluminium. Här är i allmänhet trimkitten brandade (Athena, Polini, Marossi, Airsal) och har olika fantasifulla effektuppgifter

Som jag förstår det så är den svensksålda varianten strypt genom plugg i insugsröret, felaktigt placerade kanaler i cylindern och igensatt expansionskrök.
Mitt val blev därför en ny 49cc 40mm gjutjärncylinder samt tillhörande "högkomp" topplock. Det sitter redan en frisk 16,5 mm äkta Mikuniförgasare på mopeden och dessutom så verkar det vara svårt att få tag på munstycken och opluggad insugsplatta till original förgasaren så jag tänkte behålla Mikunin och försöka få till rätt munstycken.

Avgassystemet är en annan femma, jag vet inte hur jag ska få till det än. Original systemet verkar vara tillverkat av Gianelli och det finns "trim" system att köpa med det fabrikatet i två olika varianter ett för 50-70cc och ett för endast 70cc. Min gissning är att systemet för 50cc är det ostrypta originalsystemet till 50cc och varianten för 70cc är till en DT80MX.

Jag avskyr oljud och jag hoppas denna setup inte skall väsnas mer än vad den gör nu. Jag är beredd att göra ett avsteg från "original"och köpa en universal slutdämpare som verkar lite större för att få ned ljudnivån, vad tror ni om det?

Ett sådant här system tänkte jag. http://www.trimbutiken.se/honda/avgas-s ... -trim.html

Drev tänkte jag ha 11/48 eftersom det verkar vara original enligt http://www.motorbikespecs.net/index.dyn ... ake=Yamaha

Synpunkter tankar eller allmänna funderinagar välkomnas! Som sagt så är jag inte ute efter någon racermaskin, jag inbillar mig bara att Yamahas konstruktörer visste vad de gjorde när de komponerade ihop maskinen från början!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

är verkligen 3 hk högsta ostrypta effekt på den motorn?
jag har inte letat genom nätet, men tycker det låter lågt.
det jag dock vet angående drevningen är att det fattas en växel i sverige. dom finns även 5växlade.
och att i många europeiska länder är hastigheten strypt till 40 km/h genom nerdrevning.
om moppenet finns kvar så hade det forumet en enormt lång trimtråd om DTn.
där får man dock sålla skitsnack och fakta mellan tänderna, och spotta ut skitsnacket då.

erlan
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Kanske skall delge hur DT-äventyret slutade för mig.
Att jag inte fick gnista visade sig vara el-härveproblem och mitt egna fel.
2W1 cylindern lades åt sidan då den vara enormt sliten, antagligen körd utan luftfilter.
Istället införskaffades en Zeta "70CC" med 45 borr.
Testades med lite olika krökar men jag ville ha bra mellanregistrer så valet föll på Jamarcol.

Gick skapligt 75-80 men tillslut insåg jag att DT är så jeffla mycket sämre än Suzuki TS så den såldes och ytterligare en TS skaffades.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Till brt666.
Tycker du är rätt ute för en lagom maskin.
Pipan avgör väldigt hur ditt register kommer att bli, finns krökar som man kan varva till månen men som är helt okörbara.
Jamarcolen ger inte den bästa toppeffekten men på min motor ett hyvsat mellanregister, något som det inte bruka finnas så mycket av på en DT :roll:

Har du möjlighet att mäta/justera klämspalten?
Viktigt för att få bra mellanregister och just de måttet brukar vara katastrofdåligt på DT.
http://www.twostrokerider.se/guide-ring ... klamspalt/

Övriga trimtips:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53955

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Jag har mekat moped hela helgen nu... satte dit en 2w1 cylinder+tillhörande kolv tillsammans med ett högkomp topplock men då jag tog av de gamla sakerna så visade det sig att det redan satt en sådan cylinder på tillsammans med ett hemplanat topplock (planat ned till första kylflänsen.). Lyckades slarva bort flottörnålen till förgasaren men ersatte den med en liknande från orginalförgasaren. Var till Lelles i Muppsala och handlade nya munstycken men då uppstod en rad frågetecken. Enligt deras sprängskisser så såldes DT:n med Mikuni 16 mm förgasare i Sverige och de rekommenderade munstycke 95 från Kehini som passade i gängan i nålmunstycket. Den som satt där var 125 och hade en annan gängstigning med var idragen med förstörda gängor som följd (var man så muppig som 15 åring?)

Monterade ihop allt med nya packningar men döm om min besvikelse när mopeden går ÄNNU kassare än förut.. den varvar ur otroligt långsamt har absolut 0 ork. Du får hjälpa till med fötterna för att få iväg den på 1:an.
Gnistan är blå och fin, ingen olja vid svänghjulet (jag antar att det är så man kollar packboxarna?) inget glapp i vevstaken, väldigt snäll drevning.

Monterade isär förgasaren igen och insåg att den lilla brickan som skall trycka ned trottelnålen satt snett så trottelnålen kunde röra sig upp och ned en halv centimeter. kan detta ha orsakat den dåliga varvresponsen?
Monterade bort kröken och fyllde med kaustiksoda som nu har stått över natten, kan igensotning orsaka att den går så här otroligt illa? provade att blåsa i kröken och det är motstånd men inte stopp.
Innan operationen gick den jämt och fint på tomgång, var lite bråkig att starta, ofta räckte inte kicken men den gick igång direkt på rull direkt då jag köpte den så startade den inte alls men gick igång då jag bytt batteri. kablarna satt ihop provisorikt men nu har jag fixat det permanent, kan det påverka?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

du har bytt ut en inkörd cylinder mot en ny likadan, så där fattas en del ork.
det tar mellan 10 till 50 mil innan orken är densamma igen.
trottelnålen påverkar definitivt gasresponsen.
och det är nog rätt så igensotat om det känns motstånd genom ett trimavgas till DT.
har du köpt en 40mm 2WI cylinder har du nog missat målet. du hade förmodligen blivit mer nöjd med en 4AD cylinder. om jag läst på rätt kan glasfiberblad i reedventilen hjälpa upp det lite. men om det går att hitta sådana till DT idag vet jag inte.
kollade du klämspalten mellan topp och kolv när du monterade delarna? är det mer än 1 mm så är det risk att toppen funkar sämre än den planade. i den här tråden finns bra bilder på hur man kollar det.

http://raketsport.com/forum/viewtopic.p ... 1&start=90

från 125 i munstycke till 95 är ett jättesteg, det är troligt att den blev extremt mager nu. med haveririsk. annars så gick den oerhört fett förut, med konstant blöddrande. men det skulle i så fall förklara sotigt avgas.

erlan
brt666
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 maj 2014, 12:00
Ort: Uppsala

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Det känns som att den har blivit sämre med tiden från det att jag köpte den så då kanske det är så enkelt som att den är igensotad.
Jag vill som sagt ha original karaktär på sakerna, 4AD är som jag förstått det en vanlig original cylinder som finns i uppborrad version.
Behöver man kolla klämspalten då man har köpt cylinder/topp/kolv ihop och använder de tunna medföljande packningarna till cylinderfot/topp?
Jag tror faktiskt ned gick oerhört fett förut, det rök om avgasröret och rann olja från alla anslutningspunkter.
Åt vilket håll skall avgaspackningen vara vänd? min har metall på ena sidan och något mjukare material på andra sidan?
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

brt666 skrev:Det känns som att den har blivit sämre med tiden från det att jag köpte den så då kanske det är så enkelt som att den är igensotad.
Låter rätt troligt.
brt666 skrev:Behöver man kolla klämspalten då man har köpt cylinder/topp/kolv ihop och använder de tunna medföljande packningarna till cylinderfot/topp?
Ja. Det är enormt mång toleranskedjor som påvrekar hur stor klämspalten blir. Blockplanshöjd, vevstakslängd, slagläng, packningssjocklek, kolvhöjd osv.
För att det skall bli "säkert o tryggt" att bara skruva ihop har cylindertillverkarna lagt till lite för att ligga på säkra sidan. Ta dig tid att mäta detta, ligger du nära mål kan ett alternativ vara att köra utan toppackning t.ex för att slippa svarva.
brt666 skrev:Åt vilket håll skall avgaspackningen vara vänd? min har metall på ena sidan och något mjukare material på andra sidan?
Spelar ingen roll, jag hade dock lagt det mjuka mot kröken då den förmodligen är mest ojämn och kan behöva lite mjukt för att ta upp ojämnheterna.


mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av erlan »

jag kollade igenom min hög med DTcylindrar, men någon 4AD cylinder hade jag inte att jämföra med.
men orginalcylindern är märkt 25F . N

när jag började studera det här konceptet med yamahacylinder på sachsblock så köpte jag ett
parti, ca 20 kg, cylindrar på tradera.

erlan
Skriv svar