Husqvarna Flinta Automat

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Transmissions- och växellådsoljor:

"Om man är i behov av en GL-1 olja, går det faktiskt mycket bra att använda en motorolja eftersom dessa motsvarar GL-1, t ex kan man använda en SAE 10W-40 eller en helsyntetisk SAE 5W-40."

http://www.okq8.se/sitecore%20modules/S ... 20veta.pdf

Behöver det vara svårare än så om man nu inte har en motor med svart tandrem :)
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Transmissions- och växellådsoljor:

"Om man är i behov av en GL-1 olja, går det faktiskt mycket bra att använda en motorolja eftersom dessa motsvarar GL-1, t ex kan man använda en SAE 10W-40 eller en helsyntetisk SAE 5W-40."

http://www.okq8.se/sitecore%20modules/S ... 20veta.pdf

Behöver det vara svårare än så om man nu inte har en motor med svart tandrem :)
Kör så du.

Är ju en sak att ersätta en Gl1 olja med en Multigradeolja, en helt annan att ersätta en Rak olja med en GL1 olja.

Vad nu detta har med en Husqvarna automatväxlad motor att göra.

Men som sagt, alla gör ju precis som dom vill, det gör jag :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Vi pratar olja, smörjning och gamla mopedmotorer. En del kör ju Sachs, Zündapp och div. andra märken som rekommenderas SAE 80 olja och där kommer den här ersättningen in. Och varför skulle inte en Flinta räknas in där när SAE 80 kan jämföras med gräsklipparoljan SAE 30 som ju rekommenderas som ersättning till SAE 80 oljan? Det som skiljer är ju egentligen bara viskositeten som då multigradeoljan kan överbrygga :)
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Vi pratar olja, smörjning och gamla mopedmotorer. En del kör ju Sachs, Zündapp och div. andra märken som rekommenderas SAE 80 olja och där kommer den här ersättningen in. Och varför skulle inte en Flinta räknas in där när SAE 80 kan jämföras med gräsklipparoljan SAE 30 som ju rekommenderas som ersättning till SAE 80 oljan? Det som skiljer är ju egentligen bara viskositeten som då multigradeoljan kan överbrygga :)
Det skiljer inte på viskositeten! Det har påpekats tidigare i detta forum att SAE klassningarna har olika skalor för motorolja och växellådsolja så i praktiken är det samma viskositet på de nämnda oljorna :wink:
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av flora »

Det blev en SAE 30 gräsklipparolja i den nu :D Det står egentligen inte att denna motor är automat när man googlar, det står enväxlad.
Kopplingshandtaget har två wirar, den ena går till en vanlig kopplingsarm och den andra går ner i Transmisionskåpan, trycker man in handtaget till hälften frikopplar den och man kan snurra runt tramporna trycket man in det helt så går motorn runt, det går att låsa handtaget i intryckt läge när man startar och om man vill ha den stående på tomgång, släpper man handtaget helt börjar den att driva. Motorn skiljer från tex björn borg moppen som du får trampa runt och sen aktivera drivningen en kort stund den är ju hel automatisk så släpper du gasen står den ju still utan att du behöver hålla in handtaget på HVA motorn måste du koppla om du vill stå still.
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Det som skiljer Husqvarnas motorer jämfört med övriga vanliga märken är mängden olja i växellådan.
Flintamotorn 5 dl och äggmotorn hela 7 dl. Det här gör att hela transmissionen och kopplingen arbetar i ett oljebad jämfört med övriga motorer som oftast rymmer så där 2-3 dl och mer arbetar efter stänksmörjningsprincipen. Oljan i sig skapar en friktion (eftersom den blir varm) och för att motverka det så tror jag Husqvarna valde en lägre viskositet på oljan.

Så småningom ska jag byta olja i Flintamotorn på Ekonomen men har inte riktigt bestämt mig för vilken olja det ska bli. Ett alternativ kan var en gräsklipparolja SAE 30 förtunnad med en liten skvätt fotogen för att komma ner till viskositet-talet SAE 20 :)
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Amarace »

Men nog tusan måste det väl vara bättre att köra på Sae30 än att hålla på med häxbrygder. Hålla på att blabda ut en olja med fotogen kan aldrig bli bättre.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Förklara då hur dom kan göra oljor med olika viskositeter, dvs. tunnflytande och trögflytande :)
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Förklara då hur dom kan göra oljor med olika viskositeter, dvs. tunnflytande och trögflytande :)
Har att göra med molykylviksfördelningen. Enklast att förklara är väl att jämföra destillationstekniken med en hembränningsapparat. Där siktar du på att få ut så mycket ren etanol som möjligt ur mäsken som innehåller allt möjligt :) Det styr du med temperaturen som mäsken värms till höjden på kolonnen och fyllkropparna i kolonnen, sedan efterbehandlas resultatet med ex aktivt kol. I princip är det samma sak när råoljan destilleras och de olika fraktionerna plockas ut på olika nivåer efter ugnen i kolonnerna. Här finns mer att läsa om olja: https://www.flashback.org/t774262
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

OK, men även fotogenen är väl med där som del i petroleumprodukten. Min tanke var att återföra en mindre del av det högre destillerade så någon separation kan det väl inte bli?

Det handlar ju inte om så mycket heller, några centiliter kanske...

När jag var på truckverkstad hade vi singelolja som hydraulolja, tror det var SAE 10, och enligt oljeleverantören skulle den vara fullt jämförbar med den marknadsförda "hydrauloljan" för olika maskiner.

Jag tror man kan hälla i många olika sorters oljor i en sån här mopedmotor utan och märka nån skillnad men det är bara vad jag tror slider_anon.gif

Stora skillnader i viskositet lär märkas åtminstone i en sån här motor som rymmer så mycket olja.
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av flora »

Jag kan meddela att SAE 30 fungerar alldeles utmärkt, jag var ute och körde en 2mila tur igår och den går så mjuk och fint och inget som slirar och kopplingen fungerar utmärkt :D
Det är inget fartvidunder med blixtrande ax men den pinnar på i ca 35 km/h, har aldrig hört en Flinta motor som går så tyst det bara susar lite....
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

flora skrev:, har aldrig hört en Flinta motor som går så tyst det bara susar lite....
mm... det där har jag också tänkt mej men det blir nog inte förrän jag bytt kullagren till vevaxeln och till dess får man väl leva med viss sång där nere vid fötterna :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Amarace skrev: .... än att hålla på med häxbrygder. Hålla på att blabda ut en olja med fotogen kan aldrig bli bättre.
HSE skrev:
56:an skrev:Förklara då hur dom kan göra oljor med olika viskositeter, dvs. tunnflytande och trögflytande :)
Har att göra med molykylviksfördelningen. Enklast att förklara är väl att jämföra destillationstekniken med en hembränningsapparat....
  • :)
Fast när jag tänker efter har förtunning av oljor för tvåtaktsmotorer med fotogen faktiskt förekommit.

I vintras läste jag en del om tvåtaktsmotoroljor där man då på 60-talet lanserade en tvåtaktsolja som man kallade för "den rökfria oljan"

Tvåtaktsoljorna då var ganska tjocka (hög viskositet) men med fotogeninblandning kunde man då sänka viskositeten och då förbrändes oljan bättre i motorn.
Skriv svar